با حضور مصطفی رحماندوست؛

کتاب « ترانه های نوازش» برای بچه ها نقدو بررسی شد

30 آذر 1395 ساعت 0:41

کتاب « ترانه های نوازش» اثر مصطفی رحماندوست با زبان کودکانه برای بچه ها مورد نقدو بررسی قرار گرفت و آنان با برخی از قافیه های این کتاب آشنا شدند.


به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح 29 آذرماه ، نقد و بررسی کتاب « ترانه های نوازش» با حضور مصطفی رحماندوست نویسنده اثر و انسیه موسویان منتقد در کتابخانه عمومی پیامبر(ص) با حضور جمع کثیری از دانش آموزان و علاقه مندان به حوزه کتابهای کودک برگزار گردید.

در این جلسه ، مصطفی رحماندوست و انسیه موسویان سعی کردند با زبان کودک و بهره گیری از شعر و آواز و مشارکت دانش آموزان حاضر در جلسه برخی از مفاهیم ادبی همچون قافیه را با استناد به کتاب «ترانه های نوازش» برای بچه ها یاد آوری کنند.

انسیه موسویان طی سخنانی ساده و قابل فهم برای بچه ها و با سوال و پرسش از کودکان حاضر در جلسه و قرائت برخی از شعرهای کتاب «ترانه های نوازش» خطاب به بچه ها گفت: برای اینکه از شعرهای کتاب لذت ببریم باید آهنگ و شعر را دوست داشته باشیم . معمولا شعرهای آهنگین برای اینکه زیباتر و ماندگارتر در ذهن کودکان باشند از « قافیه » استفاده می کنند و قافیه باعث می شود که کلمات دارای یک نوع آهنگ و ریتم شود. اگر به کلمات کتاب « ترانه های نوازش» توجه کنیم شاهد کلمه هایی همچون سیاهه ، راهه ، زمستون ، بلستون ، مدرسه ، هندسه و کلمات دیگر هستیم و چون حروف آخر آنان شبیه به هم هستند به آنان قافیه می گویند. سپس این منتقد ادبی از بچه ها خواست با جستجو در شعرهای کتاب کلمات هم قافیه را پیدا کرده و برای دوستان خود بخوانند. آنگاه از آنان خواسته شد خودشان چندین کلمه «هم قافیه» را که به ذهنشان می رسد را اعلام کنند. این روش علاوه بر اینکه شور و نشاط در میان بچه ها ایجاد کرد سبب کنکاش ذهنب آنان شد تا خودشان کلمات هم قافیه درست کنند و این عمل موجب شد تا بین بچه ها برای ساخت قافیه مسابقه ای برگزار گردید.

مصطفی رحماندوست با قافیه چین چین یکی از سروده های خودش را قرائت کرد:
« گل لالا گلچین لالا
دامن چین چین لا لا
چین روی چین بخوابه
چین چین پاچین لالا
صد روی چین آبی
همچون و همچین لالا
شکر کنار نمک
فلفل و دارچین لالا
خوب بخوابید تا فردا
الهی آمین لالا»

در بخش دیگری از این جلسه ، مجری برنامه از چند تا از بچه ها خواست که هر شعری از کتاب رو که دوست دارند برای دیگران بخوانند. و رحماندوست هم در ادامه گفت: این کتاب برای این نوشته شده که پدرو مادرها برای بچه ها بخوانند چرا که این کتاب برای دانش آموزان کلاس های بالاتر نوشته شده است.

بعضی از بچه ها هم در مورد عکس ها و شعرهای کتاب «ترانه های نوازش» اظهار نظر کردند.

انسیه موسویان منتقد جلسه هم خطاب به بچه ها اظهار داشت: سعی کنید کتاب های بیشتری بخوانید و عضو کتابخانه های مدرسه خودتان بشوید و کتاب بخرید و با کمک پدرو مادرهای خودتان با دیگر کتابهای آقای رحماندوست ، بیشتر آشنا شوید.

در بخش دیگری از جلسه مصطفی رحماندوست یکی دیگر از شعرهای خودش به نام « لالایی بچه ها» را که بیشتر برای اسباب بازی بچه ها نوشته شده است را قرائت کرد:

«ماشین من جان جان ، ترمز و گاز قان قان
با سرعت خیلی زیاد مثل باد
به چپ به راست توکوچه و خیابان
هر دو تا که خسته شدیم خاموش شدیم ،
بسته شدیم پارک می کنیم
ماشین من توی کمد ، من تو رختخوابم
بوق و بوق و بوق ، بوق نزنید تا من کمی بخوابم»

در پایان هم دکتر پوراندخت وزیر پور مشاور دبیرکل و عضو هیات امناء طی سخنانی گفت: ما هر کاری در کتابخانه های عمومی می کنیم برای این است که شما بهتر پرورش پیدا کنید. من با اینکه نزدیک چهل سال است در دانشگاه تدریس می کنم اما هنوز بچه ها را فراموش نکردم . برای ما در درجه اول بچه ها در اولویت هستند.

وی با بیان اینکه معتقم آموزش و پرورش در زمینه کتاب و کتابخوانی کم کاری کرده است افزود: مربیان مدارس باید برای کتاب و کتابخوانی تلاش بیشتری بکنند و من خوشحالم که هنوز انسانهایی مثل آقای مصطفی رحماندوست و خانم موسویان را داریم که در مورد کتاب و کتابخوانی بچه ها تلاش می کنند. کتابخانه جای شما و خانه شما است همیشه سعی کنید سری به کتابخانه ها بزنید چرا که ما برنامه های خوبی در کتابخانه ها داریم .

مشاور دبیر کل تصریح کرد: امید ما به شما نونهالان است بنابراین درست درس بخوانید و به جز کتابهای درسی سعی کنید کتاب های دیگر را هم بخوانید و پژوهش کنید تا ما شاهد ایران سربلند و افتخار آمیز در آینده باشیم.

در خاتمه نیز به برخی از بچه ها که در مسابقه برنده شدند با حضور مصطفی رحماندوست ، انسیه موسویان ، پوراندخت وزیرپور و اکرم نادری معاون اداره کل کتابخانه های عموی ، هدایایی به آنان اهدا شد و مصطفی رحماندوست نیز با امضای خود پشت جلد کتاب « ترانه های نوازش» این کتاب را به بچه های حاضر در جلسه هدیه کرد.


کد خبر: 93711

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdca60no.49ne615kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com