در نشست جایزه داستان تهران عنوان شد:

ارائه 1362 اثر به دبیرخانه / برگزیدگان دوره اول در «ماهنامه داستان همشهری» مشغول به کار شدند

9 آذر 1394 ساعت 8:48

دبیر دومین دوره جایزه داستان تهران در پاسخ به هنر نیوز و با اشاره به همدلی در میان شهروندان گفت: هنگامی که ما شهرمان را دوست داشته باشیم حتما به آن دل خواهیم بست و سعی خواهیم کرد به زیبایی این شهر بیفزائیم و خوشبختانه امسال داستان تهران در این زمینه بهتر از سال گذشته عمل کرده است.


به گزارش خبرنگار حوزه کتاب هنرنیوز ، نشست خبری دومین دوره جایزه داستان تهران با حضور «مینا فرشید نیک» دبیر این جایزه و همچنین سردبیر ماهنامه داستان همشهری برگزار شد و او خبر داد که امسال 1362 اثر تا پایان مهلت فراخوان (30 مهرماه سال جاری) برای این جایزه ارسال شده که تعداد داستان های امسال 10 درصد بیشتر از آثار دوره اول بوده است.

به گفته وی آثار امسال از نظر کیفی در سطح بالاتری نسبت به داستان‌های سال گذشته برخوردار بوده و روح شهر تهران در همه این آثار انعکاس بیشتری داشته است.

دبیر دومین دوره جایزه داستان تهران با بیان اینکه امسال 68 درصد شرکت کنندگان دوره دوم این جایزه ساکن تهران و 32 درصد ساکن شهرهایی غیر از تهران هستند یاد آور شد: در حالی که در دوره نخستین این جایزه ؛ فقط 40 اثر به مرحله نیمه نهایی راه یافته بودند اما امسال این تعداد به 75 اثر افزایش یافته است.

مینا فرشید نیک با اشاره به جوایز این دوره اظهار داشت: در بخش اصلی مجموعه ؛هشت جایزه شامل رتبه نخست هفت میلیون تومان، رتبه دوم پنج میلیون تومان، رتبه سوم سه میلیون تومان و تقدیر از پنج اثر برتر هر یک به مبلغ یک میلیون تومان. دبیر جایزه داستان تهران با بیان اینکه در بخش های جنبی مجموعا ۱۲ جایزه خواهد بود که شامل: جایزه ویژه دانشگاه تهران پنج میلیون تومان، جایزه ویژه بازار تهران دو اثر هر یک پنج میلیون تومان، جایزه ویژه خط سفید پنج میلیون تومان، جایزه ویژه تهران شهر همدلی دو اثر هر یک پنج میلیون تومان. جایزه ویژه رادیو تهران رتبه نخست دو میلیون تومان و رتبه دوم یک میلیون تومان، جایزه ویژه حقوق و تکالیف شهروندی سه نفر هر کدام پنج میلیون تومان و جایزه ویژه برج میلاد اثر برگزیده پنج میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی از محمد حسن شهسواری ،علی خدایی ، علی موذنی، بلقیس سلیمانی و فرخنده آقایی به عنوان داوران این جایزه یاد کرد و اضافه کرد : بزودی منتخبان بخش‌های مختلف جایزه اعلام و به دبیرخانه معرفی خواهند شد.

مینا فرشید نیک گفت: از برگزیدگان در مراسم اختتامیه که سوم دی ماه در یکی از تالارهای شهر برگزار خواهد شد با اهدای جوایزی تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید خروجی جایزه داستان تهران به چه گونه است و چه حمایت هایی از این نویسندگان به عمل خواهد آمد گفت: امسال همزمان با مراسم اختتامیه 10 اثر برگزیده دوره نخست این جایزه که پیش از این در شماره‌های مختلف ماهنامه داستان همشهری منتشر شده بودند، در قالب کتابی منتشر و توزیع خواهد شد. علاوه بر آن ما همچنین از چهره‌های جوان داستان‌نویس که در این جایزه برگزیده می‌شوند را برای همکاری در تحریریه ماهنامه داستان همشهری در نظر می گیریم این درحالی است که هم اکنون نیز چند نفر از برگزیدگان دوره نخست این جایزه با این ماهنامه در حال همکاری هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید معمولا نویسندگان شهر تهران را به عنوان یک شهر شلوغ و بد اخلاق که همه سعی می کنند سر همدیگر را کلاه بگذارند ارائه می دهند شما چقدر نظارت می کنید که در این آثار؛ تهران به عنوان یک شهر خوب و محل زندگی ارائه شود یاد آور شد: ما با این اعتقاد جایزه تهران را پایه ریزی کردیم که معتقدیم شهر تهران میزبان مردم کشور از قوم ها و فرهنگ های مختلف است و اعتقاد داریم یکی از راههای ارتباط و تعامل و یکی از راههایی که می تواند گفتگو را نشر دهد «داستانگویی» است.

این داستان نویس ادامه داد: شاید بعضی ناملایماتی که در شهر بین شهروندان شکل می گیرد به این دلیل است که آدم ها از داستانهای همدیگر بی اطلاع هستند در حالی که اگر مردم بدانند هر آدمی چه روایتی از زندگی در شهر تهران دارد شاید به افزایش همدلی کمک کند و سبب ایجاد شهر مطلوب تری شود.

وی گفت: ما داستانهایی از نویسندگان داریم که سعی کردند بر روی فرهنگ همدلی کردن تاکید داشته باشند و تصویری از شهر تهران نشان دهند که دوست داشتنی تر برای مردم باشد. هنگامی که ما شهرمان را دوست داشته باشیم حتما به آن دل خواهیم بست و سعی می کنیم به زیبایی این شهر بیفزائیم و خوشبختانه امسال داستان تهران در این زمینه خیلی موفق تر عمل کرده است.

مینا فرشید نیک خبر داد امسال یکی از جوایز « تهران شهر همدلی» عنوان گرفته است و تاکیدی که برروی سبک زندگی مردم تهران داریم به این دلیل بوده که با روایتی که آدمها از زندگی خودشان دارند مردم به همدیگر نزدیکتر خواهند شد.

وی در ادامه این نشست، هدف از پایه گذاری جایزه داستان تهران را ثبت تصاویری از شهر تهران در داستان‌های نویسندگان معاصر ایران عنوان کرد و گفت: اولین دوره این جایزه سال گذشته با استقبال مناسب داستان نویسان کشور در برج میلاد برگزار شد. دومین دوره این جایزه هم تیرماه امسال با انتشار فراخوان، کلید خورد.

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ، سازمان زیباسازی شهر تهران، ، اداره کل آموزش های شهروندی، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، برج میلاد و رادیو تهران از جمله سازمان هایی بودند که با تعیین و طراحی جوایزی برای برگزیدگان، در برپایی دومین دوره جایزه داستان تهران با ماهنامه داستان همشهری همکاری داشتند.

فرشید نیک مولفه هایی از قبیل ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی، ادوار و وقایع تاریخی شهر تهران، اماکن تاریخی پایتخت، داستان های فرهنگی و هنری، ورزشی و ...، نمادهای شهری و اماکن منحصر به فرد شهر تهران، اماکن متبرکه و زیارتگاه های تهران، سیستم حمل و نقل و ترافیک شهری، چهره معماری تهران و سبک زندگی شهروندان تهرانی را از جمله مواردی برشمرد که در ارزیابی داستان ها در جایزه داستان تهران مد نظر خواهد بود.


کد خبر: 85639

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcaoina.49nme15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com