در روز جهانی موزه

همایش گردشگری و صلح در آینه میراث جهانی برگزار می شود

28 ارديبهشت 1395 ساعت 17:29

همزمان با روز جهانی موزه ۲۹ اردیبهشت ماه و هفته میراث فرهنگی همایش گردشگری و صلح در آینه میراث جهانی در پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران برگزار می شود.


به گزارش هنرنیوز؛حمید ضرغام رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی و دبیر علمی همایش گفت همایش «گردشگری صلح در آیینه میراث فرهنگی جهانی ایران»درنظردارد تا ریشه علل وشرایطی که در آن خشونت به عنوان امری اجتناب ناپذیر تلقی می‏ شود شناسایی و با اتکای به گردشگری صلح راهکارهای عملی برای کاهش آن ارائه دهد.

بنا به گفته دبیر علمی همایش،این گردشگری جایگزینی برای دیگرانواع مختلف گردشگری نیست؛بلکه تسهیل کننده ارتقای توسعه پایداروصلح مثبت ازطریق تعامل توأم با تفاهم متقابل انسان‏ها در قالب ‏صنعت گردشگری است.

ضرغام اشاره کرد: علی‏رغم آن که عده اندکی باور دارند که گردشگری یکی از ابزار‏های کلیدی ترویج صلح و افزایش تفاهم از طریق تسهیل تعامل مثبت بین افراد و جوامع دارای پیشینه‏ های گوناگون در جهان است؛ تردیدی نیست که مردم با یادگیری در مورد فرهنگ‏ها، زبان و شیوه زندگی دیگر انسان‏ها، می‏توانند آنچه مشترک دارند کشف کرده، دریابند که همین تفاوت‏های آنها و ایجاد دوستی طولانی مدت است که می‏تواند تاثیر مثبتی برهمزیستی در این جهان داشته باشد.

رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: از سال ۱۳۵۹(۱۹۷۷) هر سال در ۱۸ می، کشورهای آزاده جهانروز جهانی موزه را با اجرای برنامه‏ های متناسب موضوع،گرامی می‏دارند. این روز بهانه ای است برایارتقای آگاهی مردم در مورد اهمیت و نقش موزه ‏ها در توسعه جوامع.کمیته مشورتی ایکوم سازماندهی موضوع این رویداد جهانی را طوری تعیین می‏کند که تعداد بیشتری کشور درگیر فعالیت‏های آن شوند.مراسم این روز با توجه به تعداد زیاد کشورهای درگیر، یک روز، یک هفته، یا حتی یک ماه به طول می‏انجامد. در سال‏های اخیر، روز جهانی موزهبا مشارکت بیش از ۳۰ هزار موزه در بیش از ۱۲۰ کشور بیشترین تلاش‏های کشورهای جهان را تجربه کرده است. امسال دانشگاه علامه طباطبائی با برگزاری همایش تخصصی«گردشگری وصلح در آیینه میراث فرهنگی جهانی ایران» برنامه گرامی‏داشتی را به اجرا می‏گذارد.

اکبر پور فرج دبیر اجرایی همایش گفت : امروزه رابطه معنی داری بین گردشگری بین المللی و صلح جهانی وجود دارد به طوریکه ارزش های غایی مرتبط با اهداف و غایت وجودی گردشگری شامل (رستگاری، صلح جهانی، آزادی، زندگی راحت، دوستی واقعی) است. یکی از اهداف مهم گردشگری بین المللی و داخلی بازدید از جاذبه های میراثی مقاصد است که در این میان میراث جهانی که دارای مقیاس جهانی نیز هستند نقش بسزایی در شناخت فرهنگ و تمدن هر کشوری دارند که در گردشگری کشورمان زیاد مورد توجه قرار نگرفته است. همایش گردشگری و صلح در آیینه میراث جهانی ایران به دنبال آن است تا ضمن معرفی میراث جهانی و اهمیت حفاظت از آنها نقش این آثار را در ایجاد صلح و دوستی بین ملت ها از طریق گردشگری بیان نماید.

پورفرج گفت: به همه حاضرین در همایش گواهی حضور به مدت ۸ ساعت آموزش از پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اعطا خواهد شد و علاقه مندان برای حضور و ثبت نام نام خود را به شماره ۵۰۰۰۲۰۳۰۰۱۰۰ ارسال کنند.

در این همایش رئیس ایکوم ایران، مدیرکل موزه ‏ها و مکان‏های تاریخی، رئیس انجمن علمی گردشگری، رئیس و مدیران پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و استادان گردشگری دانشگاه به ایراد سخن می ‏پردازند. حضور همه علاقمندان به موضوعات تخصصی گردشگری و میراث در این همایش که از ساعت ۹ صبح در محل پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی (خیابان توانیر- خیابان نظامی گنجوی) برگزار می‏ گردد.


کد خبر: 91583

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfmtd1.w6dycagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com