دراختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان تهران مطرح شد:

رشد 2/5 برابری نسبت به جشنواره سال گذشته / حمایت بیشتر استانداری تهران و نهاد کتابخانه ها از جشنواره

18 مرداد 1396 ساعت 17:13

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی نسبت به سال گذشته دو و نیم درصد رشد داشته و استقبال خوبی از آن شده است.


به گزارش هنرنیوز ، صبح امروز آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان تهران در کتابخانه محقق حلی تهران با حضور محمد اله یاری معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی ،اسماعیل جانعلی پور مدیر کل فرهنگی ، مرتضی محمدزاده مدیر کل امور مجلس،علیرضا مهدوی شاهرودی مشاور و مدیر کل دفتر استاندار و روابط عمومی ، علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران به همراه جمعی از مسئولان نهاد، فعالان فرهنگی و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار گردید.

علی نیکنام مدیرکل اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران دراین مراسم طی گزارش کوتاهی در مورد هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: از فروردین سال جاری استارت جشنواره آغاز شد و این مسابقه در دو بخش مکتوب و اینترنتی شروع شد و همکاران کتابدار ما طی این 4 ماه پیگیری و تلاش ها و جلسات مختلفی را برای بهتر برگزار شدن این جشنواره انجام دادند

وی با بیان اینکه امسال این جشنواره نسبت به سال گذشته دونیم برابر رشد داشته است از استانداری تهران ، دبیرجلسه دهه کرامت ، فرمانداران ، ائمه جماعت و جمعه های استان تهران و بانک تجارت تشکر کرد. نیکنام این مسابقه در دو بخش مکتوب و اینترنتی با محوریت شش عنوان کتاب درباره سیره رضوی شروع شد و همکاران کتابدار ما در این مدت به جاهای زیادی برای تحقق آن مراجعه کردند.

وی افزود: در بخش کودک هم به دو شیوه یکی نقاشی و تصویرسازی با محوریت کتابی با عنوان ده قصه سیره امام رضا قسمت دیگر به صورت فایل ویدیویی بود که برای بچه ها نمایش داده می شد و بچه ها براساس آن قصه را تعریف و بازگو می کردند. مدیرکل اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران در ادامه با بیان اینکه امسال جشنواره کتابخوانی رضوی نسبت به سال گذشته دو و نیم درصد رشد داشته و استقبال خوبی از آن شده است اظهار داشت: در این زمینه باید از استاندار تهران تشکر و تقدیر ویژه کرد که به تمام ادارات تاکید کردند که از این جشنواره حمایت داشته باشند. همچنین جای تقدیر از همه فرمانداران و ائمه جمعه است که در جلسات این موضوع را مورد بحث قرار دادند و در ستاد دهه کرامت شهرستان هم موضوع قرار گرفت تا این جشنواره به ثمر برسد که امروز شاهد رشد دو نیم درصدی در این زمینه باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال 19 هزار و 871 نفر شرکت کننده داشته ایم گفت: در بخش فردی هفت هزار و 413 نفر، در بخش اینترنتی چهار هزار و 935 نفر، در بخش خانوادگی هزار و 116 نفر، در بخش کودکان 6 هزار و 526 نفر و دربخش ارسال فایل ویدئویی 12 هزار نفر شرکت کننده داشیم.

نیکنام افزود: انتظار این است که در سال آینده از حمایت استانداری تهران و نهاد کتابخانه های کشور بهره مند باشیم و تمام نهادها را درگیر این جشنوراه کنیم تا به هدفی که داریم برسیم.

وی در پایان هدف این جشنواره را نهادینه کردن سیره و فرهنگ رضوی برشمرد و گفت: شاید صدها نشست در بخش قصه گویی و در بخش های دیگر مانند کودکان برگزار شد، اما در سال آینده می طلبد که برای این جشنواره وقت بیشتری گذاشته شودف و سازمان هایی مانند بانک، مخابرات، ائمه جمعه و... به ما کمکی کنند تا بتوانیم به هدف جشنواره که نهادینه کردن سیره و فرهنگ رضوی در سطح جامعه است برسیم.

محمد رضا شرفی نویسنده کتاب «مهارت های زندگی در سیره رضوی» در بخش دیگری از این مراسم سخنان خود را با اشاره به این موضوع که امروزه در خانواده ها ارتباطات عاطفی باید بیش از گذشته تقویت شود گفت: روانشناسان معتقدند که امروزه خانواده به خوابگاه تبدیل شده است، این امر موجب شد که من به فکر تالیف این کتاب بیافتم.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کتاب افزود: در کتاب به 10 مهارت که برای سازمان های و نهاد نیاز است پرداخته شده و علاوه بر این مهارت های فرزندپروری و رفتار در خانواده و... بر اساس سیره علمی و عملی امام رضا(ع) بررسی شده و نگاهی به زوایای مختلف خانواده و همسران شده است.

شرفی یادآور شد: امام رضا(ع) که مظهر کرامت هستند به گونه ای کریمانه با یاران و خانواده شان رفتار می کردند که امروز هم می تواند مطرح و سرلوحه زندگی باشد.

محمد الهیاری معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه این مراسم با اشاره به این مسئله که در کشور ما همواره گفته می شود که مردم کتاب نمی خوانند گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی چند نکته را به ما نشان داد. در دوره پنجم نزدیک به 25 هزار نفر شرکت کننده داشتیم که این تعداد با برنامه ریزی ها و طراحی پرسش های مناسب و معرفی کتاب های مناسب سال گذشته به 238 هزار نفر و امسال به 648 هزار نفر رسید. این عدد یک رکورد در سطح کشور است.

وی با اشاره به نکاتی که جشنواره کتابخوانی رضوی اثبات کرده افزود: جشنواره ثابت کرد که اگر کتاب خوب انتخاب شود و همچنین خوب تبلیغ شود مردم استقبال خواهند کرد. نکته دیگر اینکه جشنواره ثابت کرد که کتابداران تا چه اندازه می توانند در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش داشته باشد.

الهیاری تصریح کرد: هفته گذشته اختتاحیه ملی کتابخوانی داشته ایم که در سطح 31 استان کشور این اختتاحیه در مراکز استان ها در حال برگزاری است. همچنین ما در دو هزار و 400 کتابخانه نهادیمان اختتامیه خواهیم داشت. در این دوره همه کودکان لوح و یک جلد کتاب گروه سنی کودک در یافت خواهند کرد. سه نفر در هر کتابخانه و سرجمع شش نفر در هر کتابخانه در هفته آینده مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

علیرضا مهدوی مدیر کل روابط عمومی حوزه دفتر استانداری دیگر سخنران این مراسم با اشاره به کتاب مهارت های زندگی در سیره رضوی نوشته محمد رضا شرفی گفت: اگر بخواهیم مفهوم سیره و معنای آن را به زبان امروزی بیان کنیم شاید مناسب ترین واژه سبک زندگی باشد. در واقع سیره رضوی می شود سبک زندگی امام رضا. که امروزه به عنوان یک تابلو در مقابل دیدگان ما قرار دارد. که اعم از رفتا و بینش آن بزرگان است.

وی در ادامه افزود: امروز بیش از 165 ماهواره داریم که علیه باورهای ما فعالیت می کنند. این ابزار عمدتا معطوف به عقاید آنهاست و درواقع سبک زندگی ما را هدف قرار داده است. دنیا دارد در بینش و روش و زندگی ما تغییراتی را لحاظ می کند.

مهدوی با بیان اینکه اگر بخواهیم با این شبیخون فرهنگی مواجه بشویم بهترین راه مراجعه به این سبک زندگی امام رضا (ع) و ائمه اطهار است تاکید کرد: اما ما برای ترویج این سبک زندگی چکار کرده ایم؟ این جشنواره گامی در این راه است که امیدوارم در ادامه گام های بزرگتری برداشته شود.

وی گفت: امام رضا (ع) گنجینه نابی است که برای ما به ارث مانده است. اما آیا نوجوانان و جوانان ما از این گنجینه نورانی آگاهی دارند؟ آیا بیانات و کلمات آن حضرت را به زبان امروز برگردان کرده ایم که جوانان و نوجوانان ما بتوانند از آن استفاده لازم را ببرند؟ سبک زندگی و شیوه زندگی امام رضا از درون همین کتاب ها و قلم ها می تواند منتشر شود.

مهدوی در پایان با اشاره به معنای توکل و تواضع نزد امام رضا (ع) گفت: امام در توضیح این دو کلمه توکل به این معنی است که اگر خدا را داریم از چیزی نترسیم و تواضع به این معنی است که همانگونه که مایلید که دیگران با شما برخورد بکنند با دیگران برخورد کنید. تواضع این است که عیب دیگران را به خوبی پاسخ بدهید. حضرت می فرماید که شایسته است که انسان سه ویژگی را از چند نفر داشته یاشد. یک ویژگی که از خدا باید بیاموزد این است که عیوب مردم را بپوشاند، ویژگی دوم که از پیامبر باید داشته باشد این است که با مردم مدارا کند. سوم ویژگی ای که از امام باید داشته باشد این است که صبر در زمان سختی داشتته باشد. مجموعه همه اینها سبک زندگی امام رضا می شود.

برپایه این گزارش ، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخانه رضوی تهران با تقدیر از برگزیدگان استانی این دوره در رده های سنی مختلف به شرح ذیل به کار خود پایان داد.

برگزیدگان کودک مسابقه کتابخوانی جشنواره رضوی

آی ناز ابربو؛ شهرستان پاکدشت؛ کتابخانه رسول اکرم (ص) مریم جعفری؛ شهرستان ورامین؛ کتابخانه سید الشهدا مهدی حسین زاده؛ شهرستان قدس؛ کتابخانه امام علی بهار عابدیان؛ شهرستان دماوند؛ کتابخانه کوثر ملیکا رحیمی؛ شهرستان اسلام شهر؛ شهید مطهری برگزیده پویش کتابخوان مجازی فاطمه حبیبی؛ شهر تهران برگزیدگان نوجوان فاطمه رمضانی؛ شهرستان پیشوا مهدیار شهسواری؛ شهرستان ری علی میرمحمدلو؛ شهرستان رباط کریم؛ کتابخانه علم و ایمان خانواده برگزیده جشنواره کتابخوانی رضوی بهروز مجنون حسینی؛ کتابخانه رسالت؛ شهر تهران مهدی زیبایی؛ کتابخانه جنت؛ شهرستان قرچک آغانسا ناصری؛ شهرستان بهارستان؛ کتابخانه خاتم الانبیا حمید افراسیابی؛ کتابخانه شهدای امامه؛ شهرستان شمیرانات علی صالحی؛ شهرسنان ری؛ کتابخانه صاحب بن عباد فاطمه ابوالقاسم؛ شهرستان ری؛ کتابخانه صاحب بن عباد عبدالمجید تربتی؛ شهرستان ری؛ کتابخانه صاحب بن عباد صدیقه کنگرانی فراهانی؛ شهر تهران برگزیدگان کتابدار جشنواره کتابخوانی رضوی خدیجه صحرایی؛ کتابخانه بسیج فیروزه یارمحمدی؛ کتابخانه شهید سلیمی؛ شهرستان ملارد رحیم طاهری؛ کتابخانه مطهری؛ شهرستان ری مهدی مصطفایی؛ کتابخانه شقایق؛ شهر تهران مسلم شاهرخی؛ شهرستان قرچک مهدی مرسلی؛ شهرستان بهارستان مریم رزبان؛ کتابخانه پیروزی شهر تهران رقیه حکم آبادی؛ کتابخانه کوهسار شهر تهران برگزیدگان انفرادی مسابقه کتابخوانی جشنواره رضوی سپیده عرب؛ شهرستان فیروزکوه زینب حبیبی؛ شهرستان شهریار روح الله اکبری؛ شهرستان قرچک برات درفکی؛ شهرستان پردیس مرتضی نورمحمدی؛ شهرستان بهارستان ناهید شیرخانی؛ شهرستان شمیرانات محمدرضا قربانی؛ شهرستان ملارد برگزیده دستگاه هایی که اقدام ویژه و همکاری قابل توجه داشته اند جناب آقای قهرمانی معاون اداره روابط عمومی و تبلیغات بانک تجارت به عنوان نماینده از بانک تجارت تقدیر از کتابخانه برتر استان تهران و کتابداران آن در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی راضیه محمد قلی زاده؛ مسئول کتابخانه علامه دهخدا؛ شهرستان ری زهرا عبداللهی؛ کتابدار کتابخانه علامه دهخدا؛ شهرستان ری حدیث حیدری؛ کتابدار کتابخانه علامه دهخدا؛ شهرستان ری بخش الله گل محمدی؛ کتابدار کتابخانه علامه دهخدا؛ شهرستان ری تقدیر از منتخبین عوامل اجرایی هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان تهران مریم تاجیک کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران پروین بینشیان کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران مهدی مهدی نژاد مسئول امور عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران


کد خبر: 94964

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcba9b9.rhba0piuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com