دربرنامه سینما روایت مطرح شد؛

تولید فیلم دفاع مقدس در بخش خصوصی ، سفره بعضی ها را به خطرمی اندازد! / مخاطب از چهره های ثابت دفاع مقدس خسته شده است

15 آذر 1395 ساعت 12:43

کارگردان فیلم سینمایی اروند معتقد است همیشه سفره های دولتی برای تولید فیلم های دفاع مقدس پهن بوده و برخی ها عادت کردند برای تولید یک فیلم دفاع مقدسی، 5 میلیارد تومان بگیرند و با دو میلیارد آن فیلم بسازند و بقیه اش را هم 10 تا پرادو بخرند!


به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت ، شب گذشته چهاردهم آذرماه ، یکصد و یکمین برنامه سینما روایت با حضور طهماسب صلح جو به نقد و بررسی فیلم سینمایی «اروند» اثر پوریا آذربایجانی با حضور وی و مهدی داوری تهیه کننده این فیلم اختصاص یافت فیلمی که می توان از آن به عنوان نخستین روایت سینمای ایران در وصف مظلومیت 175 غواص شهید یاد کرد. در این برنامه که رسول شادمانی به عنوان مجری – کارشناس حضور داشت ابتدا «مهدی داوری» تهیه کننده فیلم سینمایی اروند با بیان اینکه این فیلم در بخش خصوصی تولید شده است گفت: چند سالی بود که به همراه پوریا آذربایجانی دلمان می خواست در حوزه دفاع مقدس اثرمتفاوتی را تولید کنیم تا اینکه با بازگشت پیکر عزیزان غواص به کشور مواجهه شدیم. انجمن سینمای دفاع مقدس ، بدهی فیلم به شهرک دفاع مقدس را پرداخت کرد وی ادامه داد: این فیلم هیچ پولی را از هیچ جایی دریافت نکرده فقط بعد از تولید فیلم، انجمن سینمای دفاع مقدس ، بدهی فیلم به شهرک دفاع مقدس را پرداخت کرد که از همین جا از این انجمن تشکر می کنیم. این تهیه کننده سینما با بیان اینکه اروند طی 37 الی 38 جلسه فشرده تولید شد افزود: امیدواریم رسانه ها و دوستانی که در این حوزه مسئولیت دارند از این فیلم حمایت کنند - که البته تاکنون شاهد این مساله نبودیم - «پوریا آذربایجانی» که دستیار مرحوم رسول ملاقلی پور بوده و فیلمش را هم به این هنرمند تقدیم کرده است در این برنامه اظهار داشت: من دو انگیزه برای تولید این فیلم داشتم اول اینکه من سینما را از رسول ملاقلی پور یاد گرفتم بنابراین همیشه دوست داشتم درژانر دفاع مقدس فیلم بسازم و دوم اینکه به عنوان یک ایرانی به رزمندگان مدیوم هستم بنابراین تلاش کردم ارادت قلبی خودم را با این فیلم به آنان ادا کنم ضمن اینکه اروند بر اساس وام هایی از یک واقعه است اما تمام آن واقعه نیست و اروند فیلم من از واقعه شهدای غواص است. استقبال از برنامه سینما روایت جای خرسندی است «طهماسب صلح جو» منتقد سینما نیز در این برنامه با بیان خرسندی ازاستقبال پرشور مخاطبین از برنامه های سینما روایت گفت: جامعه و فرهنگ ما به سینما نیازمند است. هنگامی که فیلم ارزشی و شریفی مثل اروند به گفته آقای داوری مورد حمایت قرارنمی گیرد و مظلوم واقع می شود به نظر می آید که مدیران سینمایی ما به خوبی سینما را درک نکردند و نمی دانند که این هنر چه جایگاهی دارد. وی تصریح کرد: معتقدم اروند برروی مخاطب تاثیرگذار است و با وجود المان های ملودرامی که در فیلم وجود دارد به خوبی می تواند مخاطب را با آدم های فیلم درگیر کند. صلح جو با بیان اینکه یکی از عناصر مهم این فیلم موسیقی متن آن است و بخوبی احساسات مخاطب را با اتفاقات فیلم همراه می کند تصریح کرد: اروند فیلم مخاطب پسندی است و اگر اکران درستی می داشت حتما با استقبال روبرو می شد. پرهیز از تولید فیلم به مدل امریکایی و اروپایی این منتقد ادامه داد: متاسفانه برخی از فیلمسازان جوان ما در فیلم های جنگی دنباله رو مدل فیلمسازی به شیوه امریکا و اروپا هستند و این اتفاق خوشایندی نیست. این خوب نیست وقتی که ما فیلم زیبای اروند را می بینیم در جایی از فیلم به یاد فیلم نجات سرباز رایان یا فیلم های غربی بیفتیم چرا که سینما یک هنر است. همان قدر که فیلم بر روی تماشاگر تاثیرگذار باشد و دنیای خودش را به باور تماشاگر منتقل کند ، اتفاق هنری رخ داده است. وی تاکید کرد: فیلمسازان جوانی ما مثل پوریا آذربایجانی ، امیدهای سینمای ما در ژانر جنگی هستند و خوب است که به آنان توجه بیشتری بشود. به دنبال ساخت اولین اثر در مورد واقعه شهدای غواص نبودیم رسول شادمانی از داوری در مورد احتمال تعجیل در ساخت این اثر را پرسید که وی گفت: ما فرصت کافی برای تحقیق و تولید اروند را داشتیم و هیچ شتاب زدگی در ساخت آن وجود نداشته است. ضمن اینکه بحث ما این نبود که اولین اثر دراین مورد را تولید کنیم. کارگردان فیلم اروند نیز در ادامه اظهار داشت : وقتی که شما در مورد ماجرایی فیلم می سازید که آدم های آن عملیات هنوز وجود دارند طبیعی است که بار مسئولیت فیلمساز افزایش می یابد اما سعی کردم تحقیقات گسترده تری انجام بدهم تا شرمنده این عزیزان نباشم و در اکران های مختلف ، شاهد بودم آدم هایی که در آن عملیات حضور داشتند با دیدن این فیلم، حالشان خوب بود. سه روز فرصت برای اکران فیلم ! آذربایجانی در مورد اکران این فیلم یاد آور شد: هیچ فرصتی برای اکران به ما داده نشد و ناگهان به ما اعلام کردند که شما سه روز فرصت دارید تا فیلمتان را اکران کنید! این درحالی بود که ما هیچ تبلیغ و آنونسی را تهیه نکرده بودیم ضمن اینکه این فیلم در شش سینما آن هم روزی دو سئانس و در ساعت غیر مخاطب اکران شد و هیچ حمایتی از اکران نشد. تصور می کنم اگر فیلم در هنر و تجربه اکران می شد لااقل زمان بیشتری روی پرده می بود. در جشنواره فیلم مقاومت به اروند اجحاف شد / سعید آقاخانی می توانست کاندید شود وی با اشاره به جشنواره فیلم مقاومت گفت: در این جشنواره به فیلم ما اجحاف شد و اروند در سئانس آخرین روز که همه درحال جمع کردن بنرهای جشنواره بودند به نمایش در آمد که من خیلی از این بابت عصبانی شدم و این درحالی بود که فیلم در هیچ رشته ای کاندیدا نشد درحالی که باید قبول کنیم بازی ها بویژه بازی سعید آقاخانی خیلی خوب بود که می توانست حتی کاندیدا شود. تولید فیلم دفاع مقدس در بخش خصوصی ، سفره بعضی ها را به خطرمی اندازد! این کارگردان جوان تاکید کرد: گویا بعضی از دوستانی که در ژانر دفاع مقدس فعالیت می کنند دوست ندارند این گونه فیلم ها در بخش خصوصی تولید شود چرا که همیشه سفره های دولتی در این زمینه پهن بوده و آنان همواره برای تولید یک فیلم دفاع مقدسی، 5 میلیارد تومان می گرفتند که با دو میلیارد فیلم می ساختند و بقیه آن را هم 10 تا پرادو می خریدند! لذا زمانی که این نوع فیلم ها در بخش خصوصی ساخته می شود موقعیت برخی ها به خطر می افتد. داوری هم در مورد اکران «اروند» خبر داد چندین ماه تلاش کرده تا این فیلم در هفته دفاع مقدس اکران شود اما موفق نشده است. نهادهایی که وظیفه حمایتی از این فیلم را داشتند به دنبال منافع شخصی بودند به گفته وی ، برخی از نهادها که وظیفه شان حمایت از این نوع فیلم ها بوده و موظف به در اختیار قراردادن سینماهای تحت پوشش خودشان بودند از این کار دریغ کردند و بیشتر به دنبال فیلم های پر فروش بودند. باید راه برای اکران همه فیلم ها باز باشد داوری خاطر نشان کرد: سیستم اکران، سیستم مشکل داری است و اینکه سینمادار تصمیم بگیرد چه فیلمی اکران بشود یا نشود درست نیست در حالی که فضا باید برای اکران همه فیلم ها باز باشد. سعید آقاخانی به کار به عنوان عابر بانک نگاه نمی کند/ مخاطب از چهره های ثابت دفاع مقدس خسته شده است آذربایجانی در مورد استفاده از سعید آقاخانی با توجه به سبقه بازیهای طنز او گفت: معتقدم خیلی از بازیگرانی که در حوزه طنز کار می کنند بازیگران فوق العاده ای هستند. من سعید آقاخانی را به لحاظ فیزیک و بویژه نگاه و چشم هایش برای این نقش برگزیدم و او هم سناریو را خیلی دوست داشت و من به همه کارگردانان توصیه می کنم که از این بازیگر بیشتر استفاده کنند. سعید آقاخانی هرگز به کار به عنوان عابر بانک نگاه نمی کند. این درحالی است که ما نیاز به بازیگران جدید در ژانر دفاع مقدس داریم. متاسفانه انگار ، تیم ثابتی در عرصه آثار دفاع مقدس شکل گرفته که حتما باید آنان این فیلم ها را بازی کنند در حالی که مخاطب از آنان خسته شده است.


کد خبر: 93578

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbwsb9.rhbfzpiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com