گزارش هنرنیوز از نشست خبری پنجمین دوره اهدایی جایزه کتاب سال سینما؛

امیدواریم تیراژ کتابهای سینمایی ما به تعداد اعضای خانه سینما باشد / در حوزه نظری سینما ضعیف هستیم

25 آذر 1394 ساعت 10:36

دبیر پنجمین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینمایی در پاسخ به هنرنیوز گفت: امیدواریم به روزی برسیم تا تیراژ کتابهای سینمایی ما به تعداد اعضای خانه سینما باشد.


به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز ، نشست مطبوعاتی پنجمین دوره اهدایی جایزه کتاب سال سینما صبح امروز به دبیری اکبر نبوی و با حضور کامران ملکی در خانه سینما برگزار گردید.

بهزاد نبوی در این نشست خبری با اشاره به شروع اولین جشن کتاب سال سینمایی از سال 86 از دو فاکتور مهم برای انتخاب کتاب یاد کرد و گفت: : اول اینکه کتاب‌های منتخب باید انتقال‌دهنده تجربیات هنرمندانی باشد که برای دیگران مثمرثمر باشد و در این بخش مبانی نظری اهمیتی نخواهند داشت و کتاب‌ها براساس محتوای برآمده از تجارب انباشته شده یک هنرمند مورد قضاوت قرار خواهد گرفت و دوم اینکه کتاب‌ها باید هم از نظر ابزار و هم دانش روز سینما از محتوای قابل قبولی برخوردار باشند. اگر یک اثر بتواند سواد سینما را ارتقا دهد یک معیار برجسته محسوب می شود.

به گفته وی آخرین مهلت برای ارسال آثار شهریور 94 بوده و این درحالی است که از مرداد ماه نیز این جشن اطلاع‌رسانی شده است. وی از حجت الله ایوبی ، جواد فرید زاده ، حمید دهقان‌پور، محمود اربابی، بهروز افخمی و فرزاد موتمنی به عنوان داوران این جشن یاد کرد.

نبوی همچنین خبر داد که 71 اثر از 34 ناشر از جمله نشرهای فارابی ، ققنوس، چشمه، هرمس، امیرکبیر و ساقی ارسال شده و برخی انتشارات بیشتر از یک اثر ارائه دادند.

دبیر پنجمین دوره اهدایی جایزه کتاب سال سینما درباره اهدای تندیس‌ها هم یاد آور شد: به بهترین اثر تالیفی، بهترین اثر ترجمه و ناشر برگزیده تندیس‌ و جوایزی اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: پیشنهادی نیز از سوی هیات داوران مطرح شد که به کتاب‌های مستند و انیمیشن در صورتی که تعداد آثار برای قضاوت مناسب باشد به طور جداگانه تندیس اهدا شود.

نبوی در مورد نکوداشت این جشن با بیان اینکه هنوز فرد مورد نظری را انتخاب نکردیم اما تاکید داشت که مراسم نکوداشت حتما برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید آیا دو فاکتور انتقال تجربه یک هنرمند و ارائه مبانی نظری که مدنظر جشن اهدایی جایزه کتاب سال سینمایی است به چه میزان در کتابهای منتشر شده امسال وجود داشته است گفت: هم در دوره های گذشته و هم در این دوره، تعداد کتابهایی که انتقال دهنده تجربه یک هنرمند و تکنسین باشند و هم در حوزه نظری بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند کم نبودند هر چند که معتقدیم ما در حوزه نظری بویژه در بخش سینما دارای ضعف های جدی هستیم.

وی ادامه داد: یک زمانی از سینمای ایران بویژه در خارج از کشور به عنوان «مکتب سینمایی بنیاد فارابی» یاد می شد که تاکید این سینما بیشتر بر مبنای انسانی و بخش شاعرانه بود اما متاسفانه این مکتب دیگر از سوی فیلمسازان ادامه نیافت.

نبوی در عین حال تاکید کرد : با همه ضعف هایی که در حوزه نظری داریم اما کتابهای خوبی هم در این دوره و هم در دوره های گذشته منتشر شده است.

دبیر پنجمین دوره اهدایی جایزه کتاب سال سینما در پاسخ به سوال دوم هنرنیوز که پرسید سرنوشت کتابهای انتخابی در این جشن چه خواهد شد و آیا این کتابها به اهالی سینما و اعضای خانه سینما اهدا خواهد شد تا سطح مطالعات خویش را افزایش دهند یا خیر؟ یاد آور شد: بر اساس آیین نامه ایی که این جشن از دوره نخست بر روی آن تاکید داشته است تمام کتابهای برگزیده این جشن توسط خانه سینما و به تعداد 200 جلد از ناشرین خریداری و به برخی از اعضای خانه سینما و متناسب با صنوفی که بیشتر این کتاب را استفاده می کنند اهدا خواهد شد. البته می دانیم که این کتابها به عدالت توزیع نمی شوند چرا که خانه سینما بیش از 5 هزار عضو دارد اما امیدواریم به روزی برسیم که تیراژ کتابهای سینمایی ما به تعداد اعضای خانه باشد.


وی خبر داد که جشن جایزه کتاب سال سینما در تلاش است با جذب حمایت های مالی از برخی از مراکز و نهادها بتواند فعالیت های بیشتری در این حوزه داشته باشند.

کامران ملکی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز افزود: ما کتابهای برگزیده جشن را به شورای مرکزی اصناف سینمایی به عنوان افرادی که هدایت انجمن ها را برعهده دارند اهدا می کنیم. اما کتابخانه خانه سنیما که هم اکنون در مرحله بازسازی است همواره در اختیار اعضای خانه سینما خواهد بود.

اکبر نبوی در بخش دیگری از این نشست با بیان این مطلب که این جشن پنجم اسفندماه برگزار خواهد شد خبر داد که نامزدهای این دوره یک ماه قبل یعنی در پنجم بهمن ماه اعلام خواهند شد.

دبیر پنجمین دوره اهدایی جایزه کتاب سال سینما درباره اهمیت چنین جشن هم گفت: دست‌کم این جشن توانست میدانی برای رقابت ناشران، نویسندگان و مترجمان کتب سینمایی فراهم کند که به آن‌ها قوت قلب بدهد.

وی با تاکید بر اینکه جریان کتاب باید به یک جریان مستمر و دائمی تبدیل شود؛ ادامه داد: پرداختن به این موضوع صرفا به بهانه جشن کتاب سال سینما کفایت نمی‌کند.

نبوی با اشاره به «شورای نشر» که برای اولین‌بار در این نهاد شکل گرفته است گفت: این شورا متشکل از رضا میرکریمی، شادمهر راستین، محمود اربابی، مهران کاشانی و بنده است.

وی ، تشویق به امر تولید کتاب مناسب در حوزه سینما با دو رویکرد مورد نظر جشن سال کتاب سینما را از وظایف تعریف شده برای این شورا اعلام کرد و گفت: البته این موضوع نیز مدنظر است که کتب منتشر شده برای دانش‌افزایی خانواده سینما چه از نظر تجربی و چه نظری موثر باشد و سلیقه شخصی در آن دخیل نباشد.

دبیر پنجمین دوره اهدایی جایزه کتاب سال؛ برگزاری «کنفرانس کتاب» را از دیگر کارهای خانه سینما در حوزه کتاب اعلام کرد و افزود: در این کنفرانس‌ها که بعد از جشن کتاب سال پیگیری خواهد شد؛ افرادی اهل نظر و دانش درباره کتابی که برجستگی ویژه داشته باشد برای خانواده سینما کنفرانس خواهند داد.



کد خبر: 86280

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdzx0j.yt09j6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com