در ادامه تغییر و تحوالات گسترده سازمان سینمایی؛

حبیب ایل بیگی، رفت و آمد

8 بهمن 1393 ساعت 12:06

در این آشفته بازار که معلوم نیست مدیران چرا این گونه و به سرعت پست‌های خود را ترک می‌کنند شنیدن تغییرات در انجمن و سایر ارگان ها می‌تواند نگران کننده باشد.


در ادامه تغییر و تحولات سازمان سینمایی کشور، انجمن سینمای جوانان ایران و به دنبال آن معاونت نظارت و ارزشیابی نیز در مسیر این تحولات و تغییرات گسترده قرار گرفت.‬ به این ترتیب که سکاندار انجمن سینمای جوانان ایران به معاونت نظارت و  ارزشیابی رفت‬. حبیب ایل بیگی در دهم 10 آذر ماه 1392 حکم مدیرعاملی انجمن را از ایوبی گرفت اما دیری نپایید که در 7 بهمن ماه 1393 طی حکی  از سوی رییس سازمان سینمایی از انجمن سینمای جوان رفت و به عنوان «معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری» انتخاب شد.

البته برخی شنیده‌های حکایت از انتخاب فرید فرخنده کیش به عنوان مدیریت جدید انجمن سینمای جوان دارد که هنوز این خبر از هیچ کدام از مدیران سازمان سینمایی نه تأیید شده و نه تکذیب شده است. ایل بیگی در روابط عمومی سابقه بلند مدتی در ارگان‌های مختلف دارد و البته اشراف وی به سینما از منظر روابط عمومی و زیر مجموعه‌های سازمان است و این موضوع را به راحتی با نگاهی به کارنامه کاری وی می‌توان دریافت حال اینکه وی در طول مدت کاری‌اش که در بخش روابط عمومی در حوزه سینما انجام داده است و البته مدیریت اندکش در انجمن سینمای جوانان به چه نوع تخصصی دست پیدا کرده است که می‌تواند در سازمان سینمایی به عنوان «معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری» فعالیت کند جای سوال دارد. به نظر می‌سرد بیش از هر چیزی روابط و ضوابط در سینما نه تنها در داخل آن بلکه در بدنه مدیریتی وجود دارد.

چندی پیش زمزمه تغییر حسین مسافر آستانه مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری پیش آمد که اگر قرار است بنیاد سینمایی فارابی به دلیل کوچک سازی و چابک سازی که یکی از شعار‌های اجرایی در حوزه سینما بوده است تغیراتی کند و رسانه‌های تصویری زیر مجموعه آن شود حسین مسافر آستانه خودش را برای استعفاآماده کرده است. همچنان این مسئله بدون صحبت خاصی به قوت خود باقی است و زمان بهتر از هر چیز دیگری می‌تواند نتیجه را برای ما روشن کند.

از طرفی به یکباره جعفری جلوه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی طی حکمی از رییس جدید سازمان صدا و سیما مدیر شبکه یک سیما شد و گویا با کمال میل این عرصه را ترک گفت. محمد احسانی نیز در همین مسیر قرار گرفت و مدیریت شبکه دو سیما را بر عهده گرفت و ازسمت خود به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با خوشحالی کناره گیری کرد. در این آشفته بازار که معلوم نیست مدیران چرا این گونه و به سرعت پست‌های خود را ترک می‌کنند شنیدن تغییرات در انجمن و شاید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌تواند نگران کننده باشد. از آنجایی که مدیریت در سینما و بسیاری از ارگان‌های دیگر در ایران به صورت سلیقه‌ای متاسفانه انجام می‌شود تغییرات ناگهانی و زود هنگام می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به اهالی آن رشته بزند. امیدواریم روزی فرا برسد که خیلی نگران تغییرات مدیریتی نباشیم و آن زمان وقتی است که زیر بنای اصلی مدیریتی محکم و اصولی چیده شده باشد و و هیچ مدیری بنا بر تشخیص سلیقه‌ای نتواند از آن تخطی کند.

در همین چند وقت گذشته حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی از سمت خود استعفا داد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرار بر استیضاح‌اش بود. واقعاً دلیل این همه نابسامانی و تغیرات مدیریتی در عرصه فرهنگ و هنر چیست؟! چرا باید مدیران به این راحتی استعفا دهند؟! آیا ارگانی نیست که بعد از کناره گیری این دوستان آن‌ها را باز خواست کند و یا روند کاریشان را مورد ارزیابی قرار دهد؟! آنقدر سهل و آسان می‌گویند یاعلی ما نیستیم و دیگر هیچ که گویا نه خانی آمده و نه خانی رفته؟!

چرا آقای ایوبی افرادی را در پست‌های مدیریتی انتخاب کرده که در کارنامه‌شان اتفاقات درخشانی نیافتاده است البته نسبت به جایگاهی که برایشان در نظر گرفته می‌شود این نکته را عنوان می کنیم. چگونه است که فردی در زمان فعالیت در روابط عمومی یک سازمان سینمایی به درجه‌ای از شناخت نسبت به سینما می‌رسد که آن را در پست‌های مدیریتی قرار می‌دهند و وی باید برای روند سینمایی عده‌ای تصمیم گیری می کند و سیاست گذاری های کلان را انجام می دهد؟! میزان دانش و شناخت افراد و البته پایبندی آن‌ها به نظام و حکومت و شناخت قوانین و قواعد موجود جزو چند معیار اصلی برای انتخاب مدیریت‌ها مخصوصاً در عرصه سینما است که نبود هر کدام از این ویژگی‌ها می‌تواند در روند کاری اختلال ایجاد کند. نباید به داشتن چند گزینه قانع شد در واقع مدیران لایق در این عرصه کم نیستند البته اگر دوستان در سازمان سینمایی کمی از محافظه کاری دست بردارند.


کد خبر: 78772

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcau0n0.49na015kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com