معاون میراث فرهنگی تأکید کرد:

حفاظت از بافت‌های تاریخی تنها با دخالت یک دستگاه اتفاق نمی‌افتد

5 شهريور 1393 ساعت 16:45

معاون میراث فرهنگی گفت: علاوه بر شهر یزد در شهرهای ساری‌، کاشان‌، دزفول‌، شوشتر‌، خوزستان و شیراز‌ نیز تفاهم‌نامه‌هایی در راستای اهداف ثبت ملی و جهانی امضا شده و قرار است در همدان‌، ساری و گرگان تفاهم‌نامه‌های دیگری با این هدف به امضا برسد تا یک سازوکار رسمی‌تر برای حفاظت از میراث فرهنگی کشور توسط این سازمان و وزارت راه و شهرسازی اجرایی شود.


به گزارش هنرنیوز، در جلسه‌ای که امروز (چهارشنبه، پنجم شهریورماه) که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهرهای ایران - محمدسعید ایزدی - و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - محمدحسن طالبیان - برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای با هدف حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی‌ و همسو کردن دستگاه‌های مختلف برای این اقدام امضا شد.

هدف از این اقدام قرار دادن برخی استان‌های اولویت‌دار کشور به‌عنوان پایلوت در این طرح است، تا به مرور با تسری این اقدام در همه‌ی شهرهای کشور، تفاهم‌نامه به شکل کامل اجرایی شود.

در این جلسه، معاون میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی را یکی از دستگاه‌های مهمی دانست که سازمان میراث فرهنگی امکان تعامل همه‌جانبه با آن را می‌تواند داشته باشد.

طالبیان افزود: در حدود سه‌ماه گذشته، برخی شهرها به‌عنوان پایلوت انتخاب شدند و صحبت‌هایی با مسوولان شهری با هدف حفاظت‌، صیانت‌، مرمت و احیا، بویژه در بافت‌های تاریخی کشور انجام شد.

وی اضافه کرد: در چند ماه گذشته اقدامات اجرایی همکاری‌ با وزارت راه و شهرسازی آغاز شده اما امضای تفاهم‌نامه شکل رسمی به این همکاری می‌بخشد.

طالبیان تصریح کرد: حفاظت از بافت‌های تاریخی تنها با دخالت یک دستگاه اتفاق نمی‌افتد و باید این موضوع در میان مردم فرهنگ‌سازی شود. تا آنجا که شهرهایی در اولویت قرار می‌گیرند که مدیریت شهری و مردم متقاضی حفظ بافت‌های تاریخی خود باشند.

معاون میراث فرهنگی اضافه کرد: تلاش ما این بوده که در دولت تدبیر و امید تمامی دستگاه‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی و گروه‌های مردم‌نهاد در جهت حفظ میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی هم‌سو باشند و در راستای اهداف ثبت ملی و جهانی گام بردارند.

وی با اشاره به انتخاب یک محور تاریخی در بوشهر و امضای تفاهم‌نامه در یزد گفت: این اقدامات با هدف ترویج موضوع حفاظت از میراث فرهنگی و توجه صاحبان بناها به این بحث صورت گرفته است.

طالبیان اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه تأکید شده است که همکاری برای مشارکت بخش خصوصی‌، عمومی و نهادهای تخصصی و سایر مجامع مردمی که در امر حفاظت از احیای بافت‌های تاریخی تلاش می‌کنند‌، باید مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به تفاهم‌نامه‌‌ی به امضا رسیده سازمان میراث فرهنگی با وزارت راه و شهرسازی در مورد بافت تاریخی یزد توضیح داد: این تفاهم‌نامه در راستای اهدافی است که موضوع ثبت ملی هستند و قرار است گام بعد برای ثبت در فهرست میراث جهانی برداشته شود.

معاون میراث فرهنگی گفت: در شهرهای ساری‌، کاشان‌، دزفول‌، شوشتر‌، خوزستان و شیراز‌ نیز تفاهم‌نامه‌هایی با این موضوع امضا شده و قرار است در همدان‌، ساری و گرگان تفاهم‌نامه‌های دیگری با این هدف به امضا برسد تا یک سازوکار رسمی‌تر برای حفاظت از میراث فرهنگی کشور توسط این سازمان و وزارت راه و شهرسازی اجرایی شود.

طالبیان همچنین از تصویب پلان مدیریت اصفهان به‌عنوان یک طرح تفصیلی ویژه با توجه به حفظ منابع زیستی خبرداد و اضافه کرد: این پلان مدیریتی که شهرهای جهانی را دربرمی‌گیرد، در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده و سه نهاد سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و وزارت راه، این اقدام را انجام می‌دهند.


کد خبر: 74624

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcc0eqm.2bq0i8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com