اگر نام کارگردان را از فیلم «امروز» بگیریم باز هم این فیلم اسکاری است

دیروز انتخاب «امروز» اشتباه بود

31 شهريور 1393 ساعت 12:43

برای حضور در مراسم‌هایی مانند اسکار که یک کشور دیده می‌شود و هر فیلم نماینده مردمش در آن مراسم است باید حسایت بیشتری به خرج داد اگر رضا میرکریمی آن عقبه را در ذهن ما نمی‌داشت هیئت انتخاب بازهم پای این فیلم می ایستاد.


انتخاب امروز سینمای ایران برای اسکار «امروز» است.

رضا میرکریمی پیش از این با فیلم‌ «خیلی دور خیلی نزدیک» در اسکار حضور داشته است. در دو دوره قبل قرار بود با فیلم سینمایی «یه حبه قند» در اسکار نیز حضور داشته باشد که به دلیل اهانتی که سینمای هالیوود به پیامبر (ص) کرد مسئولین سینما تصمیم گرفتند مراسم اسکار را در آن سال تحریم کنند در نتیجه فیلم سینمایی «یه حبه قند» از مراسم اسکار کناره گیری کرد.

شاید یک دلجویی از میر کریمی

در سال گذشته هم فیلم سینمایی «گذشته» ساخته اصغر فرهادی که پیش از این با فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» برنده اسکار شده بود حضور داشت و در این دوره قرار شده است آخرین ساخته رضا می‌رکریمی به نام «امروز» که از میان ده فیلم دیگر گوی سبقت را ربوده و نظر هیئت انتخاب را به خود جلب کرده است به اسکار معرفی شود. شاید فرصتی دست داده است تا از رضا میرکریمی دلجویی شود. اینکه واقعاً این فیلم سینمایی چه ویژگی‌هایی داشته است تا آن را برای اسکار انتخاب کنند بسیار جای صحبت دارد.

ابتدا طبق گفته خود مسئولین و داروان اسکار چیزی که برایشان در انتخاب آثار بر‌تر حائز اهمیت است این است که فیلم‌های ارسالی توسط کشور‌ها در ابتدا بومی باشند و نیز هیچ شباهتی به فیلم‌های هالیوودی نداشته باشند از طرفی هم می‌دانیم که آن‌ها به فیلم‌های ملودرام علاقه‌ای خاص دارند. آیا «امروز» این خصوصیت را دارد؟ به لحاظ ساختاری چقدر می‌تواند در بین سایر فیلم‌هایی که در مراسم اسکار حضور دارند عرض اندام کند؟

اصولاً فیلم‌هایی که در اسکار به عنوان بهترین آثار انتخاب می‌شوند جدای از بحث سیاسی که در همه جشنواره‌ها لحاظ می‌شود باید لحاظات شگفت انگیزی را در خود داشته باشند بدین معنی که مخاطب در طول زمان فیلم از صحنه‌هایی شگفت زده شود در حقیت هنر و زیبایی را در آن اثر ببیند و بیننده در سالن احساسی دیگر را تجربه نماید.

مخاطبی که شگفت زده نشد و منتقدی که متعجب نگشت


ریتم ابتدایی فیلم کمی کند است اما ساختار کلی اثر نمره قبولی می‌گیرد. اما آیا این فیلم مخاطب خودش را شگفت زده می‌کند؟ آیا «امروز» می‌تواند نظر داوران اسکار را به خود جلب کند و آن‌ها را با اثری مواجه کند که از دیدن آن تحت تاثیر قرار بگیرند؟! فیلم سینمایی «امروز» منتقدان و مخاطبان ایرانی داخل کشور را متعجب نکرده است و آن چنان هم مورد توجه نبوده است چگونه این فیلم می‌خواهد در اسکار افراد حاضر را به تحسین خودش وادار نماید؟!

در واقع اگر قرار است سینمای ایران در محافل این چنینی دیده شود باید از قبل برای آن برنامه ریزی کرده و در طول یک سال گذشته هیئت انتخاب در ایران فعالیتش را شروع نماید و تمام آثار را بررسی کنند تا به هنگام نزدیک شدن به مراسم اسکار بدون دغدغه و با اطمینان کامل فیلم مورد نظر را برای معرفی به اسکار اعلام نمایند. اینکه در نزدیکی مراسم اسکار به یکبار در فرصت کوتاهی تصمیم گیری شود قطعاً نمی‌تواند ما را به انتخاب بر‌تر برساند.

با حذف هایی که چیزی از فیلم نمی ماند


فیلم سینمایی «امروز» با تمام ویژگی‌های خوبی که دارد نمی‌تواند نماینده خوبی برای ما در اسکار باشد اگر پرویز پرستویی را از این فیلم کنار بگذاریم به واقع نیمی از این فیلم تهی خواهد شد در صورتی که آثار برجسته و دیده شده در اسکار به صورت کلی در تمام بخش‌ها از چهار چوب مستحکمی برخور دار هستند. کارگردانی، فیلم نامه، تصویر برداری و بازیگری و... باید در اندازه قابل قبولی در اوج کنار هم خودنمایی کنند فیلم سینمایی «امروز» چقدر توانسته تمام این موارد را در کنار هم داشته باشد؟!

در حقیقت «امروز» برای مخاطب امروز که عجله دارد حوصله سربر است بی‌تعارف کند است. ریتم کند، کات‌های دیر هنگام فیزیکی منظور نظر نیست ریتم درونی و نقطه‌ای که باید در فیلم نامه ایجاد کشش کند برای مخاطب امروز ضعیف عمل کرده است و جذابیت لازم را در اندازه‌ای که نماینده کشور ما در اسکار باید داشته باشد ندارد.

طرح سوال، هیئت انتخاب پاسخ دهند!

اگر این فیلم سینمای بدون بازی پرویز پرستویی بود باز هم اطمینان و اعتماد برای انتخاب آن در اسکار وجود داشت؟! اگر همین فیلم با همین ساختار اما به کارگردانی فرد دیگری که نا‌آشنا بود و یا حداقل رضا می‌رکریمی نبود باز هم فیلم مورد نظر هیئت انتخاب برای معرفی به اسکار همین فیلم بود؟!

سابقه و نام کارگردان در انتخاب فیلمش چقدر مهم است؟

برای حضور در مراسم‌هایی مانند اسکار که یک کشور دیده می‌شود و هر فیلم نماینده مردمش در آن مراسم است باید حسایت بیشتری به خرج داد اگر رضا میرکریمی آن عقبه را در ذهن ما نمی‌داشت حتماً اعتراض‌هایی به این فیلم وارد می‌شد سابقه رضا می‌رکریمی باعث شده است هیئت انتخاب بخشی از دلایلشان را پشت سابقه وی پنهان کند بدون اینکه اشرافی داشته باشند که سابقه ذهنی آن‌ها از میرکیریمی بی‌تاثیر در انتخاب اثرش برای اسکار نبوده است. در مسائل ملی بدون حب و بغض کمی تامل کنیم.


کد خبر: 74913

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdsn05.yt0of6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com