گفتگوی هنرنیوز با مریم معترف کارگردان تئاتر؛

عدم حضور کارگردانان صاحب نام در سی امین جشنواره تئاتر فجر به چشم می خورد

19 بهمن 1390 ساعت 16:51

مریم معترف در گفتگو با هنرنیوز گفت: متاسفانه در سی امین دوره جشنواره تئاتر فجر عدم حضور کارگردانان صاحب نام و صاحب سبک به چشم می خورد در صورتی که حضور کارگردانان معتبر برای این جشنواره لازم است.



مریم معترف کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز در خصوص سی امین جشنواره تئاتر فجر گفت: در طول جشنواره سعی کردم تا نمایش هایی که از خارج از کشور در این جشنواره حضور دارند را ببینم چرا که دیگر فرصت تماشای آنها به وجود نمی آید البته ۳ کار بیشتر ندیده ام و به نظرم در میان کارهایی که تا به امروز دیده ام نمایش«هتل پارادیزو» از کشور آلمان کار خوبی بود وبازی های خوبی داشت و باقی کارها چندان برایم جذاب نبود و نا امید کننده بودند.
وی افزود: البته شنیده ام که نمایش «خاطرات شب» از کشور سوئیس هم کار خوبی بوده است که در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت و توانسته مخاطبان را راضی کند اما متاسفانه من موفق به تماشای این کار نشدم.
این کارگردان خاطرنشان کرد: حضور کارگردانان صاحب نام و صاحب سبک در جشنواره دوره سی ام بسیار به چشم می خورد البته شاید این عدم حضور از جانب خود هنرمندان بوده است اما توقع داشتم در کنار گروه های حرفه ای که از خارج کشور آمده اند گروه های حرفه ای تری از ایران هم حضور داشتند.
دبیر تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: جشنواره تئاتر فجر از جشنواره های جهانی است که نماد تئاتر کشور ما است و در این جشنواره باید کارگردانان شناخته شده در کنار کارگردانان جوان حضور داشته باشند. نمی گویم نباید از جوانان حمایت کرد اما این جشنواره که جهانی است باید از افراد معتبر تئاتری کشور در آن حضور یابند.
معترف تصریح کرد: در کنار جوانان باید افراد با تجربه در این جشنواره حضور داشته باشند و اگر قرار است جشنواره برای جوانان برگزار شود دیگر حضور پیشکسوتان لزومی ندارد این را هم نباید فراموش کرد که اگر پیشکسوتان در جشنواره حضور نداشته باشند جوانان فرصت یاد گرفتن را از دست می دهند و هرکدام از کارگردانان نگاه خود را به این جشنواره دارند.
کارگردان نمایش«من و تو ورستم وشاهنامه » گفت: در جشنواره سی ام تعدادی نمایش خارجی اجرا رفت، نبود کارهای بیشتر در بخش بین الملل اذیت کننده بود و در این بخش باید کارها هم سطح باشند و در مقابل ۱۰ نمایش ایرانی در بخش بین الملل باید ۵ نمایش هم از خارج کشور وجود داشته باشد. البته با شرایط فرهنگی جامعه مان هم نمی توانیم هر نمایشی را از خارج از کشور اجرا کنیم و اکثر گروه ها هم برنامه ریزی خود را تا پایان سال را انجام داده اندو امسال باید برای جشنواره سی و یکم برنامه ریزی انجام دهیم و چندماه مانده به جشنواره به یاد جشنواره نیافتیم.
وی در پایان تاکید داشت: کارهای خیابانی که در جشنواره اجرا رفت تماشاگران بسیاری را جذب کرد و اکثر کارها دارای ایده ای نو و خوب بودند.


کد خبر: 37156

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcb08bf.rhbzspiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com