«ضربت خوردن» اثر معروف و نفیس تجسمی معاصر

6 خرداد 1398 ساعت 22:34

تابلو «ضربت خوردن امام علی (ع)» را «یوسف عبدی نژاد» در سال ۱۳۷۹ در شیوه نگارگری (نقاشی ایرانی)، خلق کرده که در همان سال این نگاره به عنوان برترین اثر تجسمی با موضوع امام اول شیعیان توسط ستاد غدیر انتخاب گردید.


آزاده صفی/ هنرنیوز:
 نگاهی به یک اثر معروف تجسمی معاصر ایرانی در جهان که میتواند به عنوان جاذبه گردشگری مطرح شود.
یک ‌اثر نقاشی یکی دو سال است که در سطح کشور و جهان ناگهان به اشتهار قابل توجهی رسیده و مورد اقبال قرار گرفته تا جایی که در دانشنامه های معتبر و مختلف جهان به عنوان رفرنس و مرجع تصویری برای حادثه «ضربت خوردن» و «شهادت امیرمومنان علی (ع)» و بعضا «تشیع» در ۳۷ زبان مختلف مورد استفاده قرار گرفته است که از این نظر یک رکورد محسوب میشود.
تابلو «ضربت خوردن امام علی (ع)» را «یوسف عبدی نژاد» هنرمند همدانی در سال ۱۳۷۹ در شیوه نگارگری (نقاشی ایرانی)، خلق کرده که در همان سال این نگاره به عنوان برترین اثر تجسمی با موضوع امام اول شیعیان توسط ستاد غدیر انتخاب گردید.
تحلیل هایی بر این اثر نگاشته شده اند که جنبه هایی از اثر را که برای مخاطب غیر حرفه ای پنهان است آشکار میکند، از جمله آنها نقد و تحلیل «شهرام زعفرانلو» و «سامر قحطان القيسي» نویسنده عرب است که تحلیل اخیر در سایت رسمی حرم امام حسین (ع) درج گردیده است.
این اثر علاوه بر ایرانیان مورد توجه مردم در فرهنگ ها و ملیت های گوناگون در سراسر جهان قرار گرفته است و در سایت ها و فضای مجازی و همینطور به صورت پوستر به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است.
از دلایل موفقیت این اثر فاخر هنری در جلب توجه مردم در فرهنگ های مختلف، قالبی است که هنرمند برای بیان محتوا به ضرورت انتخاب کرده است و همینطور احتمالا بخاطر حال و هوای ویژه ایست که کل این نقاشی را تبدیل به یک نگین لاجوردین کرده و بعد معنوی اثر و جذابیت بصری آن را برای بیننده بیشتر از فضای اندوهبار و غم انگیزی که اثر به آن اشاره دارد کرده است.
 ترکیب رنگ ها و فرم ها بیشتر از ممات، حیات را که طبق تعالیم دین اسلام همانا شهادت حیات واقعی است به تصویر کشیده اند. فضای لاجوردین در این نقاشی، ابن ملجم را که مظهر شقاوت است و با رنگمایه قهوه ای ترسیم شده، احاطه کرده و سطح غالب به طیف آبی و سبز اختصاص داده شده که نماد الوهیت است. تصویر امام علی (ع) که به همان فضای معنوی تعلق دارد به سختی قابل شناسائی بوده، گوئی هر چه بیرون از اندام ابن ملجم است از یک جنس است و آن «عالم ملکوت» و  «امام علی (ع)» است که غیر قابل تفکیک و واحدند.
 عبدی نژاد علاوه بر این اثر آثار دیگری با مضامین مذهبی و دینی خلق کرده است که از برجسته ترین آنها تابلوی «آب» با مضمون ابالفضل العباس (ع) در کنار نهر فرات، تابلوی «او میگرید» با مضمون امام عصر (عج) و تابلو «آتش» با موضوع نماز شب را میتوان برشمرد.
 
 


کد خبر: 97410

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcawyno.49n0615kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com