یکم مهرماه در موزه ملی ایران رخ خواهد داد؛

نمایش کتاب عجایب المخلوقات

31 شهريور 1393 ساعت 13:03

در نمایشگاه «نشانه‌هایی از ۲۰۰ هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران زمین»، کتاب «عجایب المخلوقات» در موزه ملی به نمایش در می‌آید.


به گزارش هنرنیوز، کتاب «عجایب‌المخلوقات و غرایب‌الموجودات» به گفته بسیاری از کار‌شناسان متون دوران اسلامی یکی از آثار منحصربفرد در خصوص گونه‌های مختلف جانوران است که در سده دهم هجری توسط زکریا بن محمّد بن محمود کمونی قزوینی نگاشته شده است و مزین به نقاشی‌های متعددی است. این کتاب ارزشمند پس از مدت‌ها در نمایشگاه جاری موزه ملی ایران و در و‌یترین اختصاصی به نمایش گذاشته شده است. این کتاب از مهم‌ترین متونی است که در زمینۀ «عجایب‌نگاری» در دورۀ اسلامی نگاشته شده است. در رکن‌های ده‌گانه کتاب مطالبی در چندین باب آمده است، که دو رکن به: عجایب پرندگان (مرغان) و عجایب انواع جانوران: از جمله جانوران وحشی، دریایی و مار‌ها اختصاص دارد. این اثر به خط نستعلیق با رقم الاوحدی الحسینی بر کاغذ نوشته‌شده است. در رکن مربوط به پرندگان و حیوانات برخی از این حیوانات با رسم تصویر آن‌ها، ویژگی‌های ظاهری و رفتاری حیوان و خاصیت دارویی وابسته به اعضای آن توصیف‌شده‌اند. نامهای حیوانات به عربی آورده شده و به معادل فارسی آن نیز اشاره شده است. 

از گونه‌های جالب ‌توجه که در این کتاب به آن اشاره‌ شده یوز ایرانی است که همراه با نقاشی درباره عادات این گربه‌سان و همچنین نحوه استفاده از اجزای بدن او در درمان برخی بیماری‌ها اطلاعات دقیقی ارائه‌شده است. برخی از حیواناتی که در کتاب معرفی شده‌اند از این جمله‌اند: اسب، شغال، راسو، شیر، ببر، خوک، خرس، گربه، سیاه گوش، فیل، میمون، کرگدن، سگ و پرندگانی چون باز، بط،، طوطی، شاهین، طیهو و عقاب است.

نمایشگاه نشانه‌هایی از ۲۰۰ هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران زمین در ۸ شهریور ماه در موزه ملی ایران افتتاح شد و در مدتی که از افتتاح آن می‌گذرد، مخاطبان بسیاری از داخل و خارج از کشور را به خود جلب کرده است و درخواستهای زیادی برای تمدید مدت زمان آن مطرح شده است.

در کنار این نمایشگاه، موزه ملی ایران سلسله نشستهای علمی برگزار می‌کند که هدف آن‌ها ارایه نتایج پژوهشهای جدید باستان‌شناسان و متخصصین حیات وحش و تنوع زیستی درباره پیشینه و وضعیت فعلی ارتباط انسان و سایر جانوران است. سومین نشست از این سلسله نشست‌ها شامل سه سخنرانی با عناوین «نقش مایه‌های جانوری بر روی تبری سنگی از عصر مفرغِ حاشیة هلیل رود (جیرفت)» از صدیقه پیران، «باشندگان بوم ایران زمین در آثار» مینا «، نگاهی به نگاره‌های گیاهی و جانوری از دیرینه‌ترین آثار تا گسترۀ دورۀ قاجار» از میترا اعتضادی و «بررسی الگوهای تکامل تنوع زیستی در تاریخ حیات» از محمد مدادی است.

این نشست در روز سه شنبه یکم مهر ماه، بین ساعت ۱۰ الی ۳۰/۱۱ در سالن نشستهای تخصصی موزه ملی ایران واقع در خیابان امام خمینی، نبش خیابان سی تیر برگزار می‌شود. شرکت در این نشست برای عموم علاقمندان آزاد است.


کد خبر: 74914

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdceeo8f.jh8ezi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com