در یکصدو نوزدهمین برنامه سینما روایت عنوان شد:

سینمای ایران نمی تواند در کنار سیاستمداران خودش بایستد / دستگیری برادر رییس جمهورو اختلاس سه هزار میلیاردی مضامینی برای مستند سازها

26 تير 1396 ساعت 11:33

محمد تقی فهیم معتقد است جای خالی فیلمسازان در به تصویر کشیدن مضامینی همچون دستگیری برادر رییس جمهور، اختلاس سه هزار میلیاردی و انواع و اقسام فسادها در عرصه مستند خالی است.


به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت ، یکصدو نوزدهمین برنامه سینما روایت درحالی به نقدو بررسی فیلم مستند «پرزیدنت آکتور سینما» با حضور محمدرضا برونی کارگردان و محمد تقی فهیم و رسول شادمانی مجری – کارشناس در مجموعه فرهنگی اسوه برگزار گردید که در ابتدای برنامه ، شادمانی با اشاره به تغییر مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و همچنین روی کار آمدن مدیریت جدید این مجموعه خبر داد « برنامه سینما روایت در جهت رشد و ارتقای سطح کمی و کیفی سینما مصمم به اقدامات جدی تری در این زمینه است و به همین دلیل برنامه های سینما روایت چند هفته ای برای دستیابی به روایت و ساختار جدید و منسجم تعطیل خواهد بود».

بعد از اینکه اکثر حاضرین در جلسه از شنیدن تعطیلی موقت، قدری آزرده دل شدند «محمد تقی فهیم» منتقد برنامه در این زمینه گفت: معمولا خروجی چنین برنامه هایی به درستی برای مدیران بیان نمی شود و چون برخی از مدیران به دنبال برداشت های خود از چنین برنامه هایی در کوتاه مدت هستند لذا سعی می کنند به جای حل مساله ، صورت مساله را پاک کنند که امیدواریم در این مورد بخصوص شاهد چنین مواردی نباشیم.

وی با اشاره به مستند « پرزیدنت آکتور سینما» افزود: این فیلم یک اثر صریح با موضوع آشکار و جانبدارانه و کاملا متکی به پژوهش در راستای هدفی از پیش تعیین شده است . این فیلم به مخاطب می گوید که ممکن است چنین اتفاقی که ما پیش از آن نیز تجربه تاریخی آن را بویژه در شوروی داریم ممکن است در ایران هم رخ بدهد.

مراقب آدمهای نفوذی و مرعوب باشید
این منتقد تاکید کرد: اگر ایران یا هر انقلاب دیگری که قرار است در برابر امریکا بایستد مراقب آدمهای نفوذی و مرعوبش نباشد حتما امریکا این کشورها را فرو می پاشاند و شوروی بارزترین این مصداق است.

سرنوشت گورباچف در انتظار ...
فهیم این مستند را هشداری برای آدمهایی دانست که ممکن است شبیه سیاستمداران شوروی عمل کنند و تصریح کرد: خطاب این فیلم بیشتر به نخبگان ، مسئولین و مدیران کشور است که اگر نسبت به آنچیزی که درجهان رخ داده توجه نشان ندهند سرنوشت گورباچف در انتظار آنان است.

شباهت های ایران با دوران گورباچف
« محمد رضا برونی» کارگردان اثر هم عنوان کرد : ممکن است شبهه ای پیش بیاید که آیا ما وقایع این فیلم را از داخل ایران شبیه سازی کردیم و آنگاه به دنبال تصویر فروپاشی از شوروی بودیم؟ درحالی که اصلا اینگونه نبوده است. من خودم موقع تحقیقات اولین کسی بودم که از شباهت هایی که بین وضعیت کشورمان با دوران گورباچف و ریگان می دیدم شگفت زده می شدم.

الگوبرداری شعار انتخاباتی ترامپ از ریگان
وی با بیان اینکه ریگان به دلیل دخالت در فروپاشی شوروی الگویی برای اوباما و ترامپ شده است و او بود که اولین بار پیام نوروزی برای ایرانیان فرستاد و اوباما هم از او تقلید کرد اظهار داشت: حتی شعار انتخاباتی ترامپ الگوبرداری از شعار ریگان « ما دوباره امریکا را قدرتمند خواهیم کرد» بوده است.

برخی از دانشگاهها اجازه نمایش ندادند
برونی از تولید این فیلم در فروردین 96 خبر داد و گفت: برخی از دانشگاهها به این فیلم اجازه نمایش ندادند اما یکسری از اکران های خصوصی این فیلم شروع شده است. ضمن اینکه فروش اینترنتی این فیلم آغاز شده که فروش بدی نبوده است اما ما درصدیم برای نمایش این فیلم در دانشگاهها ، برنامه های ویژه تری را پیگیری کنیم.

سینمادارها پای کار فیلم های مستند نمی آیند
وی در مورد اکران این فیلم در سینماها گفت: هنوز مجوز نمایش در سینماها به ما داده نشده است ضمن اینکه چون سینماها به دنبال سود هستند و با توجه به اینکه هنوز اکران فیلم های مستند در سینماهای ایران جا نیفتاده است لذا سینمادارها پای کار فیلم های مستند نمی آیند.

جزو فیلم های توقیفی هستیم
کارگردان پرزیدنت آکتور سینما ادامه داد : هنگامی که می خواستیم از وزارت ارشاد مجوز نمایش در سینمای خانگی را بگیریم به ما خبر دادند که این فیلم جزو فیلم های توقیفی است و شورای عالی فیلم های توقیفی که این فیلم را بررسی کرده نمایش آن را در سینمای خانگی مردود اعلام کرده است.

بعید است این فیلم به دلیل نگاه منتقدانه به سازش با امریکا در هنرو تجربه اکران شود
فهیم هم در این لحظه اضافه کرد: سینمای هنرو تجربه می تواند چنین فیلم هایی را اکران کند اما چون هنرو تجربه دربست دولتی است و فیلم هایی مثل این فیلم که نگاه منتقدانه به سازش با امریکا دارد بعید است در هنرو تجربه اکران شود.

این منتقد و فعال رسانه ای در عین حال فیلم پرزیدنت آکتور سینما را فیلم مهمی از نظر موضوع و سوژه دانست اما در بحث فرم و ساختار فیلم را فاقد خلاقیت عنوان کرد که از یک مدیوم معمولی تلویزیونی پیروی می کند.

فیلم یک اثر باشکوه به خاطر بکارگیری کلمات و تصاویر است

وی با بیان اینکه آفتی که این نوع فیلم ها اسیرآن می شوند صرفا آرشیوی بودن آنهاست اظهار داشت: فیلم یک اثر باشکوه به خاطر بکارگیری کلمات و تصاویر است اما ازسوی دیگر، فیلم مخاطب خودش را دست کم گرفته و مخاطب هدف فیلم ، لایه های تحتانی جامعه است برای همین است که تمام تصاویری که دیده می شود نریتور هم آنان را توضیح می دهد! این درحالی است که در مستندهای جدید جهان از این نوع شیوه ها استفاده نمی شود و سعی می شود تا به سبک و سیاق دراماتیک تری اثر به مخاطب ارائه شود.

این منتقد سینمای ایران اضافه کرد: فیلمساز در برخی از سکانس به جای چینش تصویر براساس نیاز صحنه ودرام به دنبال جذابیت صرف آن واقعه بوده مثل ترور رونالد ریگان.

سینمای ما عقب مانده است / سینمای ایران نمی تواند در کنار سیاستمداران ما بایستد
فهیم با بیان اینکه سینمای امریکا در راستای اهداف فروپاشی شوروی در کنار سیاستمداران امریکایی بوده است این موضوع را نسبت به کشورمان هم صادق دانست و گفت: تاکنون چندین فیلم علیه انقلاب و کشورمان توسط هالیوود و امریکا ساخته شده و سینمای امریکا در این زمینه نیز در خدمت سیاستمداران بوده است درحالی که امروزه سینمای ما یک سینمای عقب مانده و به ظاهر هنری و روشنفکر زده ای است که نمی تواند در کنار سیاستمداران ما بایستد. اما خوشبختانه درحوزه مستند ما شاهد این توفیق بودیم که یکی از این فیلم ها پرزیدنت آکتور سینما بوده است.

الیور استون هم مستند کاملا آرشیوی ساخته است
برونی درمورد آرشیوی بودن اثرش گفت: من خودم مستندهای آرشیوی جذاب را دوست دارم لذا برای من گونه اثر خیلی مهم نیست. آقای الیور استون هم چندین قسمت تاریخ امریکا به صورت آرشیوی کامل ساخته است بنابراین از نظر من آرشیوی بودن نقض محسوب نمی شود. ضمن اینکه آرشیوی کار کردن برخی جاها سخت تراست چون هر جمله ای که بکار می برید باید از تصاویر آرشیوی خوب استفاده کنید.

قدری کم لطفی کردید! / فیلم جذاب است
وی در مورد غیرخلاقانه و تلویزیونی بودن اثرش هم یادآور شد: فکر می کنم قدری کم لطفی شد چرا که ما سعی کردیم در وحله اول فیلمی جذاب بسازیم و به کارگیری ترور ریگان یکی از این جذابیت بود.

این کارگردان خبر داد نسخه تلویزیونی این فیلم را نیز تولید کردند که تفاوت هایی در تصاویر و در تدوین نسبت به نسخه سینمایی آن وجود دارد.

وی درمورد استفاده نکردن از بیانات حضرت امام(ره) در مورد فروپاشی شوروی گفت: در طرح اولیه این بیانات وجود داشت اما به دلیل اضافه شدن تایم فیلم از این بیانات استفاده نکردیم.

فیلم دلواپسانه نیست
برونی در پاسخ به این سوال که این فیلم خیلی دلواپسانه تولید شده است گفت: انصافا این فیلم دلواپسانه نیست اما آنقدر حوادث فروپاشی شوروی نزدیک به حوادث ایران است که من خودم از این شباهت ها تعجب می کردم.

نباید هزینه فیلم های آرشیوی را دستکم گرفت
وی درمورد چگونگی استفاده از تصاویر آرشیوی و هزینه های این نوع فیلمها گفت: تمام آرشیوهای فیلم از اینترنت برداشته شده البته ما از کیفیت خوب آن استفاده کردیم اما تصاویری مثل دست دادن گورباچف با وزیر امور خارجه امریکا در اینترنت نبود و ما می خواستیم آن را خریداری کنیم حتی مکاتباتی را هم برای خرید انجام دادیم اما به دلیل پاسخ نگرفتن از بکارگیری آن منصرف شدیم. ازسوی دیگر ، هزینه کارهای آرشیوی کم نیست و نباید تصور شود که هزینه های این نوع فیلم ها کم است چون پیدا کردن آرشیو زمان بر است و خرید آرشیو نیز گران است. اما معمولا هزینه فیلم های آرشیو از 10 تا 40 میلیون تومان تخمین زده می شود.

باید شاهد تولید مستند هایی باشیم که حرفی برای دنیا داشته باشند
محمد تقی فهیم هم در پایان تاکید کرد: انتظارما این است که امروز با وجود داشتن مضامین متعدد و مستندسازهای جوانی که در کشور وجود دارد شاهد تولید مستند هایی باشیم که حرفی برای دنیا داشته باشند. چرا این موضوع مهمی که فیلم پرزیدنت آکتور سینما به آن اشاره می کند نباید در فرم و قالبی ارائه شود که بتواند در رسانه های مهم دنیا دیده شود؟

دستگیری برادر رییس جمهورو اختلاس سه هزار میلیاردی مضامینی برای مستند سازها
وی خاطرنشان کرد: امروز آقای اژه ای از دستگیری برادر ربیس جمهور خبر داده است ، مستند سازان ما برای به تصویر کشیدن این موارد و مواردی همچون اختلاس سه هزار میلیاردی و فسادهای دیگر کجا هستند؟! اگر امروز مستند سازان ما دراین زمینه کوتاهی کنند خدا آنان را نخواهد بخشید.


کد خبر: 94786

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcd950n.yt0oj6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com