گزارش هنرنیوز از آیین پایانی سیزدهمین دوره جشنواره شعر و داستان جوان سوره؛

عابدینی: شاعران آزاده هستند/آمریکا طبل تو خالی است

30 ارديبهشت 1394 ساعت 2:49

آیین پایانی سیزدهمین دوره جشنواره شعر و داستان جوان سوره عصر امروز، با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری؛آیت الله عابدینی، نماینده ولی فقیه و جمعی از شاعران و نویسندگان جوان و پیشکسوت در قزوین برگزار شد.


به گزارش هنرنیوز آیین پایانی سیزدهمین دوره جشنواره شعر و داستان سوره عصر امروزبا حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، آیت الله عابدینی، نماینده ولی فقیه و جمعی از شاعران و نویسندگان جوان و پیشکسوت در قزوین برگزار شد.

در آغاز این مراسم سعید بیابانکی، دبیر هنری این دوره جشنواره، سخنان خود را با دو بیت از صائب تبریزی آغاز کرد و با اشاره به منظور این شاعر گفت: شاعران خلاف کاسبان متاع یکدیگر را با بیان کردن رواج می‌دهند. جز این هم نباید کار شاعران و نویسندگان باشد.

وی ادامه داد: ما هم بر این منظور از صائب تعصی جستیم و با استفاده از آن تصمیم گرفتیم که رقابت‌های ادبی در این جشنواره را به رفاقت‌های ادبی تبدیل کنیم؛ از این رو جایزه‌های ادبی را تبدیل به رفاقت ادبی تبدیل کردیم و دست‌‌یابی به جایزه معنوی را دست‌مایه خود قرار دادیم. قرار شده است آثار برگزیدگان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شود.


آیت الله عابدینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر قزوین، دیگر سخنران این مراسم بود که سخنان خود را با اشاره به هنر در خلقت اشاره کرد و گفت: خدای متعال آفریننده‌ای است که جز هنر نیافریده است؛ یعنی هرچه آفرینش خدا را می‌نگریم، جز هنر نمی‌بینیم. خداوند انسان را آفریده، قرآن را نازل کرده که همه هنر است. هنر یعنی اینکه هیچ چیز زیادی نباشد، همه چیز در جای خود قرار گرفته باشد. خداوند همه عالم را هنر آفریده است.

وی ادامه داد: همین خدای هنر آفرین انسان را به مدرسه هنر دعوت می‌کند. در اولین آیاتی که نازل می‌کند می‌گوید که ای انسان تو بنده من هستی و نباید بی‌هنر باشی.
امام جمعه شهر قزوین افزود: هنر یک انسان این است که هنر الهی را کشف کند. هنر یک هنرمند این باید باشد که کاشف هنر خداوند باشد. وادی هنر، وادی مقدس و ملکوتی است. هر کس که می‌خواهد در این راه باشد، باید شایستگی‌های لازم را داشته باشد. خداوند زیبایی‌ها را می‌بیند.

به گفته آیت‌الله عابدینی، خدای متعال هنر را جز در عرصه پاک‌دل‌ها به نمایش نمی‌گذارد. هر کدام از این هنرها خود می‌تواند یک سریالی باشد که انسان آن را بسازد. کسانی که دل‌هایشان پاک بود، قرآن دریجه‌هایش را به روی آنها باز می‌کند.

وی با تأکید بر استمرار در چله نشینی برای شاعران و هنرمندان گفت: اگر اهل طهارت باشیم قرآن درهای خود را به روی ما می‌گشاید. این پاکی‌ یک رهاورد دیگر هم دارد و آن این است که چشمه های حکمت و هنر را در درون انسان به جوشش درمی‌آورد. از این رو انسان باید به چهل شبانه روز دعا و عبادت توجه ویژه داشته باشد. هیچ کس به اندازه شاعران و نویسندگان به این معنا نیازمند نیست. هرکس ۴۰ شبانه روز خودش را برای خدا پاک می‌کند، منابع حکمت از قلب به لسان او جاری می‌شود. این هنری است که از علم آموزشی به دست نیامده، بلکه از منبع الهی بوده است.

نماینده ولی فقیه در قزوین با بیان اینکه شاعران آزاده هستند، یادآور شد: همه انسان‌ها به نوعی شاعر هستند، اما در این میان یک عده این هنر را دارند که شاعر بودن خود را نشان دهند. به این ترتیب خود شاعران به نوعی حر و آزاده هستند. این حریت و آزادگی اگر در همه شئون زندگی بود، سبب می‌شود قلمش روان شود و مردم این زیبایی هنر را در آثار او مشاهده کنند.

وی با اشاره به هنرنمایی انبیا و اولیای الهی ادامه داد: حضرت موسی هنرنمایی می‌کند، هنری که برای مجامع نیست، بلکه هنری است که مقابل فرعون آن را به نمایش می‌گذارد. هنر داستان‌نوس و شاعر هم باید به این صورت خود را نشان دهد که در صفحه آسمان نقش ببندد. امام(ره) هم مقابل شاه هنرنمایی کرد و در جواب شاه که گفته بود اگر تسلیم نشوی، چکمه‌های پدرم را می‌پوشم، فرمود که اگر تو چنین کنی من هم ذوالفقار جدم را می‌بندم. امام(ره) فرمود که آمریکا طبل تو خالی است. امروز یمن دارد با این سخنان نفس می‌کشد. این هنرنمایی یک هنرمند برای آزادی‌بخشی و آزادگی است.

در ادامه این برنامه محسن مونی شریف، رئیس حوزه هنری گفت: شهر قزوین شهدای بسیاری را در طول دوران دفاع مقدس تقدیم کرده است، قزوین را با نام شهدای بزرگی می شناسیم که تصاویر انها در ورودی شهر به چشم می خورد؛ شهید بابایی، شهید رجایی و شهید لشکری از شهدای بزرگ این شهر هستند.

مومنی با بیان اینکه قرار است کتابی درباره شهید لشکری به زودی از سوی سوره مهر منتشر شود، ادامه داد: با انتشار این کتاب، مردم متوجه بزرگی و عظمت این شهید خواهند شد. کسی که ۱۰ سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم بعث عراق سپری کرد و حاضر نشد کلامی از سقوط هواپیمای خود قبل از جنگ در خاک عراق صحبت کند که اگر چنین می شد، ایران از سوی سازمانهای جهانی به عنوان آغازگر جنگ شناخته می شد.

در ادامه این برنامه برگزیدگان این دوره به شرح ذیل اعلام شد:

داستان كوتاه بزرگسال:
پریا دوستی، مجید راستی، زهرا عبداللهی

داستان كوتاه كودك و نوجوان: حنانه سلطانی

شعر كلاسیك: سیدمحمدحسین حسینی، یاسر قنبرلو، سیدمحمد علی رضایی

ترانه و سرود: فاطیما پیرهادی، سمانه احمدیان

شعر نو نیمایی و آزاد: رضا یزدانی، محمدصابر شریفی

شعر كودك و نوجوان: فاطمه غلامی


کد خبر: 80934

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdon0j.yt0zs6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com