بر اساس حماسه شهيد سيدمحمد صنيع خاني؛

فيلم سينمايي«پل قطور»ساخته مي شود

پایگاه اطلاع رسانی ایثار وشهادت , 21 تير 1391 ساعت 12:00

مدير عامل هنري مؤسسه فرهنگي-هنري شاهد، از كليد خوردن پيش توليد فيلم سينمايي "پل قطور" توسط اين موسسه؛ به سفارش اداره كل هنري نمايشي بنياد شهيد و امور ايثارگران خبر داد.



داوود حيدري در گفت و گو با اعلام اين خبر گفت: فيلم"پل قطور" كه مديريت آن برگي زريني بر كارنامه شهيد صنيع خاني(بنيان گذار و فرمانده ترابري سپاه) محسوب مي شود، به سفارش اداره كل هنري نمايشي بنياد شهيد و امور ايثارگران و به تهيه كنندگي مؤسسه فرهنگي هنري شاهد ساخته مي شود.
مدير عامل هنري مؤسسه فرهنگي شاهد بيان داشت: نگارش فيلمنامه" پل قطور" را رضا مقصودي، فيلمنامه نويس و سينماگر مطرح كشور برعهده دارد.
وي تصريح كرد: فيلم بند سينمايي ۳۵ ميليمتري "پل قطور"، يك فيلم شريف است كه هم اكنون در مرحله فيلمنامه نويسي است.
حيدري اضافه كرد: داستان اين فيلم درباره مديريت، ابتكار و سرعت عمل شهيد سيد محمد صنيع خاني در ساخت مسير جديد در كوه براي انتقال تجهيزات دارويي و نظامي حياتي براي كشور در برهه حساس هشت سال دفاع مقدس است.
وي ادامه داد: پل "قطور" شريان ارتباطي ايران و اروپا محسوب مي شود، يكي از مهمترين حملات هوايي دشمن بر عليه اهداف راهبردي، ايران در دوران هشت ساله دفاع مقدس، هدف قراردادن پل راه آهن قطور در ۲۰ كيلومتري غرب شهرستان خوي بود. اين پل چندين نوبت مورد تهاجم هوايي دشمن واقع شد و در آخرين بار توسط بمب هدايت ليزري كه به احتمال زياد از هواپيماي ميراژ اف ۱ دشمن و از ارتفاع متوسط پرتاب گرديد مورد هدف قرار گرفت.

حيدري اذعان داشت: آسيب ديدن پل منجر به توقف ارتباط ريلي ايران – تركيه و اروپا شد (كه در آن زمان اهميت حياتي سياسي و نظامي براي ايران داشت)، بنابراين جهاد سازندگي و سپاه با ابتكار حرفه اي شهيد محمد صنيع خاني و يارانش، در مدت كوتاهي با اقدامي موقتي، بلافاصله وارد صحنه شد با زير سازي جاده تداركاتي پل و استفاده از جرثقيل هاي سنگين راه آهن و كشنده هاي تانك بر بنز تيتان، واگنهاي محموله را از قبل از پل بار زده و به سمت ديگر منتقل مي كردند. (اين سرعت عمل و ابتكار مورد تحسين رسانه هاي تركيه شده بود).
گفتني است، سيد محمد صنيع خاني(جانباز شهيد)، فرزند سيدموسي، (۱۵ دي ماه ۱۳۳۲) در قم ديده به جهان گشود. وي كه در دوران نوجواني وارد مبارزات سياسي عليه رژيم طاغوت شده بود، در پاييز ۱۳۵۷ در حال توزيع اعلاميه هاي امام (ره) توسط ساواك دستگير و زنداني گرديد. سيد محمد با اوج گرفتن مبارزات مردمي و بازشدن درب زندانها، همراه باساير انقلابيون در بند آزاد شد و در تظاهرات و حركتهاي مردمي تا طلوع فجر انقلاب اسلامي حضوري فعال يافت. وي موسس كميته انقلاب اسلامي در نازي آباد بود. در اواخر سال ۱۳۵۸ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شد. او مسئوليت تاسيس «ستاد مبارزه با مواد مخدر كل كشور» را بر عهده گرفت و چندين باند بزرگ مواد مخدر را در تهران شناسايي و منهدم كرد. با آغاز جنگ تحميلي، مركز اعزام نيرو در سپاه را تشكيل داد و خود در فاصله بيست روز از آغاز جنگ وارد جبهه شد. شهيد صنيع خاني بنيان گذار و فرمانده ترابري سپاه بود. ترابري سپاه در عمليات والفجر۸ در سال ۱۳۶۴ عمليات جابجايي امكانات،تجهيزات و نيروي انساني، را با رعايت اصل غافلگيري با موفقيت به انجام رسانيد كه يكي از عوامل موثر در پيروزي اين عمليات به حساب مي آمد. برابر اسناد موجود؛ او تنها در شلمچه، در يك شب دو هزار وسيله سنگين را با رعايت همه جوانب حفاظتي و استتار كامل به خطوط مقدم رساند. ترابري سپاه با وجود او يك ستاد عملياتي بودكه در تمامي اوقات شبانه روز آماده ارائه خدمات به جبهه و پشت جبهه بود. اگر سيل و يا زلزله اي در كشور زخ مي داد، اولين فردي كه براي امداد و كمك رساني در ذهن مسئولين عالي نظام تداعي مي كرد؛ سيد محمد بود. او در ساخت حرم و حسينيه امام خميني نقش چشمگيري داشت. آخرين مسئوليتش؛ قائم مقامي بنياد تعاون سپاه بود. حضور مستمر در صحنه هاي جنگ و مديريت پشتيباني او در زير انبوه بمب هاي شيميايي، خمپاره ها، تركش ها و .... زخم هاي عميقي را بر پيكر او وارد ساخته بود. او در عمليات والفجر۸ (فتح فاو) شيميايي شده بود و سالهاي بعد از جنگ چندين بار در داخل و خارج از كشور به درمان پرداخت. سيد محمد سالها در و رنج ناشي از مجروحيت را تحمل كرد و در نهايت در روز چهاردهم شهريور ماه سال ۱۳۷۴ به فيض شهادت رسيد. آن فرمانده مجاهد و مخلص ايران اسلامي در جوار حرم حضرت امام خميني به خاك سپرده شد. لازم به ذكر است برادرش – سيد محمد حسن صنيع خاني – در سال ۱۳۶۱ به شهادت رسيده بود.


کد خبر: 43314

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdceex8e.jh8xzi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com