رضا حسن زاده در گفتگو با هنرنیوز:

امیدواریم به برکت جشنواره «تیژ» تربت حیدریه صاحب سینما شود

31 شهريور 1393 ساعت 9:13

دبیر پنجاه و یکمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان ( تیژ) گفت: متاسفانه بودجه سال گذشته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تربیت حیدریه فقط 7 میلیون تومان بوده که از این رقم تنها 3 میلیون تومان آن تخصیص یافته است! آیا یک مدیر می تواند با 3 میلیون تومان تمام نیازهای فرهنگی یک شهر را در طول سال تامین کند؟


رضا حسن زاده دبیر پنجاه و یکمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان با نام تیژ که از ۲۲ لغایت ۲۵ شهریور در شهر تربت حیدریه - در ۱۴۰ کیلومتری شهر مشهد - در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد این جشنواره گفت: هنگامی که قرار شد جشنواره تیژ در شهر تربت حیدریه برگزار شود سعی کردیم از تجربیات همه آن کسانی که سابقه مدیریتی و اجرایی داشتند استفاده کنیم. لذا «ستاد برگزاری جشنواره تیژ» را تشکیل دادیم که شامل کمیته های متعددی بود. این درحالی بود که از همان لحظه اول« اتاق فکر» را برای این جشنواره پیش بینی کردیم و جلسات زیادی را هم برای بهتر برگزار شدن این جشنواره برگزار کردیم.
وی افزود: در شهر کوچکی مثل«تربیت حیدریه» یکی از مشکلات عمده؛ منابع و اعتبارات دولتی این شهر بود که از شرایط خوبی برخوردار نبود که این موضوع ما را هم رنجیده خاطر کرد لذا باید اعتراف کرد که برگزاری جشنواره تیژ، جشنواره راحت و بی دغدغه ای برای ما نبود اما با تلاش همه دوستان و مدیران شهری بویژه آقای شهردار سعی کردیم که این جشنواره با کمترین مشکلات برگزار شود.
حسن زاده با اشاره به کاستی های فرهنگی این شهر ادامه داد: متاسفانه کاستی های زیادی در حوزه فرهنگ و هنر در شهر تربت حیدریه وجود دارد و باید گفت که نسبت به خیلی از نقاط کشور، آن عدالتی که باید در توزیع منابع فرهنگی در حوزه فرهنگ و هنر صورت می گرفته محقق نشده است و ضرورت دارد که مدیران فرهنگی حتما به این امر توجه جدی و اساسی داشته باشند.
دبیر جشنواره فیلم تیژ تصریح کرد: زیر ساخت های فرهنگی شهر تربت حیدریه دچار مشکل است به گونه ای که تنها مجتمع فرهنگی این شهر که که حدود ۸ سال از شروع ساخت آن می گذرد هنوز به بهره برداری نرسیده است و به دلیل بلاتکلیفی، بنای آن در حال تخریب است. از سوی دیگر، تنها فضای فرهنگی شهر «تالار اندیشه» تربت حیدریه است که نسبت به جمعیت این شهر از ظرفیت بسیار محدودی برخوردار است. لذا هنگامی که بخواهیم نسبت به سرانه های فرهنگی و با توجه به جمعیت ثابت و متغیر این شهر ارزیابی داشته باشیم این شهر در بعضی از شاخصه ها، حتی کمتر از یک دهم شاخص های کشوری از امکانات و زیرساخت های شهری برخوردار است.
وی با بیان اینکه منابع فرهنگی شهر تربت حیدریه بسیار ناچیز است اظهار داشت: متاسفانه بودجه سال گذشته اداره ارشاد اسلامی شهر تربیت حیدریه فقط ۷ میلیون تومان بوده که از این رقم تنها ۳ میلیون تومان آن تخصیص یافته است! آیا یک مدیر می تواند با ۳ میلیون تومان تمام نیازهای فرهنگی یک شهر را در طول سال تامین کند؟! اختصاص این بودجه برای یک شهری که از قدمت فرهنگی برخوردار است واقعا یک فاجعه است.
رضا حسن زاده گفت: ضروری است که به لحاظ فرهنگی به شهر تربت حیدریه کمک های ویژه ای صورت بگیرد و نگاه بهتری به این شهر بشود. ما برای برگزاری جشنواره تیژ از اعتبارات زیادی برخوردار نبودیم اما همه دوستان و مدیران شهری همت کردند تا خیلی به مهمانان ما سخت نگذرد و چه خوب است که بزرگان و تصمیم گیران حوزه فرهنگ و هنر در سطح کشور به این مشکلات توجه داشته باشند.
این استاد دانشگاه افزود: امروز که من با شما صحبت می کنم خوشبختانه جشنواره تیژ با آبرومندی به اتمام رسیده است. اما هنوز بخشی از هزینه های تامین منابع نشده وجود دارد که امیدواریم این مشکل هم هر چه زودتر مرتفع شود.
وی تاکید کرد: یکی از اولویت ها و هدف گذاریهای ما به هنگام برگزاری جشنواره تیژ این بود که حتما این جشنواره یک آورده فرهنگی برای این شهر داشته باشد لذا به دنبال این هدفگذاری بودیم که با حضور مدیران فرهنگی و سینمایی کشور در این شهر بتوانیم زمینه افزایش زیرساخت های فرهنگی بویژه داشتن حداقل یک سینما را در تربت حیدریه افزایش دهیم.من در هر جلسه ای که حضور داشتم وجود یک سینما برای شهر را به عنوان اولویت اول مطرح می کردم و پیگیر بودم.
این فعال فرهنگی تصریح کرد: با توجه به اشتیاقی که در میان مردم این شهر برای داشتن سینما وجود دارد اگر کسی بخواهد در زمینه احداث سینما در تربت حیدریه سرمایه گذاری کند حتما از بازده اقتصادی آن برخوردار خواهد شد. لذا امیدواریم بزودی شاهد راه اندازی حداقل یک سینما در این شهر باشیم و حتی به لحظه ای برسیم که همزمان با اکران فیلم ها در پایتخت، ما هم شاهد نمایش این فیلم ها در سینمای تربت حیدریه باشیم.


کد خبر: 74815

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcenv8f.jh8ezi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com