لَبَّیكَ الّلهُمَّ لَبَّیكَ

11 شهريور 1396 ساعت 5:19

شاید بتوان گفت که اصلی ترین و شلوغ ترین مکان کهریزک در روز عید قربان ، مکان قربانگاه گوسفندان است و جالب است که بدانید تمامی گوسفندانی که در کهریزک قربانی می شوند فقط به مصرف آسایشگاه نمی رسد و بخشی از آنان نیز به جاهای دیگر اهدا می شوند.


به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، محوطه آسایشگاه کهریزک مملو از مردم نیکوکار و خیری است که تصمیم گرفتند عید قربان را همراه با مددجویان کهریزک باشند، چه تصمیم عاشقانه ای !

 
صدای لَبَّیكَ الّلهُمَّ لَبَّیكَ مددجویان آسایشگاه با لباس های احرامی که به تن کردن و سوار بر ویلچر به سمت خانه خدا می روند واقعا شور انگیز و الهی است . ماکتی به شکل کعبه در وسط محوطه کهریزک منتظر این جمع عاشقان است تا عاشقانه آنان را در آغوش بکشد. شاید در این دقایق ، خانه ی واقعی خدا را در اینجا بشود پیدا کرد و حتما خدا از مردمی که هزینه سفر به خانه اش را در کهریزک خرج می کنند خشنود است. حجت مقبول حاجی!


سرت را که به چرخانی ، غرفه های زیادی را در حیاط آسایشگاه با نظم و ترتیب خاصی می بینی که برپا شده تا مددجویان بتوانند هنرهای دستی خود را به معرض تماشا و فروش بگذارند. تا چشم کار می کند محوطه آسایشگاه مملو از غرفه های مددجویان هنرمندی است که اجازه ندادند معلولیت ، تن و ذهن آنان را تصاحب کند و با دستان ، پاها و حتی دهان شان دست به کارهای هنری زدند! از غرفه های گل و گیاه ، کارهای سنتی ، آشپزی و کارهای دستی گرفته تا غرفه هایی همچون روانشناسی ، مراقبت در منزل ، غرفه امور اجتماعی ، ایستگاه نیروهای نیکوکاری و ایستگاه تست قند و فشارخون که به وسیله یک اتوبوس سیار در حیاط آسایشگاه جا خوش کرده است در محوطه خودنمایی می کند.



« احمد محمودی سرشت » جوان معلولی است که به صورت مادرزادی دو دست ندارد و با پا به هنرنمایی و کار معرق کاری می پردازد توانسته با هنر بی نظیرش ، جمعی زیادی را به سوی خود جلب کند. این جوان 32 ساله ، 18 سال است که به همین طریق کار می کند و علاوه بر معرق کاری با پا ، به کار تئاتر ، نقاشی ، طراحی ، نواختن سنتور ، برش کاری ، قاب سازی نیز مشغول است! او سالهاست که به عنوان استادِ معرق کار در کهریزک کار می کند و تاکنون نیز مددجویان زیادی را تربیت کرده است.


محمودی سرشت به جوانانی که از بیکاری می نالند توصیه می کند که از کار نهراسند و سستی را کنار بگذارند چرا که به فرموده خداوند «از شما حرکت و از خدا برکت» .

او می گوید که هر روز از ساعت 7 صبح تا 7 شب در کهریزک کار می کند و اگر چه کارش را دوست دارد اما حقوقی که به او تعلق می گیرد به هیچ عنوان متناسب با کار و خرج زندگی او نیست.

این جوان هنرمند در پی آن است تا با کمک خیرین بتواند سرمایه برگزاری نمایشگاه هنرهای دستی و معرق کاری را در بیرون از کهریزک فراهم کند ؛ آرزویی که بی شک ، برآورده شدنش با کمک خیرین ، دیری نخواهد پائید.


در گوشه دیگری از محوطه آسایشگاه ، اورژانس آقایان و بانوان نیز در محل حاضر است تا بتواند در لحظه اضطراری ، یاریگر بیماران نیازمند باشد. پایگاه ذبح دام که وظیفه ذبح بهداشتی و شرعی ویژه دام در روز عرفه و عید قربان را برعهده دارند نیز در انتهای محوطه آسایشگاه ، میزبان عزیزانی است که گوسفندان خود را نذر کهریزک می کنند. در این محل ، گوسفندان زنده و سالم درمعرض دید خریداران قرار می گیرد. قیمت گوسفند در این مکان هرکیلو 17 هزارو 900 تومان تعیین شده است. براساس اطلاعاتی که در این مکان نصب شده است در سال 1395 ؛ جمع گوسفندان اهدایی به آسایشگاه کهریزک 1466 راس بوده است. آفرین به این همت خداپسندانه!



شاید بتوان گفت که اصلی ترین و شلوغ ترین مکان کهریزک در روز عید قربان ، مکان قربانگاه گوسفندان است. جالب است که تمام گوسفندانی که در کهریزک قربانی می شوند فقط به مصرف آسایشگاه نمی رسد و بخشی از آنان نیز به جاهای دیگر اهدا می شود. حتی بعضی از خانواده های نیازمند نیز با در دست داشتن برگه هایی ، گوشت قربانی خود را از این مکان تحویل می گیرند و چه زیباست رسیدن نذر به دست صاحبان و نیازمندان اصلی.


ساعت که به ظهر نزدیک می شود جمعی از دف زنان شامل مردان و زنان با نواختن زیبای دف و قدم زنان محوطه آسایشگاه را طواف می کنند.

یک فوتبال دستی در کنار محوطه برای بچه هایی که عاشق فوتبال هستند مکان دوست داشتنی را برای آنان فراهم کرده است. ماشینی قرمز و روباز به اندازه یک مینی بوس ، سرویس رایگان ویژه افراد کم توان است تا وظیفه جابه جایی این عزیزان را برعهده داشته باشد. اما گویا مسافر چندانی ندارد. انگار همه ترجیح دادند پابه پای مددجویان در این صبح جمعه با آنان همراه شوند.

چند نفراز مددجویان که حال مساعدی ندارند و قادر به نشستن بر روی ویلچر نیستند با تخت های خود به محوطه آمدند تا در این ثواب عید قربان شریک باشند و اینجاست که آدمی احساس می کند که « خدا در همین نزدیکی هاست».



در ابتدای محوطه ، غرفه ای که به پخش موزیک و گفتگو با مهمانان ویژه کهریزک می پردازد میزبان «رضا بنفشه خواه» است. او از آن هنرمندانی است که هر ساله ترجیح می دهد در مناسبت های مختلف مثل عید قربان ، عید نوروز و شب یلدا را همراه کهریزک نشینان باشد ، سنتی که بسیار پسندیده است.

رضا بنفشه خواه معتقد است که در کهریزک ، مردم به خدا نزدیکترند، او آنقدر کمک به کهریزک در روز عید قربان را با ارزش می داند که معتقد هر کسی عید قربان را در کهریزک باشد به هنگام خروج ؛ لقب حاجی و حاجیه خواهد گرفت!

«امیررضا ماهی صفت» هنرمندی است که به گفته خودش 15 سال است که در اعیاد مختلف به کهریزک می آید و برای آنان به عنوان مجری برنامه اجرا می کند. او که برادر حمید ماهی صفت است بر این باور است که کهریزک جایی است که همه هنرمندان ، خوانندگان و هنرپیشه ها با دل و جان و بدون هیچگونه چشمداشت مالی می آیند.

این هنرمند که از ساعت 8 صبح در کهریزک حضور دارد ساعت پایانی برنامه اش را 12 ظهر اعلام می کند و به همه مردم توصیه می کند که حتما سری به کهریزک بزنند.


« زهرا شاملو» مددجوی معلول دیگریست که 27 است در آسایشگاه کهریزک زندگی می کند و همیار تیم روابط عمومی کهریزک است که در غرفه ای که در وسط محوطه برپا شده است ، مردم را به بازدید و خرید از غرفه های مختلف تشویق می کند. او می گوید: کهریزک یک محیط الهی است و من تمام مراسم عید قربان از ساعت شش و نیم صبح تا هفت شب را در غرفه روابط عمومی حضور دارم و مردم را به بازدید و خرید و قربانی کردن تشویق می کنم .

در حالی کهریزک را ترک می کنم که هنوز جمع زیادی ازمردم و خیرین ، آستین های همت را برای کمک و یاری به مددجویان بالا زده و با انرژی ، سهمی از دارایی های خود را با کهریزک نشینان تقسیم می کنند.

به درستی می دانم که حضور در کهریزک همیشه به معنای هزینه کردن نیست چه بسا با یک «لبخند» می توان دلی را شاد کرد و بهشتی شد.

گزارش و عکس : مجید معافی


کد خبر: 95144

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcc0sqo.2bqp08laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com