درنشست خیریه کهریزک مطرح شد؛

کهریزک امانت دار خوبی برای اهدای مردم نیکوکار است / هنوز بدهکار معولین هستیم / توجه بیشتر به «معلولین ذهنی»

12 آذر 1396 ساعت 13:53

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک معتقد است کهریزک استعداد درست استفاده کردن از پولها وامکانات مردم را دارد و امانت دار خوبی برای اهدای مردم نیکوکار به این موسسه است.


به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، همزمان با 12 آذر روز معلولین ، نشست خبری آسایشگاه خیریه کهریزک با موضوع روز جهانی معلولان با حضور مدیران و معاونین آسایشگاه در این مکان برگزار گردید.

«محمد رضا صوفی نژاد» مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک دراین نشست با تبریک روز معلول گفت: ما واقعا خجالت می کشیم که در این روز گزارشی به مردم بدهیم چرا که معتقدم باید حداقل 200 کار برای معلولین انجام داده باشیم و آنگاه بیاییم و گزارش بدهیم. وی افزود: ما اگر قرار است در مورد معلول صحبت کنیم ابتدا باید محدودیت آنان را بشناسیم و به همین منظور من به معاونین کهریزک اعلام کردم که ما یک روز در هر ماه را در کنار معلولین در بخش ها بخوابیم و یا مثلا یک روز را روی ویلچر بنشینیم تا هم سختی آنان را تحمل کنیم و هم پی به محدودیت های آن ببریم.

صوفی نژاد با بیان اینکه ما مدعی نیستیم که آسایشگاه خیریه کهریزک مدینه فاضله است اما در قیاس با دیگر خیریه ها جای بسیار خوبی است که وابستگی دولتی ندارد تصریح کرد: اینکه 3000 نفر آدم زنده را در مجموعه ای با تنوع در معلولیت و تنوع در منطقه و بینش در مجموعه ای 40 هکتاری نگهداری کنیم حتما ایده آل نیست و محدودیت های فراوانی خواهیم داشت.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک یادآور شد: کهریزک در حد امکان برای مناسبت های مذهبی و ملی همچون مراسم عاشورا ، ماه مبارک رمضان ، عید نوروز ، شب یلدا و غیره مراسم هایی را برگزار کرده است.

وی از سفرهای زیارتی و سیاحتی در طول سال برای معلولین خبر داد و گفت: کهریزک استعداد درست استفاده کردن از پولها وامکانات مردم را داشته و امانت دار خوبی برای اهدای مردم نیکوکار است و همین که در 46 سال گذشته ؛ نکته منفی در مورد کهریزک شنیده نشده است امر مثبتی است.

به گفته صوفی نژاد ، کهریزک علاوه بر دارا بودن 900 پرسنل ، حدود 2 هزار نفر افراد نیکوکار هم دارد. وی با بیان اینکه کهریزک متعلق به همه مردم نیکوکار است گفت : با همه کارهای خوبی که در کهریزک انجام شده است اما ما هنوز بدهکار معولین هستیم.

دکتر«آذر معنوی» پزشک معلولین که خود نیز دارای معلولیت می باشد در این نشست با بیان اینکه آسایشگاه کهریزک از دهه 50 فعالیت خودش را شروع کرده و پرونده پرباری در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: حضور در کهریزک برای من به جز اشتغال ؛ محلی بوده که همیشه به من انرژی مضاعفی را برای ادامه راه و خدمت رسانی به این دوستان اهدا کرده است.

این پزشک کشورمان تصریح کرد: معمولا در روز جهانی معلولین عرف این است که فقط به «معلولین جسمی و حرکتی» بسنده می شود در حالی که هرگز صحبتی از «معلولین ذهنی» نمی شود درصورتی که درصدی از معلولین ما شامل معلولین ذهنی می شوند که معمولا از سوی جامعه و خانواده ها به فراموشی سپرده می شوند و حقوقشان نادیده گرفته می شود.

وی با توجه به اجرای قانون حمایت از معلولین جسمی و حرکتی و ذهنی اضافه کرد: انتظاراست که در آینده برنامه ریزی جدی در حمایت از حقوق این عزیزان انجام شود.

دکتر معنوی با اشاره به مساله آموزش مردم نسبت به معلولین؛ جای آموزش را درکشور خالی دانست و گفت: متاسفانه مساله آموزش مردم نسبت به معلولین کم توان ذهنی و معلولین جسمی حرکتی بسیار خالی است.

وی در پایان از رسانه ها خواست ستونی را به صورت هفتگی یا ماهیانه به مسائل و مشکلات و حقوق معلولین اختصاص دهند.

دکتر «حمیده پورفهیم» معاونت توانبخشی کهریزک نیز در این نشست خبری گفت: وظیفه من و همکارانم بیشتر در بحث آموزش است. متاسفانه یک معلول در جوامعی مثل کشورما به دلیل مسائل اجتماعی ، اقتصادی از موضوع «آموزش» فاصله گرفته است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر 750 نفر معلول جوان و میانسال در آسایشگاه کهریزک بستری و از خدمات ما استفاده می کنند و 280 معلول دیگر نیز در رده های سنین مختلف در منازل حضور دارند که به آنان هم خدمت رسانی می شود و چون بعضی از معلولین از مدرسه بدور بودند از 20 سال قبل مدرسه ای در کهریزک تاسیس شده و دانش آموزان زیادی در این مدرسه تحصیل کردند و امسال نیز این مدرسه دارای 56 نفر دانش آموز است این درحالی است که ما 20 نفر دانشجو هم داریم.

معاون توانبخشی کهریزک تصریح کرد: ما کتابخانه ای با 15 هزار جلد کتاب اهدایی داریم که هم معلولین و هم ساکنین منطقه کهریزک از آن استفاده می کنند.ضمن اینکه برخی از بچه های ما در کلاس های موسیقی و تئاتر فعالیت می کنند و اولین اجرای تئاتر نیز در دیماه امسال خواهد بود.

وی ادامه داد: هفته گذشته رونمایی کتابی به نام «بهار سبز» نوشته «مرتضی گلزار» را داشتیم که توسط انتشارات رهاورد به چاپ رسیده است که شامل دل نوشته های او می باشد.

دکتر پور فهیم با اشاره به بخش ورزشی خاطر نشان کرد: در بخش ورزشی 120 نفر که توانایی آمدن به باشگاه ورزشی را دارند روزانه در زمانهای مختلف و در رشته هایی مثل تنیس روی میز، دارت ، بسکتبال ، دو میدانی و پرتاپ دیسک فعالیت می کنند و حتی عناوین جهانی را نیز کسب کردند و چند تا از بچه های بسکتبال ما هم اکنون عضو تیم های خارج از کشور مثل آلمان هستند.

وی افزود: ما در کهریزک دارای کارگاههای توانبخشی هستیم که برخی از لوازم مورد نیاز مثل لباس و پرده های اتاق ها را تولید می کنند و450 نفر در ماه دراین کارگاهها به همراه نیکوکاران فعال هستند.

به گفته وی ، واحد فیزیوتراپی کهریزک دارای امکانات بسیار خوبی است که در آینده نزدیک نیز بخش های دیگراین فیزیوتراپی راه اندازی خواهد شد.

« یدلله رضایی» معاونت اجرایی کهریزک نیز در این نشست خبری به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: امیدواریم که رسانه ها تنها به روز معلول بسنده نکنند و حضور بیشتری در طول سال داشته باشند چرا که متاسفانه عدم انعکاس فعالیت ها و حمایت های نیکوکاران در رسانه های کشور احساس می شود.

وی از همراهی و همدلی مردم با آسایشگاه کهریزک تشکر کرد وافزود: حوزه اجرایی نیاز به اعتبار دارد این درحالی است که بسیاری از ساختمان های این مجموعه در دهه 50 تاسیس شده که هم اکنون نیازمند بازسای هستند مثلا پشت بام های ما و حمام های ما نیاز به بازسازی و ایمن سازی دارند.

رضایی اضافه کرد: تعویض تابوهای قدیمی برق ما را آزار می دهد و اگر حادثه ای برای1750 نفر مددجویی که در کهریزک زندگی می کنند رخ بدهد این عزیزان حتی پای فرار هم ندارند. لذا لازم است این مسائل از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شوند تا مسئولین کشور فکری به حال کهریزک بکنند.

به گفته وی ، موتورخانه های کهریزک بعد از 50 سال عمر خودشان را کردند و کهریزک به دلیل مشکلات مالی قادر به تعویض آنان نیست.

معاونت اجرایی کهریزک تصریح کرد: در حال حاضر ما نیازبه سه و نیم میلیارد تومان اعتبار برای حدود 9 مورد از مشکلات عمده این کهریزک داریم ضمن اینکه شیرآلات و سرویس های بهداشتی ، تلویزیون و یخچال ما نیاز به تعمیر و تعویض دارند.این درحالی است که حداقل ترین تفریح یک مریض وابسته به تخت، فقط «تلویزیون» است و ما با توجه به اینکه 320 تا اتاق داریم نیاز به 320 تلویزیون و یخچال داریم.

وی یادآور شد: متاسفانه از سال 89 که هدفمندی یارانه ها اجرایی شد هزینه برق ، گاز و آب کهریزک 10 برابر شد و ما نیاز به مساعدت های بیشترارگانهای دولتی هستیم چرا که ما فقط توان پرداخت حقوق پرسنل را داریم که حتی گاهی اوقات در تامین آنان نیز دچار مشکل می شویم.

دکتر«فریبرز بختیاری» معاونت سلامت آسایشگاه کهریزک هم در این نشست گفت: حدود 10 الی 15 درصد جامعه دچار معلولیت هستند و در کشور ایران حدود 10 میلیون نفر دچار معلولیت های مختلف هستند. اما مشکل بیشتر معلولین ما در کشور در حوزه مسائل فرهنگی ، محیطی و اجتماعی است.

وی افزود: در حالی که ما درآسایشگاه کهریزک گروههای مختلف معلولیت را نگهداری می کنیم اما در مراقبت از معلولیت ذهنی همچنان دارای محدودیت هستیم.

معاونت سلامت کهریزک با بیان اینکه همواره از کهریزک به عنوان پیشرو در حوزه مراقبت از سالمندان و معلولین نام برده می شود گفت: کهریزک از چند سال قبل احساس کرد که باید مرکز آموزشی تاسیس بکند و بنده هم قرار شد پیگیرآن باشم و به همین منظور « مرکز آموزش عالی علمی کاربردی موسسه کهریزک» مجوز فعالیت گرفته و ما پودمان های مختلفی برای آموزش مراقبت از معلولین پیش بینی کردیم که یکی از آنان مجوز گرفته است و در حال اجراست.

«محسن باقری» روانشناس کهریزک نیز در این نشست خبری سخن گفت و یادآور شد:  شعار امسال روز معلولین « جامعه ای پایدار و انعطاف پذیر برای همه بسازیم» لذا ما باید بیاموزیم هنگامی که فردی دچار معلولیت می شود او را از همان ابتدا به تیم پزشکی متخصص که شامل یک پزشک ، روانشناس ، مددکار و فیزیوتراپ و یک کاردرمانگر است بسپاریم تا به حفظ توانایی معلول کمک کنیم. متاسفانه به دلیل عدم آشنایی و حمایت بیش از اندازه خانواده نسبت به معلول ، درصد توانایی آنان کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: وقتی کسی به معلولیت می رسد سطح اعتماد و امید به زندگی آنان کاهش می یابد در حالی که ما باید ایجاد انگیزه کنیم تا توانایی روحی و جسمی آنان افزایش یابد.

محسن پزشکی مدیرروابط عمومی کهریزک هم با بیان اینکه موسسه خیریه کهریزک امروز علاوه بر اداره آسایشگاه شماره یک کهریزک ، واحد شماره دو کهریزک در محمد شهر کرج با ظرفیت 1500 تختخواب را نیز اداره می کند که نزدیک به 600 تختخواب آن فعال می باشد.

وی ادامه داد: همکاران ما نیز به دو گروه «اتیسم» و «کودکان معلول» در استان البرز خدمت رسانی ویژه می کنند و همچنین درمانگاه جوادالائمه (ع) در منطقه افسریه تهران با پذیرش 1200 نفربیماری که به صورت سرپایی مداوا می شوند نیز زیر چتر کهریزک اداره می شود.

به گفته وی ، کهریزک با 1750 تختخواب که حدود 1000 تختخواب آن در اختیار سالمندان ، 100 تختخواب در اختیار میانسال های معلول و 650 تختخواب در اختیار معلولین جوان می باشد که سهم بانوان از این فضا ، دو سوم گروههای مختلف را شامل می شود.

مدیرروابط عمومی کهریزک خبر داد به طور متوسط هزینه هر تختخواب حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان می باشد.

در ادامه نیز محمد رضا صوفی نژاد مدیر آسایشگاه کهریزک در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که از کمک های دولتی در این آسایشگاه پرسید گفت: 18 تا 20 درصد از در آمدهای کهریزک توسط دولت بر اساس تعهدی که نسبت به همه موسسات خیریه دارند پرداخت می شود و کمتیه امداد هزینه هر معلولی را که به ما معرفی می کند را می پردازد که مبلغ آن 106 هزار تومان بوده که قرار شده به 150 هزار تومان افزایش یابد و سازمان بهزیستی نیز برای هر معلولی که معرفی می کند 800 هزار تومان به صورت ماهیانه پرداخت می کند.

یادآوری می شود که در پایان نیز ، خبرنگاران بازدیدی از سه بخش بیماران جوان و میانسال ام اس ، کارگاههای سفال سازی ، خیاطی و قالی بافی به همراه معاونین آسایشگاه کهریزک داشتند.

گزارش و عکس ها از: مجید معافی













کد خبر: 95721

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdf50n.yt0kx6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com