نقدی بر عملکرد آموزش و پروش در هفته کتاب

وقتی برای «جام جهانی» امتحان تحصیلی جا به جا می شود ولی برای هفته «کتاب» نه!

7 آذر 1395 ساعت 14:19


هفته کتاب تمام شد. شاید خیلی از جاهایی که با کتاب سر کار دارند، تا چند روز پس از یکم آذر، یعنی پایان هفته کتاب امسال، برنامه‌های هفته کتاب را انجام می‌دادند، و حالا همین چند روز هم تمام شده؛ ولی اینهمه تلاش چقدر مورد استفاده مخاطبش قرار گرفته است؟

لیلا جعفری/ اگر به یادداشت‌ها و مطالبی که در این روزها منتشر شده و یا در هر قالب دیگری گفته شده نگاهی انداخته باشید، با این نکته مهم هم برخورد کرده‌اید که برای کتابخوان شدن مردم باید از قشر کودک و نوجوان شروع کرد. درواقع با زبان بی زبانی این قشر مخاطب اصلی و بنیادین برنامه‌های هفته کتاب است. انگار همه چشم به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم دوخته‌اند، که کتاب بخوانند و کتاب خواندن را برنامه روزمره زندگی‌شان کنند و با این کار جامعه کم کم عادت کند که کتاب بخواند و پیشرفت کند و فرهنگش بالاتر برود.

همه این حرف‌ها درست هم هست. همیشه باید کار را از ریشه درست کرد. ولی این بچه‌ها که قرار بود اینهمه کار انجام بدهند، در هفته کتاب توانستند از برنامه های این هفته استفاده کنند و یا پیام‌هایی را که رسانه‌ها، تابلوهای شهری و احیانا اولیای مدرسه به گوششان می‌رساندند، بشنوند؟!

اگر دانش‌آموز مدرسه‌ای اطرافتان هست، نگاهش کنید. او این روزها سخت مشغول گذراندن امتحانات نیم‌دوره‌ای یا همان نیم‌ترم خودمان بوده است. خیلی از کارهایی که سازمان‌ها و نهادها و زحمتی که خبرنگارها برای رساندن پیام‌های هفته کتاب برایش کشیده‌اند را نه دیده است و نه شنیده است.

این درد جامعه برای چیست؟ فکر کنم پاسخش را شما خواننده محترم این یادداشت هم با من حدس می‌زنید؛ بی‌برنامگی مسئولین آموزش و پرورش در این‌باره، و هماهنگ نبودن آنها با برنامه‌هایی از این قبیل. البته همین آموزش و پرورش که هماهنگی با برنامه‌های کتاب ندارد، حواسش به مسابقات جهانی ورزشی هست، و اگر صلاح بداند، حتی روزهای سال تحصیلی را کم یا زیاد هم می‌کند. درست است که آموزش و پرورش نازنین کشور واقعا کار خوبی می‌کند که به این موارد توجه دارد، ولی چرا به کتاب، آنقدر که درخور فرهنگ ایرانی‌ست، اهمیتی نمی‌دهد؟

شاید بهتر باشد که در ابتدا هفته‌ای برای روشنگری مسئولین آموزش و پرورش در نظر گرفته شود تا در آن این مسئولین محترم، توجیح شوند که هفته کتاب برای چیست و برای کیست و شاید هم برایشان بگویند که اصلا چرا کتاب اهمیت دارد. تازه پس از آن به فکر برپایی هفته کتاب در تمام کشور باشیم. آنوقت حتما در مدرسه‌ها رفتار بهتری با کتاب، کتابخوانی و هفته کتاب خواهد شد.


کد خبر: 93544

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdceen8o.jh8xei9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com