معاون میراث فرهنگی:

مدیران پایگاه‌ها سپر حفاظت میراث فرهنگی هستند

26 آذر 1393 ساعت 14:54

معاون میراث فرهنگی اظهار کرد: باید پژوهش، حفاظت، مرمت، معرفی و آموزش در این پایگاه‌ها به صورت همزمان رخ دهد و تلاش شود تا این جریان به صورت مداوم و با ظرفیت‌سازی‌های محلی باشد و در کنار آن از توان مشارکت اجتماعی بهره بگیریم، سپس به بحث معرفی تخصصی بپردازیم.



به گزارش هنرنیوز، محمد حسن طالبیان، صبح امروز (چهارشنبه ۲۶ آذرماه) در گردهمایی پایگاه‌های میراث فرهنگی به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به این که در گذشته یک مدیریت مستقل و متمرکز در پایگاه‌ها وجود داشت، از این رو موفقیت‌های زیادی در حوزه‌های پایگاه‌های میراث فرهنگی به دست آمد، گفت: اما متأسفانه در طول دو دولت گذشته به بحث پایگاه‌های میراث فرهنگی کم توجهی شد که اکنون دوباره تلاش می‌کنیم این بحث را تقویت کرده و آن را توسعه دهیم.

معاون میراث فرهنگی کل کشور درباره پایگاه‌های استانی، ملی و جهانی اظهار کرد: در این میان یک جریان رقابتی در این زمینه وجود دارد، اگر پایگاه‌های استانی ارتقا پیدا کنند و با پژوهشگاه در ارتباط باشند و درک ما را از آن سایت بالا ببرند، ‌می‌توانیم آن‌ها را به پایگاه‌های ملی تبدیل کنیم و به مرور با تلاش برای حفاظت،جایگاه پایگاه‌های جهانی را به آنها بدهیم. 

ردیف بودجه‌ی مستقل برای پاسارگاد 

وی با اشاره به این که پایگاه پارسه - پاسارگاد یکی از پایگاه‌های جهانی موفق در حوزه‌ی خود است، اظهار کرد: مدیریت این پایگاه به صورت مستقل است، حتی مجلس شورای اسلامی در سال جدید برای این پایگاه یک ردیف مستقل در نظر گرفت. همینک این پایگاه به صورت شورای راهبردی مدیریت می‌شود و می‌تواند دارای هیأت امنای تخصصی باشد و در کنار آن از مسئولان محلی کمک بگیرد تا یک مدیریت موفق داشته باشد.

طالبیان همچنین از پرونده‌هایی مانند قنات و بیابان لوت به عنوان پرونده‌های میراث طبیعی در دست تهیه خبر داد و افزود: دستگاه‌های مختلفی در بحث بیابان لوت دخیلند و جزو منابع طبیعی محسوب می‌شود اما در این مدت با بحث‌های مطرح شده هیچ راهی به جزآن که پایگاه مستقلی برای آن دیده شود و دستگاه‌های دیگر دفتری در آنجا داشته باشند، ندارد.

معاون میراث فرهنگی با تاکید بر این‌که نخستین مدل پایگاه‌های میراث فرهنگی در ایران خلق شد، تصریح کرد:این بحث از چغازنبیل آغاز شد و تمام تلاش این بود که باستان‌شناسی بدون حفاظت و بالعکس صورت نگیرد و هر دو اینها بدون معرفی و پژوهش انجام نشود.

معاون میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه مهم است که پایگاه‌های میراث فرهنگی باید پژوهش محور باشند و توسعه پیدا کنند، تصریح کرد: ارزش‌های سایت بدون پژوهش و آموزش معنا پیدا نمی‌کند. این پایگاه‌ها قله‌های فرهنگ هستند و باید محور شوند و توسعه یابند.

وی با اشاره به زمان جنگ و بحران پس از آن در حوزه میراث فرهنگی گفت: در برخی محوطه‌ها اصلاً امکان رسیدگی وجود نداشت. پروژه یونسکو در چغازنبیل یک فاز مطالعاتی بود اما با ورود با محل دیدیم مشکلات بزرگتر است. ابتدا باید مدیریت ثبات پیدا کند و مکان داشته باشد. یکسال و نیم تمام فقط کارهای عمرانی و جا به جایی رخ داد.

پایگاه‌های میراث فرهنگی ویترین  سازمان 

او با اشاره به این که پایگاه‌های میراث فرهنگی ویترین سازمان میراث فرهنگی به خصوص در حوزه معاونت میراث فرهنگی هستند، افزود:این پایگاه‌ها نیازمند آموزش و پژوهش چند رشته‌ای هستند. گواه این مطلب آن که بیش از سه الی چهار هزار دانشجو فقط در طول آن سالیان به چغازنبیل آمدند، آموزش دیدند و رفتند.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: باید پژوهش، حفاظت، مرمت، معرفی و آموزش در این پایگاه‌ها به صورت همزمان رخ دهد و تلاش شود تا این جریان به صورت مداوم و با ظرفیت‌سازی‌های محلی باشد و در کنار آن از توان مشارکت اجتماعی بهره بگیریم، سپس به بحث معرفی تخصصی بپردازیم.بنابراین پایگاه‌ها مسیر اصلی میراث فرهنگی هستند.

وی با بیان این که در فقط دو پایگاه پارسه و پاسارگاد بیش از پژوهش‌های کل استان پژوهش باستان‌شناسی انجام شده بود، افزود: این پژوهش‌ها نیز چند رشته‌ای بود و باستان‌شناسان در کنار خود زمین‌شناسان، نقشه‌بردار، زیست شناس و... داشتند. بنابراین پژوهش‌های میدانی و موثر رمز موفقیت پایگاه‌ها است.

بانک الکترونیک جامع از دستاوردها ایجاد شود

معاون میراث فرهنگی با اشاره به این که در پایگاه‌های میراث فرهنگی پیشکسوتان و افراد خبره کار می‌کنند، موضوع انتشار پژوهش را بسیار مهم دانست و افزود: انتشار فقط در چاپ و کاغذ خلاصه نمی‌شود با توجه به هزینه‌های سنگین چاپ باید دستاوردهای پایگاه‌های میراث فرهنگی حتی به صورت الکترونیکی منتشر شود و یک بانک الکترونیک جامع از دستاوردهای بدست آمده در حوزه‌ی پایگاه‌های میراث فرهنگی و به خصوص پایگاه‌های جهانی منتشر و به دنبال آن از تجربه و دانش افراد بدون پرداخت هزینه استفاده کرد.


کد خبر: 77603

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcc1eqm.2bqmx8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com