محبوبه بیات در گفتگو با هنرنیوز:

بیشتر از آنکه احترام بگذارند ترحم می‌کنند

11 اسفند 1392 ساعت 11:15

محبوبه بیات گفت: وقتی سنت بالا می‌رود برخی فکر می‌کنند که ناتوان هستی و یا قدرت تشخیص نداری از این رو با ترحم رفتار می‌کنند و می‌خواهند الکی دلت را خوش کنند.


محبوبه بیات از بازیگران توانمند و پیشکسوت ما در عرصه سینما تئا‌تر و تلویزیون است که در کاراکتر‌های بسیار زیادی نقش آفرینی کرده است. او فعالیت خودش را در سینما با فیلم سینمایی «گوزن‌ها» به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد و تا کنون با کار گردان‌های بزرگی همچون بهرام بیضایی و علی حاتمی کار کرده است، از این رو با ایشان گفتگویی را انجام داده‌ایم که در ذیل آمده است.

محبوبه بیات در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با فعالیت‌های اخیرش گفت: بنده اخیراً بازی در یک فیلم سینمایی را به پایان رسانده‌ام که در حال حاضر در مرحله تدوین است فعلاً هم استراحت می‌کنم و خودم را برای کار بعدی آماده می‌کنم. این فیلم سینمایی به کار گردانی سمیه زارعی‌نژاد ساخته شد که اولین فیلم بلندایشان بود که ساختند. محمد رضا فروتن، اکبر عبدی به همراه دو کودک از بازیگران این فیلم سینمایی بودند. این فیلم در ارتباط با کودکان است. تهیه کننده این فیلم سینمایی هم انیسه جهان آرا بود که ایشان هم اولین کارشان را تهیه می‌کردند و متاسفانه این فیلم سینمایی بنا به دلایلی به طول انجامید و به دلیل برخی از مشکلات، پروژه ای که واقعاً می‌توانست در یک ماه تمام شود شش ماه طول کشید.

بیات با اشاره به اینکه در بسیاری از فیلم‌های کوتاه که توسط جوان‌ها ساخته شده است بازی کرده‌ام گفت: من همیشه با جوان‌ها کار کرده‌ام خیلی از دوستان حرفه‌ای که امروز در سینما شناخته شده‌اند در جوانیشان قبل از اینکه کسی آن‌ها را بشناسد بنده با آن‌ها کار کرده‌ام خسرو معصومی و توحید پرست جزو همان جوان هایی بودند که بنده در اولین کارهای‌شان حضور داشته‌ام. من همیشه با جوان‌هایی که در ابتدای کار بودند و به لحاظ مالی در تنگنا قرار داشته‌اند کار کرده‌ام شاید کسی نداند من در بسیاری از فیلم‌های کوتاه جوان‌هایی که در این حرفه مشغول هستند بازی کرده‌ام.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر هم پیش می‌آید دانشجویانی که می‌خوهند فیلم‌هایی را بسازند با من تماس می‌گیرند و من هم وقتی اطمینان پیدا که او کارش را بلد است و به لحاظ اخلاقی فاکتور‌هایی را رعایت می‌کند همیشه کمکشان می‌کنم. در تئا‌تر هم این گونه بوده است اعتماد به جوان‌ها جزو مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. مانی که خود ما هم جوان بودیم افراد دیگری به ما اعتماد کرده‌اند و ما را راه انداختند و امروز نوبت ما است که به جوان‌ها اعتماد کنیم. زمان متوقف نمی‌شود بالاخره نسلی می‌رود و نسل دیگری خواهد آمد چه خوب است که ما در مسیری که آن‌ها طی می‌کنند کمکشان کنیم.

بازیگر فیلم سینمایی «آتش بس» در ادامه با اشاره به کمبود عشق در سطح جامعه گفت: ما یک درد بزرگ داریم که مختص جامعه ما نیست بلکه دنیا شاهد این درد بزرگ است و آن هم کمبود عشق است و نشناختن خود عشق از جانب ما. آنقدر به تجملات و تکنولوژی فکر می‌کنیم و ذهنمان پر شده است از اضطراب و استرس که بسیاری از ما دیگر عشق را نمی‌بینیم در حالی که این عشق است که تنها راه رستگاری بشر است.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه افزود: متاسفنه همه چیز ظاهری شده است تا به هم می‌رسیم در ظاهر قربان صدقه هم می‌رویم و به هم جملات دل نشین می‌گوییم و تو را به این باور می‌رسانند که چقدر برایش آدم عزیزی هستی و می‌بینی که‌‌ همان فرد‌‌ همان کلمات را بدون کم و کاست به شخص دیگری هم می‌گوید. به گونه‌ای شده که اگر ببینیم کسی برای ما منفعت دارد و برایمان می‌تواند کاری انجام دهد تملقش را می‌گوییم فارغ از آنکه آن فرد واقعاً چه شخصیتی دارد. وقتی با افراد این چنینی برخورد دارم و به من هم‌‌ همان کلمات زیبا را می‌گویند نه تنها من را خوشحال نمی‌کند بلکه نارحت هم می‌شوم و می‌دانم که هیچ علاقه قلبی و محتوایی پشت آن حرف‌ها نیست.

بیات با بیان اینکه نباید ظاهر سازی کنیم گفت: انتقاد من هم به جوان‌ها و برخی از افراد دیگر همین رفتارهایی است که گفتم و به آن‌ها می‌گویم نمی‌شود که ما با همه یکسان برخورد کنیم و همه رابه یک شکل دوست بداریم ما باید انتخاب کنیم که چه کسانی با سلیقه ما همراه هستند ما باید عاشق باشیم و به خودمان بیشتر نزدیک شویم و خودمان را بهتر بشناسیم.

بازیگر فیلم سینمایی «عروس کوهستان» گفت: برایم پیش آمده با جوان‌هایی کار کردم که در ابتدا بسیار با احترام برخورد کرده‌اند و وقتی قبول می کنید که در کارش بازی کنید و با او صمیمی می‌شوی کم کم متوجه تغییر رفتار آن می‌شوید که دیگر آن ارزش‌هایی را که در روز اول در موردشان با صراحت حرف میزد دیگر رعایت نمی‌کند. نادر ابراهیمی در یکی از کتاب‌هایش می‌گوید: (کسانی هستند که با تو گرد یک میز می‌نشینند و شما را به تو و تو را به هیچ بدل می‌کنند) ما وقتی خودمانی می‌شویم ارزش‌ها را می‌شکنیم و پایین می‌آوریم وقتی شاهد شرایط این چنینی می‌شوم نمی‌توانم تحمل کنم مجبور می‌شوم که کار را نیمه کاره‌‌ رها کنم و می‌دانم و به همین دلیل برخی می‌گویند که فلانی تا آخر سر کار نمی‌ماند اما نمی‌گویند که ما چه کرده‌ایم که آن فرد گذاشته رفته است و کار را ادامه نداده است.

بیات در ادامه با گله از برخورد‌های نادرست و ترحم انگیز عده‌ای نسبت به پیشکسوتان گفت: ما در ارتباط با بزرگتر‌ها و پیشکسوتانمان بیشتر از آنکه با احترام رفتار کنیم با ترحم برخورد می‌کنیم و آدم‌ها فکر می‌کنند که تو وقتی سنت بالا رفته است یک فرد ناتوانی هستی که باید الکی دلت را خوش کنند در نتیجه برخوردشان شامل ترحم و یک مقداری شعار‌های اجتماعی می‌شود. مسئله بر این است که باید از تجربیات پیشکسوتان استفاده کرد من باید بتوانم به عنوان یک فردی که صاحب تجربه است دانسته‌های خودم را منتقل کنم. متاسفانه این بستر محیا نیست.

وی در ادامه افزود: تلویزیون می‌تواند این افراد را به کار بگیرد و در کار‌ها از آن‌ها به عنوان مشاور استفاده کنند. نه اینکه یک سری برنامه‌های تکراری با موضوعات تکراری بگذارند و بنده و امسال ما را به آنجا دعوت کنند تا به سوال‌های تکراریشان جواب دهیم. مسئله اینجا است که ما باید در کار‌ها مورد استفاده واقع بشویم و به جوان‌تر‌ها مشاوره بدهیم و تجربیات خودمان را منتقل کنیم.
این هنرمند این چنین ادامه داد: شما فکر کنید در تلویزیون ملی‌مان شاهد برنامه‌هایی هستیم که افراد در آن‌ها زبان فارسی را به درستی به کار نمی‌گیرند و برخی از کلمات و جملات را به صورت نادرست ادا می‌کنند. جوانان ما در این زمانه کمتر کتاب می‌خوانند و اطلاعات کمی دارند. کار‌های عجله‌ای و فیلم‌هایی که باید به سرعت در کمترین زمان ساخته شود به این نکات توجه نمی‌کنند چرا که عوامل سازنده فرصت کافی را نداشته‌اند و این خود می‌تواند ضربه زیادی به مخاطبان و فرهنگ ما بزند.

علی اکبر دهبان
 


کد خبر: 69754

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcay0ni.49nom15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com