مدیر شبکه مستند در اختتامیه فصل دوم جشنواره تلویزیونی مستند

تلویزیون اصلی‌ترین جایگاه برای دیده شدن آثار مستند است

22 مهر 1396 ساعت 23:44

فصل دوم «نخستین جشنواره تلویزیونی مستند» با معرفی برگزیدگان و تجلیل از محمدرضا اصلانی مستندساز پیشکسوت پایان یافت.


به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، اختتامیه فصل دوم جشنواره تلویزیونی مستند عصر امروز (22 مهر) با حضور سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم، محمدرضا اصلانی و تعدادی از مستندسازان و علاقه‌مندان در فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیر شبکه مستند بابیان اینکه جشنواره تلویزیونی مستند به هدف تعامل بیشتر بین این شبکه و مخاطبان و مستندسازان ایجاد شد، افزود: در سالهای اخیر مستند رشد کمی و کیفی خیلی خوبی پیداکرده و مستندسازان تولیدات متنوعی با موضوعات مختلف عرضه کرده‌اند.

سلیم غفوری افزود: تلویزیون اصلی‌ترین جایگاه برای دیده شدن آثار مستند است، اصلی‌ترین فضایی است که به بهتر دیده شدن آثار مستند کمک می‌کند؛ جشنواره تلویزیونی مستند هم با همین هدف‌گذاری شکل گرفت تا به آثاری که دیده نشده‌اند و یا جایگاه نداشته‌اند کمک کند، به‌ویژه به مستندسازانی که تهران نبودند و به دنبال فضایی برای دیده شدن آثارشان می‌گشتند.

وی تصریح کرد: در فراخوان نخست این جشنواره، اقدامات مؤثری صورت گرفت و تعامل بیشتری با مستندسازان ایجاد شد که امیدواریم در فصول بعد نیز این تعاملات ادامه داشته و گسترده‌تر شود.

غفوری بابیان اینکه مستند بنا دارد آیینه واقعیت‌های جامعه باشد و حقایق را به تصویر بکشد، ادامه داد: ما در شبکه مستند تلاش کردیم تا با ایجاد تعامل و بیان واقعیات جامعه در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... تا حدی به این موضوع کمک کنیم و آنچه در جامعه است را به تصویر کشیده و به‌نقد آن در سطح جامعه بپردازیم. امیدوارم با کمک مستندسازان این روند ادامه پیداکرده و جشنواره پربارتر ارائه شود.

در ادامه مهدی میرتیموری دبیر جشنواره تلویزیونی مستند گفت: فصل دوم این جشنواره با 42 فیلم از 17 تا 22 تیرماه در قالب 30 برنامه روی آنتن شبکه مستند رفت و طی آن 62 هزار و 571 نفر در نظرسنجی برنامه شرکت کردند.

وی افزود: فصل سوم این جشنواره تلویزیونی از ساعت 20 امشب آغاز می‌شود و طی آن 41 فیلم با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی جایگاه مستند را تلویزیون عنوان کرد و افزود: در 6 ماه گذشته 799 نفر سامانه این جشنواره نام‌نویسی و از این تعداد 543 نفر ثبت اثر کردند، این 3 فصل به کمک این آثار شروع‌شده و فصل چهارم نیز با همین آثار ادامه پیدا خواهد کرد.

میرتیموری درباره تعامل بین مخاطبان و فیلم مستند نیز گفت: در فصل‌های اول و دوم آثاری را داشتیم که پس از پخش آن مردم تماس می‌گرفتند، یا پیامک می‌دادند و برای حل معضل سوژه فیلم ابراز علاقه می‌کردند و ما آن‌ها را به کارگردان اثر متصل می‌کردیم.

وی ادامه داد: مردم پای‌کار این جشنواره تلویزیونی بودند، فیلم‌ها را دیدند و مشارکت فعال داشتند، این اتفاق بسیار بزرگی بود و امیدوارم این تعامل را در دو فصل آینده نیز داشته باشیم.

تجلیل از محمدرضا اصلانی پیشکسوت مستندسازی در این مراسم
مهدی میر تیموری و سلیم غفوری با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از محمدرضا اصلانی به‌پاس یک‌عمر فعالیت در عرصه مستندسازی تجلیل کردند.

در ادامه محمدرضا اصلانی گفت: فیلم‌ساز پیشرو جهان است و من این کار را یک کار پیشرو و پیش‌رونده می‌دانم سینمای مستند ما احتیاج به این دارد که نه‌تنها واقعیت را بگوید بلکه آن را تعمیق نیز نماید.

وی افزود: ما نیاز به تعمیق واقعیت داریم، این موضوع رسالت فیلم‌سازان مستند است و البته رسانه‌ها نیز به آن‌ها کمک می‌کنند.

اصلانی درباره جشنواره تلویزیونی مستند نیز افزود: این جشنواره دارای ارزش فراوانی است و امیدواریم که فقط در یک حوزه محدود نباشد، به آن بهاداده شود و جهانی شود.

در این مراسم برگزیدگان دو بخش مردمی و داوری مستند در بخش‌های کوتاه، نیمه بلند و بلند نیز معرفی شدند.

در بخش انتخاب مردمی تندیس جشنواره دیپلم افتخار جایزه نقدی 3 میلیون تومانی و جایزه 15 میلیون تومانی حمایت از تولیدات مستند به محسن شاهمرادی برای کارگردانی مستند «گرگینگی» رسید.

شاهمرادی پس از دریافت این جایزه گفت: این جایزه را برای تلخ‌ترین کاری که تاکنون انجام دادم دریافت کردم و امیدوارم دیگر چنین اتفاقی برای هیچ بچه‌ای رخ ندهد. بهانه ساخته‌شدن این فیلم این بود که از بچه‌هایی که این اتفاق برایشان رخ‌داده است، حمایت عمومی بشود.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی 5 میلیون تومانی و جایزه 15 میلیون تومانی حمایت از تولید مستند نیز به میلاد خالقی‌منش برای کارگردانی مستند نیمه بلند« این زمین‌‌خوردنی نیست» اختصاص پیدا کرد.

خالقی‌منش پس از دریافت این جایزه گفت امیدوارم یک روزی مستند ما بی‌پرده‌تر با مردم حرف بزند و شرایطی فراهم شود که مستندهایمان حقیقی‌تر و واقعی‌تر باشد.

«پرفسور سمیعی» نیز به‌عنوان بهترین مستند بلند از نگاه تماشاگران معرفی و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی 10 میلیون تومانی و جایزه 40 میلیون تومانی حمایت از تولید مستند به فریدون قدیمی برای کارگردانی این مستند تعلق گرفت.

قدیمی پس از دریافت این جایزه طی سخنانی گفت: این جایزه برایم مهم است چراکه از طرف مردم، شبکه مستند و داوران انتخاب‌شده است.

سپس آثار برگزیده به انتخاب هیئت‌داوران معرفی و از آن‌ها تجلیل شد. در این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی 3 میلیون تومانی و جایزه 15 میلیون تومانی حمایت از تولید مستند به مسعود آستانداری برای کارگردانی مستند «سه پسر، دو دختر» رسید.

آستان‌داری پس از دریافت این جایزه گفت: تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌های روتینی که برگزار می‌شود این است که این جشنواره مخاطب 80 میلیونی دارد درحالی‌که بقیه جشنواره‌ها مخاطب سالنی 300 تا 400 نفره دارند. این موضوع بسیار مهم است، بنابراین باید فیلم‌های جدی‌تر و مستندسازان بهتری جذب شوند.

وی تصریح کرد: برای من عزت‌بخش‌تر از این جایزه این بود که پس از پخش مستند از تلویزیون افراد زیادی با من تماس گرفتند تا با سوژه فیلم ارتباط برقرار کنند این موضوع قدرت شبکه مستند را نشان می‌دهد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی 5 میلیون تومانی و جایزه 25 میلیون تومانی حمایت از تولید مستند نیز به حجت طاهری برای کارگردانی مستند «زندگی در خورموسی» رسید.

در پایان این مراسم تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی 10 میلیون تومانی و جایزه 40 میلیون تومانی حمایت از تولید مستند به بهروز نورانی‌پور برای فیلم «A157» داده شد.

نورانی‌پور نیز پس از دریافت این جایزه گفت: این روزها در خبرها می‌خواندم که دوران طلایی آثار نمایشی در حال طی شدن است امیدوارم این موضوع برای مستندسازان نیز رخ بدهد و تبعیضی بین فیلم مستند و فیلم نمایشی نبینیم.

این مستند با حاشیه‌هایی همراه بود، در این مراسم محمدرضا اصلانی پس از اعطای جایزه نورانی پور از حاضران خواست در اعتراض به جنایت‌های گروهک تروریستی داعش و همدردی با آسیب دیدگان خشونت یک دقیقه بایستند.




کد خبر: 95417

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfejd1.w6dtyagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com