در گفتگو با هنرنیوز؛

خرامان: ادبیات در فیس‌بوک جدی نیست

5 مرداد 1393 ساعت 14:16

مصطفی خرامان، نویسنده کودک و نوجوان معتقد است فیس‌بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی قابلیت های زیادی در بحث اطلاع رسانی دارد اما شاید نتوان در حوزه ادبیات در آن به دنبال مباحث جدی بود و نقدهای فیس‌بوکی نیز همچون مطالبی که در آن گذاشته می شود قابل احترام است اما چندان قابل اعتنا نیست.


خرامان در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب و ادبیات هنرنیوز در رابطه با ادبیات کودک و نوجوان در فیس بوک گفت: در واقع فیس‌بوک نیز همچون سایر شبکه های اجتماعی بیشتر نقش اطلاع رسانی دارد، وگرنه ادبیات در فیس بوک دارای یک نقش جدی نیست. 

وی با اشاره به حضور نویسندگان کودک و نوجوان در فضای فیس بوک اظهار داشت: حضور نویسندگان کودک و نوجوان در فضای مجازی و فیس بوک خوب است، به هرحال من فکر میکنم فیس‌بوک ابزار خوبی برای اطلاع رسانی است و کاربرد خوبی دارد و این نحوه اطلاع رسانی عملا بازخوردها و واکنش های خوبی دارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که «بسیاری از نویسندگان یا شاعران نوشته های خود را در فیس بوک می گذارند، آیا تاثیرات درج این مطالب در این فضا ماندگار است؟» اظهار داشت: من بعید می دانم نویسندگان کودک و نوجوان کارهای جدی شان را در فیس بوک ارائه بدهند چون به هرحال آنها را می‌توانند به صورت کتاب چاپ کنند و روال طبیعی خودش را در حوزه ادبیات طی کند، طبیعی است که اگر مطلبی در فیس بوک یا در شبکه های اجتماعی نوشته می شود در واقع در حد خواندن و دیدن است و برای یک مدت کوتاه ماندگار خواهد بود و طبیعتا در فیس‌بوک خیلی کارهای جدی شکل نمی گیرد. 

خرامان با بیان این مطلب افزود: برخی شاعران و نویسندگان یک خط دو خط دلنوشته یا یک شعر یا یک داستان کوتاه در فیس بوک می گذارند ولی یک اثر بلند یا داستان بلند را نمی توان روی فیس بوک گذاشت لذا خیلی قضیه جدی نمی شود و نشده است و من، شما و دوستان دیگر نمی توانیم بگوییم فلان اثر جاودان در فیس بوک منتشر شده است ولی در حد اطلاع رسانی، دیدار دوستان با هم ومعرفی اثر یا کتاب خوب است. 

این نویسنده کودک و نوجوان درباره نقدهای فیس بوکی تصریح کرد: به نظر من همانطور که آثار جدی نمی تواند در فیس بوک حضور داشته باشد، نقدهای فیس بوکی را هم خیلی جدی نباید گرفت؛ البته به هرحال همه نظرات قابل احترام است ولی طبیعی است که نمی تواند کسی اگر به داستانی نقد دارد به صورت علمی صفحاتی درباره آن اثر بنویسند و این فضا بیشتر به درد یادداشت های کوتاه می خورد در حد اینکه یک عده اثری را بخوانند و نظر مجملی درباره آن ارائه بدهند؛به نظر من فیس بوک بیشتر در حد تبادل عقیده و آراء است و چندان ماجرای ادبیات در آن جدی نیست. 

وی در خاتمه خاطرنشان ساخت: من فکر می‌کنم که از هر رسانه و ابزار اطلاع رسانی باید به اندازه استفاده کنیم چراکه افراط خوب نیست و باید از همه ابزارها به حد تعادل استفاده کرد.


کد خبر: 73709

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcf1ede.w6dmxagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com