کارشناس دفتر محوطه‌ها و بناهای تاریخی در گفت و گو با هنرنیوز؛

یکماه آینده مشخصات ۴۰ خانه تاریخی کرمان به دفتر محوطه‌ها و بناهای تاریخی ارسال می‌شود

4 مرداد 1393 ساعت 13:46

کارشناس دفتر محوطه‌ها و بناهای تاریخی با اعلام این که از مسئولان میراث فرهنگی استان کرمان خواسته‌اند تا مشخصات خانه‌های تاریخی مورد بحث را ظرف یکماه آینده برای این دفتر ارسال کنند، گفت: تا زمانی که مشخصات کامل این خانه‌ها احراز نشود هیچ گونه تخریبی صورت نخواهد گرفت.


علی آذری در گفت و گو با هنرنیوز با اشاره به این که هنگام بازدید کارشناسان دفتر محوطه‌ها و بناهای تاریخی هنوز تخریبی در مورد ۴۰ خانه تاریخی صورت نگرفته بود، افزود: فهرستی را در شورای تأمین استان تصویب کرده بودند اما اجرایی نشده بود که ما از استان خواستیم اولاً فهرست آن خانه را برای ما بفرستند و دوم این که بررسی شود بین آن خانه‌ها اثر ثبتی وجود دارد یا خیر. همچنین به لحاظ واجد ارزش تاریخی بودن نیز خانه‌ها را بررسی و اطلاعات آن را برای ما ارسال کنند.

وی درمورد این که آیا این خانه‌ها احتیاج به ثبت اضطراری داشتند؟ گفت : هنوز فهرست را به ما ارائه نکردند تا بدانیم خانه‌ها نیازمند ثبت اضطراری هستند یا نه.هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

این کارشناس دفتر محوطه‌ها و بناهای تاریخی با بیان این که بافت کرمان ۱۱۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد، اظهار کرد: ۴۰۰ هکتار از این بافت،تاریخی است و ما از اداره کل میراث کرمان خواستیم حتا جانمایی خانه‌ها را هم مشخص کند تا بدانیم کدام در بافت فرسوده و کدام در بافت تاریخی است. اگر در بافت تاریخی باشد باید طبق ضوابط قانونی این نوع بافت برخورد شود و گرنه طبق ضوابط طرح جامع بافت شهر کرمان با آنها برخورد می‌شود.

او یادآور شد: تخریب این خانه‌ها به راحتی اتفاق نمی‌افتد حتا بازسازی و نوسازی هم طبق ضوابط خاصی که سازمان تعریف می‌کند باید انجام شود.
وی درباره گودبرداری اطراف کاروانسرای وکیل نیز توضیح داد: در این سفر یکروزه نتوانستیم سری به این گودبرداری بزنیم اما این اقدام مربوط به دوره آقای مرعشی است نه دوره کنونی. که قرار بود مجتمعی در این محل ساخته شود که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

آذری درباره کاروانسرای وکیل اظهار کرد: کاروانسرا به شرکت عظام تحول داده شده است، هر چند این شرکت مدعی است آن را تحویل نگرفته است. اما نیازمند یکسری مرمت است که باید ابتدا این بنا تعیین تکلیف شود و سپس کارهای مرمتی آن انجام شود.

این کارشناس درباره وضعیت کاروانسرا و احتمال آسیب دیدن علی رغم بلاتکلیفی ۴ ساله آن گفت: کاروانسرا مذکور حدود ۲۰۰- ۳۰۰ سال قدمت دارد اگر بدان رسیدگی نشود، فرسوده می‌شود که امری طبیعی است. اکنون روند فرسایشی برای همه آثار مصداق دارد اما اگر اثری رها شود این روند تسریع می‌یابد. کاروانسرای وکیل هم هرچند سرپا است اما باید بدان رسیدگی شود . 

وی درباره چرایی سخنان مدیر کل میراث فرهنگی کرمان که پیش از این گفته بود:«بسیاری از این خانه‌ها متعلق به مردم هستند که هم‌اکنون رها شده و تبدیل به محلی برای تجمع معتادان شده‌اند از این رو تخریب این خانه‌ها به‌هیچ وجه فاجعه نیست!» اظهار کرد: هنوز قضاوت درباره مدیری که تازه به میراث فرهنگی آمده زود است. اما یادتان باشد بدنه کارشناسی همیشه حضور دارد و به کمک مدیران می اید. اکنون این اطلاعات نیز از طریق فعالان میراث فرهنگی و کارشناسان و رسانه ها پیگیری شده است که همه این ابزار به کمک میراث فرهنگی کرمان می آید.


کد خبر: 73670

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccxeqm.2bq1m8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com