لزوم ارائه گزارش عملکرد نمایندگان دفاتر اطلاع‌رساني ايرانگردي کانون جهانگردي در خارج از كشور

نمایندگان کانون جهانگردی در خارج چه می‌کنند؟ / بخش اول

30 تير 1396 ساعت 16:47

نمایندگان کانون چه وظایفی دارند و آیا به وظایف خود عمل می‌کنند؟ گزارش این فعالیت‌ها کجا منتشر شده است؟


 
 به گزارش هنرنیوز به نقل از آفتاب صبح؛ در سایت کانون جهانگردي و اتومبيلراني بخشی با عنوان وظایف کانون وجود دارد که طبق لیست اعلام شده 22 وظیفه برای کانون تعریف شده که چهارمین وظیفۀ آن «ايجاد دفاتر اطلاع‌رساني ايرانگردي در داخل و خارج از كشور» است؛ اگر این وظایف را به نسبت اولویت فرض کنیم؛ می‌بینم موضوع گسترش فعالیت‌ها در خارج از مرز برای این نهادِ زیرمجموعۀ سازمان میراث فرهنگی بسیار مهم است؛ اما آنچه تا امروز شاهد آن بوده‌ایم، گزارشی از عملکرد این افراد و نمایندگی‌ها اعلام نشده است؛ حال آنکه آنچه از نمایندگان در رسانه‌ها بازتاب داشته؛ سخنرانی در آیین گشایش یا آیین پایانی برخی نمایشگاه‌های بین‌المللی بوده است!
 
 
نمایندگان کانون چه وظایفی دارند و آیا به وظایف خود عمل می‌کنند؟ گزارش این فعالیت‌ها کجا منتشر شده است؟
 
در سایت کانون آمده است که «به‌منظور اطلاع‌رسانی، تبلیغات، بازاریابی بین‌المللی گردشگری و معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور و استفاده از ظرفیت‌های عظیم گردشگری ملی در حوزه‌های مختلف و جلب توجه و جذب سرمایه‌گذاران به مشارکت در طرح‌های گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هماهنگی و همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ج. ا. ایران اقدام به اعطاء نمایندگی اطلاع‌رسانی گردشگری ایران به فعالان متقاضی عرصه گردشگری در کشور‌های هدف می‌نماید. 
نمایندگی‌های اطلاع رسانی گردشگری جمهوری اسلامی ایران با هدف «معرفی فرهنگ و تمدن غنی و ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور و بهره گیری از مزیت‌ها و ظرفیت‌های آن برای تثبیت و ارتقا جایگاه تمدن ایران در جهان» تشکیل گردیده است. اعطاء نمایندگی اطلاع‌رسانی گردشگری ایران به فعالان متقاضی عرصه گردشگری در کشورهای گوناگون با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی انجام پذیرفته که در این راستا اطلاع‌رسانی، تبلیغات، بازاریابی و سرمایه گذاری در طرح‌های گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی ایران را می‌توان چهار وظیفه اصلی ایشان برشمرد.» به اقرار و اعلام سایت کانون؛ 4 وظیفه برای نمایندگان فرض داشته شده است؛ بنابراین فرض این است که هر نمایندۀ کانون در خارج از مرز باید این 4 وظیفه را انجام و گزارش بدهد؛ حال اینکه این گزارش به اطلاع رسانه‌ها برسد یا خیر موضوع دیگری‌ست؛ اما آنچه مشخص و بدیهی به نظر می‌رسد؛ این است که کانون اگر گزارشی داشته باشد به‌طور قطع در نشست‌های خبری مدیرعامل در این 2 یا 3 سال گذشته باید به اطلاع مردم از مسیر رسانه‌ها می‌رساند. 
 


 کانون در چه کشورهای نماینده دارد؟
در سایت کانون نام، نام خانوادگی و کشور و شهر محل خدمت نمایندگی‌ها کانون ثبت شده و به صورت عمومی قابل روئیت است؛ در این لیست 17 کشور حضور دارند که عبارتند از: عراق)سلیمانیه(، کره جنوبی)سئول(، هلند)لاهه(، ژاپن)توکیو(، چین)گوانجو(، آذربایجان)باکو(، سنگاپور)سنگاپور(، چین)شانگهای(، عمان)مسقط(، ایتالیا)میلان(، سوییس)لوزان(، ایتالیا)رم(، اسپانیا)مادرید(،‌ اسپانیا)بارسلونا(، آلمان)مونیخ(، آلمان)برلین(، فرانسه)پاریس(. بنابر وظیفه‌ای که سازمان برای این نمایندگی‌ها اعلام کرده باید اطلاع‌رسانی، تبلیغات، بازاریابی و سرمایه گذاری در طرح‌های گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی ایران در دستور کار این افراد قرار گرفته باشد؛ حال با توجه به اینکه کانون در برخی بخش‌ها وارد شده و در تلاش است رونقی در بخش گردشگری و صنایع دستی ایجاد کند؛ باید پرسید که کدام از این نمایندگی‌ها به طور مشخص در چه بخشی و در با چه مبلغی توانسته‌اند برای ایجاد؛ احداث؛ مرمت؛ تشکیل یا ... در حوزه صنایع دستی؛ گردشگری و مرمت بناهای تاریخی جهت استفادۀ اقامتی جذب سرمایه داشته باشند؟ شاید در سال اول و دوم دولت یازدهم به جهت نگرانی‌‌های تحریم محدودیت‌هایی وجود داشت؛ اما پس از شکل‌گیری برجام؛ مهمترین بخشی که به سرعت در شرایط پسابرجام نتایج را احساس کرد بخش گردشگری بود! حال پرسش اینجاست که در دو سال اخیر این نمایندگان چه کارها و تلاش‌هایی برای جذب سرمایه انجام داده‌اند؟


در همین راستا؛ سوال بعدی این است که چرا بخش نمایندگان خارج از کشور در سایت غیر فعال و خارج از دسترس است؟ آیا فعالیتی صورت نمی‌گیرد؟ آیا اطلاع‌رسانی در سایت اهمیتی ندارد؟ آیا امکان بارگزاری اطلاعات و گزارش‌ها حتی گزارش‌های تصویری در این بخش وجود ندارد؟ آیا اساساً گزارشی وجود ندارد که در این بخش اعلام و اعلان شود؟ و سوال‌های دیگری که باز می‌شود مطرح کرد.
 
 
لزوم توجه فراکسیون گردشگری مجلس به فعالیت‌های نهادهای مرتبط با سازمان میراث
 
فراکسیون گردشگری به عنوان یک ناظر آگاه در قوۀ مقننه (و طبیعتاً نه به اندازۀ یک کمیسیون) ممکن است ابزاری قانونی برای ورود به موضوعات قوۀ مجریه را نداشته باشد؛ اما به‌طور قطع؛ در مقام یک نظارت‌کننده و پرسش‌کننده می‌تواند در همۀ حوزه‌ها وارد شده و موضوعات را روشن کند.
آنچه الان محل بحث قرار دارد این است که اگر کانون جهانگردي و اتومبيلراني قرار است بنابه وظایفی که نهاد بالادستی آن (سازمان میراث فرهنگی) بر عهده نهاده ترجمه و تبديل گواهينامه‌هاي رانندگي ملي به گواهينامه رانندگي بين‌المللي، ارائه پلاك ترانزيت، صدور كارنه دوپاساژ (مجوز عبور گمركي) و گواهينامه مالكيت بين‌المللي، صدور كارت‌هاي معرفي نامه بين‌المللي، دفترچه‌هاي كمپينگ و كارت بيمه به جهانگردان، مرمت بناهای تاریخی؛ برگزاری نمایشگاه‌ها؛ برگزاري انواع مسابقات اتومبيلراني و رالي، ايجاد مراكز اقامتي در شهرها، اردوگاه (كمپينگ)، استراحت‌گاهاي بين راهي و این قبیل کارها باشد که؛ اینطور هم در بخش‌هایی رقیب بخش خصوصی است و هم رقیب برخی معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی! اگر هم قرار است فعالیت‌هایش بیشتر به صورت یک نهاد بین‌المللی باشد؛ که تعریف نهاد بین‌المللی بیشتر به فعالیت‌هایی است که خارج از مرز انجام می‌دهد؛ و چون این فعالیت‌‌ها بیشتر به حضور نمایشگاهی تقلیل یافته نمی‌شود چندان عملکرد قابل قبولی برای این نهاد در نظر گرفت.  
در پایان به این نکته تاکید می‌شود که ممکن است برخی از نمایندگان مجلس به جهت حضور چهرۀ سیاسی‌ای چون مرتضی حاجی در مدیرعاملی این نهاد، ملاحظاتی برای بررسی عملکرد کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی داشته باشند؛ اما نباید این ملاحظات وارد ارزشیابی و تفحص در امور قانونی یک نهاد نیمه‌دولتی شود. 


کد خبر: 94813

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcexv8o.jh8ezi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com