به بهانه انتشار آلبوم «کجاست خانه باد؟»؛/۱/

پاوه نژاد: جان اثر برایم مهم بود نه جنسیت شاعر

7 بهمن 1393 ساعت 14:31

آلبوم «کجاست خانه باد؟» خوانش تازه ای از شعرهای فروغ فرخزاد با صدای الهام پاوه‌نژاد است که موسیقی متن آن توسط را پیمان خازنی آهنگساز جوان ایرانی ساخته شده است.


به این بهانه با الهام پاوه نژاد بازیگر سینما و تئاتر درباره این آلبوم به گفتگو نشستیم؛

*خانم پاوه نژاد دلیل انتخاب اشعار فروغ برای دکلمه و خوانش دوباره توسط شما چه بود؟
پروژه آلبوم ««کجاست خانه باد؟» برای من یک پروژه چهارده پانزده ساله بود، یعن در چنین بازه زمانی به آن فکر کردم و با همین ایده در آثار فروغ تحقیق و تأمل کردم تا توانستم ویژگی های شعر و ذهن فروغ را بشناسم و کشف کنم که تصمیم به تولید این کار گرفتم.

*چه ویژگی آلبوم «کجاست خانه باد؟» را از خوانش ها و دکلمه های پیشین شعر فروغ متمایز می کند؟
در این اثر روایتی از فروغ خوانده می شود که روایت تازه تر و جدیدتری از زاویه ای است که تا به حال دیده نشده یا کمتر به آن پرداخته شده است. شعر هنرمندانه‌ترین شکل حقیقت است. نخ تسبیح ما ایرانیان شعر است. فلسفه و علوم ما به زبان شعر درآمده است. بنابراین با این مبانی نظری می‌خواهم بگویم ما وام‌دار چنین میراثی هستیم. نگاه کردن از این منظر به این سوال پاسخ می‌دهد که چرا باید فروغ را چندباره خواند.

*آیا همذات‌پنداری زنانه با فروغ توانسته است به شما در شکل بهتر ارائه کار کمک کند؟
قطعا این همذات‌پنداری در روند کار بی‌تاثیر نبوده است لکن آنقدر که به جان اثر فکر کردم به جنسیت اثر فکر نکردم و بعد از اینکه کار به دلیل مشکلات تولیدی با یک وقفه کوتاه مواجه شد، سه چهار سال پیش با آقای خازنی مشغل کار شدیم و در گپ و گفت هایمان به این نتیجه رسیدیم که دوباره این تجربه را با هم شروع کنیم لذا دوباره با هم استارت زدیم و مجموعه راه افتاد که حدود چهار سال تولید آن طول کشید و در ایم مدت خیلی با دقت، آرامش و تومأنینه سعی کردیم که آنچه در قد و قامت شاعر اثر هست را ارائه بدهیم.

*به مخاطبان آلبوم «کجاست خانه باد؟» چه سخنی دارید؟
خواهش میکنم حمایت کنید و دانلود نکنید.


کد خبر: 78745

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcam0n0.49nay15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com