مدیرکل مناطق نمونه گردشگری:

فقط ۲۴ منطقه نمونه گردشگری فعال هستند

9 مهر 1393 ساعت 10:05

به گفته مدیرکل مناطق نمونه گردشگری و زیرساخت در معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دوره خاتمی ۷ منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شد، این تعداد بدون نظر کارشناسی در هشت سال فعالیت دولت احمدی‌نژاد به ۱۱۶۸ منطقه رسید در حالی که دولت یازدهم معتقد است در حالت خوش‌بینانه فقط حدود ۲۰۰ منطقه‌ نمونه گردشگری شرایط لازم را احراز می‌کند.


جلال تاجیک- مدیرکل مناطق نمونه گردشگری و زیرساخت در معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری- درباره‌ی طرح غربالگری ۱۱۶۸ منطقه نمونه گردشگری که بیشترین مصوبه را در دولت احمدی‌نژاد داشتند، به خبرنگار هنرنیوز گفت: ما در میانه‌ سامان‌دهی این مناطق هستیم و هنوز به انتهای کار نرسیده‌ایم. هفته‌ای دو منطقه‌ی نمونه گردشگری را به تهران دعوت می‌کنیم تا اوضاع و شرایط بررسی شود.

وی اظهار کرد: باید واقعیت‌ها و شرایط را درباره‌ی اراضی که واقعا امکان تبدیل شدن به منطقه نمونه گردشگری را ندارند، با مردم آن منطقه‌، مسؤولان استان و نمایندگان مجلس در میان بگذاریم.

او درباره‌ی اینکه آیا قرار است از ۱۱۶۸ منطقه نمونه‌، مناطقی حذف و یا بایکوت شود؟ توضیح داد: ما منطقه‌ای را حذف نمی‌کنیم‌، چون آن‌ها مصوبه دولت را دارند و هم جوامع محلی انتظاراتی دارند، اما می‌توانیم فعلا آن مناطقی را که مشکل ندارند و تاحدی فعال هستند، سامان‌دهی و فعال‌تر کنیم.

مدیر کل مناطق گردشگری و زیر ساخت در معاونت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: در حال حاضر از ۱۱۶۸ منطقه نمونه فقط ۲۴ منطقه در حال فعالیت هستند که این آمار بسیار پایینی است.

تاجیک ادامه داد: در دور دوم سفرهای استانی احمدی‌نژاد بالغ بر ۵۲۰ منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شدند‌، اقدامی که غیرکارشناسی بود‌، آیا می‌دانید در دوره خاتمی فقط هفت منطقه نمونه انتخاب شد و امروز این آمار به ۱۱۶۸ منطقه رسیده است؟!

او تأکید کرد: ما به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم این مناطق را افزایش دهیم‌، می‌خواهیم آن‌ها را سامان‌دهی کنیم و چندین ماه است که دنبال این کار هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش هنرنیوز ‌که با توجه به دعوت از دو منطقه در هفته که تعداد آن‌ها در سال به ۹۶ منطقه می‌رسد، آیا قرار است فقط همین تعداد منطقه در پایان به فرجام برسند و به طور کل پروسه‌ی ارزیابی همه‌ مناطق نمونه چقدر زمان می‌برد؟ توضیح داد: تکلیف بخشی از مناطق اکنون روشن است، چون بخشی از این مناطق جزو مناطق چهارگانه‌ محیط زیست، مناطق امنیتی و طبیعی به‌شمار می‌آیند که با توجه به شرایط آن‌ها خودمان هم داوطلب این مناطق نمی‌شویم. ما این مناطق را فعلا کنار می‌گذاریم تا به فعال‌ترها رسیدگی کنیم و کار آن‌ها را پیش ببریم.

او تأکید کرد: مناطقی که اکنون از آن‌ها دعوت می‌شود‌، آن‌هایی هستند که در میانه‌ی راه قرار دارند‌ و در شورای معماری و شهرسازی و کارگروه استان مطرح شده‌اند، تاییدیه‌ی کارگروه زیربنایی استان را گرفته‌اند و مجوز استان را دریافت کرده‌اند؛ اما در میانه راه به مشکل برخورده‌اند.

تاجیک یادآور شد: اگر به ۲۰۰ منطقه نمونه گردشگری به معنای واقعی که با اهداف سال ۸۲ و در ابتدای این سیاست ترسیم شده است برسیم، هم مردم و هم گردشگران راضی خواهند بود. این بهتر از ۱۱۶۸ منطقه‌ی نمونه‌ای است که فاقد برنامه‌ی‌ریزی کارشناسی است.


کد خبر: 75228

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdjx05.yt0kx6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com