دکتر محسن حبیبی:

سه گانه حفاظت لازمه توسعه است

31 شهريور 1393 ساعت 12:50

یک استاد دانشگاه در رشته معماری و شهرسازی گفت: حفاظت امری سه گانه شامل حفظ، تخریب و ساختن خلاقانه بر اساس آنچه بوده، می‌شود.



محسن حبیبی در ابتدای صحبت‌های خود با هنرنیوز به تاریخچه کاربرد واژه «حفاظت» و معنای این واژه اشاره کرد و گفت: شاید زمانی که از حفاظت صحبت می‌کنیم بی‌اختیار موزه‌ها در ذهن ما نقش ببندد.در حالی که منظور از حفاظت چیز دیگری است. ناگفته نماند این واژه از قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی که «مدرنیسم» وارد شهرسازی شد جای خود را در عرصه معماری بازکرد و برای اهل فن به شکل یک دغدغه در آمد.چرا که پیشتر سبک سیاق شهر سازی با حفاظت همراه بود.

وی در ادامه تاکید کرد:حفاظت یک امر اجتناب ناپذیر در زندگی انسان است.آیا شما می‌توانید از خودتان حفاظت نکنید؟ از کودکتان چه طور؟ باید از خودتان و کودکتان محافظت کنید تا بتوانید رشد و پیشرفت داشته باشید.شما از کودک خود محافظت می‌کنید و تجربیات خودتان را برای پیشرفت او در اختیارش قرار می‌دهید،و زمانی که او بزرگ شد بر پایه تجربیاتی که از شما به دست آورده و استعدادهای خودش به زندگی و پیشرفت ادامه می‌دهد. پس می‌بینیم که اگر حفاظت نباشد زندگی بشر منقضی می‌شود.

این مدرس دانشگاه حفاظت را «هنر» دانست و گفت: حفاظت هنر است. هنری که لازمه هرگونه تخریبی است. گذشتگان ما با دانش فنی و تجربی که داشتند بنایی را تخریب و با توجه به آنچه بنا بوده است و با خلاقیت تازه آن را از نو می‌ساختند.

او ادامه داد:شما مسجد جامع یزد یا مسجد جامع اصفهان را در نظر بگیرد. هزار سال قدمت دارد و هزار سال در آن دخل و تصرف شده است.در عین اینکه عناصر و ارکان معماری دوره‌های مختلفی که در این مساجد استفاده شده هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند اما دارای یک وحدت و شباهت عجیبی است.این همان حفاظت است.

حبیبی امر حفاظت در شهرسازی را امری سگانه دانست و گفت: حفاظت از سه عنصر «حفظ»، «تخریب» و «ساختن» تشکیل می‌شود. روندی که همیشه بوده است و اگر نباشد ما در معماری درجا می زنیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مشکل معماری امروز ما چه در ایران و چه در جهان این است که:تخریب می‌کنیم اما نمی‌دانیم چه چیز می‌سازیم، چگونه می‌سازیم و بر چه مبنایی می‌سازیم.

او معماری امروز را «معماری پرتز»ای خواند و گفت: در گذشته زمانی که دندان فردی دچار آسیب می‌شد، دندان طلا جایگزین دندان سالم خود می‌کرد.اما امروز تکنیک «اینپلنت» که همان کاشت است، جایگزین پرتز شده است و دندان آسیب دیده به گونه‌ای ترمیم می‌شود که قابل تشخصیص با دندان سالم نیست.

حبیبی بار دیگر تاکید کرد: پس نتیجه می‌گیرم حفاظت امری سه گانه شامل حفظ،تخریب و ساختن است.حفاظت امری یگانه نیست. همیشه و در همه جا،در تمام دوران تاریخی و تمدن، همنشینی در کنار جانشین با شیوه‌ای کاملا ظریف عمل کردند.

او در آخر گفت: معماری امروز ما معماری پرتز است و همانگونه که در علم پزشکی پرتز جای خود را به اینپلنت داد در معماری هم همین اتفاق رخ خواهد داد و معماری پرتز که از محتوا خالی است جای خود را به اینپلنت می‌دهد.


کد خبر: 74912

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccioqm.2bq0s8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com