حضور یک خواننده معروف در سریال معمای شاه

3 آذر 1394 ساعت 15:10

علی موسویان بازیگر نقش داریوش رفیعی خواننده دهه ۳۰ است که قطعات به یاد ماندنی را با صدای خود در «معمای شاه» اجرا می‌کند.


به گزارش هنرنیوز؛ علی موسویان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است که در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» نقش «داریوش رفیعی» خواننده معاصر دهه ۳۰ را ایفا کرده است.
 داریوش رفیعی خواننده قطعات ماندگاری همچون «زهره»، «گلنار» و«شب انتظار» (منتظرت بودم) است. وی در ۴ دی سال ۱۳۰۶ در شهر بم متولد شد. پدر او لطفعلی رفیعی، نماینده مردم شهر بم در مجلس شورای ملی بود.

وی در همان دوران جوانی به دلیل علاقه فراوان به موسیقی تحصیل خود را نیمه کاره گذاشته و راهی تهران می‌شود. بعد از ورود به تهران با جواد بدیع‌زاده آشنا می‌شود و از این طریق آموزش‌های مفیدی را از او دریافت می‌کند. ارتباط رفیعی با بدیع‌زاده چنان نزدیک بود که به نوعی جزو یکی از اعضای خانواده او محسوب می‌شد. درهمان زمان داریوش رفیعی وارد رادیو می‌شود و در آنجا با مصطفی گرگین‌زاده ومجید وفادار دوست شده و زمینه‌های پیشرفتش در عرصه موسیقی فراهم می‌شود، به شکلی که داریوش رفیعی با اجرای قطعات به یاد ماندنی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین خوانندگان دهه ۳۰ می‌گردد. از جمله بزرگان موسیقی که با داریوش رفیعی همکاری داشته‌اند عبارتنداز: پرویز یاحقی، نواب صفا و بیژن ترقی.


افول در اوج شهرت و جوانی


داریوش رفیعی در سن ۳۱ سالگی، بر اثر تزریق آمپول آلوده، به بیماری کزاز مبتلا شده و در ۲ بهمن ۱۳۳۷ در بیمارستان هزار تختخوابی تهران (بیمارستان امام خمینی تهران) درگذشت و در قبرستان ظهیر الدوله به خاک سپرده شد.


باشگاه خبرنگاران نوشت: اما علی موسویان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون  که در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» نقش «داریوش رفیعی»را ایفا می کند تاکنون حضور در فیلم سینمایی «تمشک» ساخته سامان سالور و چندین تله‌فیلم در شبکه‌های استانی و سال‌ها فعالیت در عرصه تئاتر را داشته است. به همین بهانه گفتگوی مفصلی را با این بازیگر ترتیب داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

*در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» در چه نقشی ظاهر شده‌اید؟

داریوش رفیعی خواننده معاصر در دهه ۳۰، که وارد منزل دکتر وزیری شده و در مجالس نیز حضور می‌یابد.

*چه قطعاتی از این خواننده را در سریال شاهد هستیم؟

سه ترانه معروف از این خواننده به نام‌های «منتظرت بودم»، – که چندین بار توسط خوانندگان دیگر بازخوانی شده-، «گلنار»، و «زهره» را در «معمای شاه» با صدای خودم و به صورت زنده اجرا کرده‌ام.


*اجرای کار‌ها به چه صورت بوده‌اند؟ لب‌خوانی و یا اجرا با صدای خودتان؟

تمام کارهایی که از این خواننده پخش می‌شوند، با صدای خودم است. خیلی برای اجرای این ترانه‌ها تلاش کردم. به طور مداوم هدفون در گوشم گذاشته و با دقت به تحریر‌های خاص او گوش می‌کردم. اما باید بگویم که سعی کردم صد در صد آن چیزی را که داریوش رفیعی اجرا کرده را نخوانم، بلکه سبک خود را در آن به نمایش بگذارم.


*چه ابعادی از زندگی داریوش رفیعی به تصویر کشیده شده است؟

به زندگی خصوصی او به طور خاص و ویژه‌ای پرداخته نشده است؛ اما صحنه‌های مختلفی را از این کاراکتر شاهد هستیم. از جمله حضور در یک گلخانه و همخوانی آقایان شریفی‌نیا و نیک‌پور با او. یک کنسرت هم در سریال نمایش داده می‌شود.


*چطور شد که به بازیگران «معمای شاه» اضافه شدید و کار خود را آغاز کردید؟

از آنجا که من از شاگردان امیر دژاکام بودم، به دفتر او رفت و آمد زیادی داشتم. در حدود ۵ یا ۶ سال پیش آقای مسعود عجمی به دفتر آمد و مرا دید. همان جا عکس از من گرفت و از من خواست تا به دفتر آن‌ها بروم. آقای ورزی هم اظهار داشتند که از چهره من خوششان آمده و علاقه‌مند هستند با‌ آنها همکاری نمایم. در ادامه شهرام خلج با دیدن چهره من لب تاپ خود را آورده و عکسی را به آقای ورزی نشان دادند که همانجا به من گفته شد، برای تست گریم آماده شو. در نهایت همان روز با من قرار داد بسته شد.

*آیا از قبل نقش کاراکتری‌ که ایفا کردید را می‌شناسید؟

عکس‌های این خواننده را دیده بودم. ترانه‌های او را زمزمه می‌کردم. من علاوه بر بازیگری، آواز هم کار می‌کنم. از قبل به ترانه‌های داریوش رفیعی علاقه‌مند بودم.

*صدای شما در کار دوبله شده است؟

صدای خود من در مجموعه پخش می‌شود. با توجه به انرژی که صرف ادای دیالوگ‌ها در کار می‌شود، فکر می‌کنم زیباتر و پسندیده‌تر است که صدای خود بازیگر پخش شود.


*همکاری با آقای ورزی چطور بود؟ او چگونه کارگردانی است؟

آقای ورزی کارگردان خوش‌ذوق و همچنین مدیر بسیار خوبی است. به علاوه او تاریخ را نیز به خوبی می‌شناسد. او برای تمام سکانس‌هایی که نوشته رفرنس ارائه می‌دهد. حتی در مورد چرایی سکانس‌ها نیز صحبت می‌کرد.


*چه مدت زمانی را در «معمای شاه» حضور داشته‌اید؟

من جزو اولین نفراتی بودم که در این مجموعه تلویزیونی قرارداد نوشته‌ام. یعنی چیزی در حدود ۲۰ روز قبل از پیش تولید. اما با دو سال تأخیر جلوی دوربین حاضر شدم. دو سکانس دیگر از کار من باقی مانده است. تقریباً به مدت چهار سال است که در سه مقطع و در ۶ الی ۷ جلسه در کار حضور داشته‌ام.


*«معمای شاه» یک اثر تاریخی بزرگ است، ویژگی این کار از نظر شما چیست؟

کار تاریخی تماشاگران خاص خود را داراست و معمولاً جزو کار‌های «الف» ویژه محسوب می‌شود. حساسیت‌های کار‌های این چنینی بالاست و لاجرم به بازیگر نیز ربط پیدا می‌کند. به همین دلیل سکانس‌های این کار هم به شکلی ویژه خواهند بود.

*پیش‌بینی شما از بازخورد مخاطبان چگونه است؟

کاری با این وسعت و تولید گسترده، کاری است که گروه وسیعی از مخاطبان را راضی نگه می‌دارد. به همین جهت معتقدم با اتفاقات این مجموعه مردم ارتباط خوبی با آن برقرار می‌کنند. «معمای شاه» فقط روایت صرف تاریخ نیست. تماشاگر قبل از اینکه مجذوب جاذبه‌های تاریخی شود، مجذوب خانواده و تاریخ آن می‌شود.

*ویژگی‌های گریم نقش ما و کار آقای شهرام خلج چطور بود؟

هنگامی که شهرام خلج تست گریم را زد، بیان کرد، باید کمی وزن خود را کم کنی تا صورت استخوانی پیدا کرده و بیشتر به نقش شبیه شوی. من هم این کار را کردم و در حدود ۵-۶ کیلو از وزنم را کاهش دادم. در تست گریم نهایی کلاه گیسی هم استفاده شد که چهره من را بسیار به این شخصیت نزدیک کرد.


*بارزترین و حساس‌ترین قسمت گریم شما کدام است؟

نوع سبیلی که برای من در نظر گرفته شده است، در حدود ۱/۵ الی ۲ ساعت زمان می‌برد. شاید در نگاه اول این مدت زمان طولانی به نظرم برسد، اما آقای خلج حساسیت بسیار زیادی برای در آمدن فرم صورت و سبیل، مو و ابروی من داشت. این موارد نشان‌دهنده حساسیت‌های بالای کار و ریزه کار‌ی‌های فراوان آن است.


*از اینکه در چنین کار بزرگی حضور داشته‌اید چه احساسی دارید؟

قبل از هر چیزی حضور در کنار اساتیدی مانند آقای والی، مشایخی و نیک‌پور، اتفاق بسیار خوبی بود. آرزو داشتم که روزی در کنار آن‌ها باشم. نکته دیگر آشنایی با آقای ورزی است که اتفاق بسیار خوبی برای من بوده است. از آنجا که این سریال‌ها ماندگارند و مخاطب به آنها علاقه‌مند است، قرار گرفتن اسم بازیگر جزو لیست آدم‌هایی که مقطعی از تاریخ را به تصویر کشیده‌اند، افتخار است.


*در چه لوکیشن‌هایی حضور داشته‌اید؟

شهرک سینمایی – کاخ گلستان


*صحبت پایانی خود را بفرمایید؟

«معمای شاه» جزو سریال‌های پرمخاطب و فاخر تلویزیونی ما خواهد بود. خوشحالم که سهم کوچکی در این کار داشته‌ام. امیدوارم روز‌های پایانی مجموعه نیز به خوبی طی شود. در نهایت برای مردم کشورم آرزوی سعادت و سلامتی دارم.


کد خبر: 85391

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfymdc.w6dt1agiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com