سید سعید سید‌زاده در گفتگو با هنرنیوز:

هنرمندان از رفتارهای حاشیه دار پرهیز کنند

5 آذر 1393 ساعت 12:23

یک تهیه کننده سینمای ایران با اشاره به واکنش جامعه نسبت به اکران احتمالی چند فیلم حاشیه دار گفت: باید هم مسئولین و هم هنرمندان بیشتر دقت کنند و از رفتارهایی که به نوعی حاشیه ایجاد می‌کند و فضای آرام جامعه را دچار خلل می‌کند بپرهیزند.


سیدسعید سید‌زاده تهیه کننده فیلم سینمایی «زیبا‌تر از زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد آخرین وضعیت اکران عمومی این فیلم گفت: طبق صحبت‌ها و برنامه ریزیهایی که شد قرار بر این شد که این فیلم در آذرماه اکران شود. لذا گر مشکلی به لحاظ مسائل فنی برای فیلم پیش نیاید به احتمال قوی این فیلم پنجم آذرماه مصادف با هفته بسیج اکران خواهد شد. البته ما تلاش کردیم تا شرایط لازم را برای اکران این فیلم فراهم کنیم و امیدواریم فیلم «زیبا‌تر از زندگی» در تاریخ فوق اکران شود.

وی از همه نهادهای فرهنگی مرتبط با سینمای دفاع مقدس خواست از این فیلم به هنگام اکران حمایت و پشتیبانی کنند.

این تهیه کننده سینمای ایران با بیان اینکه فیلم «زیبا‌تر از زندگی» یک روایت صادقانه و یک درام بسیار زیبا است یاد آور شد: به استناد دوستانی که این فیلم را دیدن این فیلم بدون اغراق فیلم خوبی از کار در آمده است و از ریتم منطقی برخوردار است. این درحالی است که این فیلم تقریبا یک فیلم اتوبیوگرافی و شخصیت پردازانه است و از یک شخصیت معاصر سخن می‌گوید. این فیلم به واقعه‌ای از دوران ما اشاره دارد که شاید پرداختن به آن قدری دارای ریسک بود. اما خدا را شکر، فیلمساز به خوبی از پس آن برآمده است و با توجه به اینکه من این فیلم را با مخاطب عام و خاص دیدم هر دو طیف مخاطب مدعی بودند که این فیلم، فیلم جذاب و دیدنی است و می‌تواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

سید سعید سید‌زاده اظهار داشت: امیدوارم این فیلم بتواند ارتباط خوبی با مردم برقرار کند و مخاطبین از تورق کردن دوران دفاع مقدس لذت ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای اکران عمومی تایمی از فیلم کم شده است؟ گفت: حدود ۱۲ دقیقه از تایم این فیلم نسبت به نمایش آن در جشنواره فیلم فجر کوتاه‌تر شده است. فیلم در واقع به نوعی ویراش شده است. باور کنید هنگامی که این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش در آمد ما هم برای اولین بار بود که فیلم را به همراه تماشاگران می‌دیدیم. این در حالی است که ما در کشور درگیر یک نوع دگردیسی به لحاط فنی در سینمای ایران بودیم. یعنی ما این فیلم را به صورت نگاتیو تولید کردیم اما باید برای پخش در جشنواره فیلم فجر آن را به صورت دیجیتال نمایش می‌دادیم. بنابراین در این زمینه دچار مشکلاتی شدیم و به همین دلیل نتوانستیم این فیلم را قبل از جشنواره فیلم فجر ببینیم. بنابراین بعد از نمایش این فیلم در جشنواره، خانم شاه حسینی به عنوان کارگردان این فیلم؛ تامل بیشتری بر روی فیلم داشتند و به این نتیجه رسیدند که باید حدود ۱۲ دقیقه از فیلم ویراش شود و الان فیلم از ریتم تندتری برخوردار است که معتقدم تاثیر گذاری آن نیز بر مخاطب هم بیشتر شده است.

این تهیه کننده فیلم‌های دفاع مقدس در واکنش به حاشیه‌هایی که نسبت به اکران دو فیلم «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» در جامعه ایجاد شده است اضافه کرد: منِ فیلمساز، اگر بپذیریم که ایرانی هستم و در ایران اسلامی زندگی می‌کنم پس باید به قواعد و قوانین مملکتم احترام بگذارم – البته من این دو فیلم را اصلا ندیدم و هیچ اظهار نظری هم در مورد این فیلم‌ها نمی‌کنم – اما بر این باورم که فیلمساز باید بداند کجا فیلم می‌سازد و فیلم را برای چه کسانی می‌سازد. باید فیلمساز بداند که این مردم،‌‌ همان مردمی هستند که ۸ سال دفاع مقدس را با آبرومندی پشت سر گذاشتند و همه سختی‌های پس از انقلاب را با موفقیت طی کردند. پس این مردم، ملت مقاومی هستند که حاضر نیستند دیگر به زیر بار استعمار و زور بروند و الان هم به لطف همین تفکر، کشور ما کشور قدرتمندی شده که کشورهای بزرگ پذیرفتند پای میز مذاکره بیایند. بنابراین هنگامی که هنرمندی در این کشور زندگی می‌کند باید فیلمی بسازد که در راستای کمک به این اندیشه و تفکر باشد نه اینکه اشخاص به خصوصی از فیلمش راضی باشند.

سید سعید سید‌زاده افزود: به احتمال قوی این فیلم‌ها به فضایی پرداختند که اکثریت جامعه را قدری رنجانیده است و این رنجش باعث شده که جامعه نسبت به اکران آن عکس العمل نشان دهد. لذا تصور می‌کنم باید هم مسئولین و هم هنرمندان بیشتر دقت کنند و از رفتارهایی که به نوعی حاشیه ایجاد می‌کند پرهیز نمایند.


کد خبر: 76795

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdk505.yt09n6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com