یزدان عشیری عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم مدافعان حرم:

جشنواره «مدافعان حرم» حساسیت فیلمسازان را نسبت به تولید آثار ارزشی افزایش می‌دهد

9 خرداد 1395 ساعت 1:17

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم مدافعان حرم گفت: اگر چه برگزاری جشنواره فیلم مدافعان حرم ارزشمند است ولی آیا این جشنواره به تنهایی می تواند جبران کم کاری و بی مسئولیتی کلیت حوزه فرهنگ و سینمای ایران باشد؟


به گزارش هنرنیوز ، یزدان عشیری عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم مدافعان حرم در گفتگو با ستاد این جشنواره افزود: خوشحالیم که جشنواره فیلم مدافعان حرم با موضوعیت شهدای مدافع حرم شکل گرفته است تا هم از این طریق به اهمیت و حساسیت این موضوع توجه شود و هم بستری فراهم شود تا هنرمندان و سینماگران متعهد و مستقل با این جریان پیوند عمیق تر و ملموس تری پیدا کنند و هم اینکه مستندها و آثار تصویری این حوزه گردآوری، شناسایی و بهره برداری شوند و نیز، قدردانی از کار کسانی صورت گیرد که در فضا و هوای بی دردی و ابتذال و روزمرگی سینمای فعلی سراغ این دست از موضوعات و مضامین را رفته اند.

وی ادامه داد: اگر چه کار جشنواره فیلم مدافعان حرم ارزشمند است ولی آیا این جشنواره می تواند جبران کم کاری و بی مسئولیتی کلیت حوزه فرهنگ و سینمای ما را بکند؟ این هنرمند و فعال رسانه ای اظهار داشت: بیش از سه سال است که سیاه پوشان داعش تا چند کیلومتری مرزهایمان رسیده اند، بسیاری از اماکن مقدس را تخریب کردند، به نام اسلام، با ارائه تصاویری از ددمنشی و خشونت، بذر مرگ پاشیدند و چهره ای بسیار شنیع و زشت از مسلمانان در جهان ترسیم کردند ولی ما - سینما و هنر ما - نظاره گری بیش نبوده است.

وی اضافه کرد: چگونه سیاه پوشان داعش با بهره گیری از وسایل ارتباطی و نمادسازی از دلهره و وحشت بذر مرگ در دنیا می پاشند و تخم نفرت و نفاق را از طریق شبکه های مجازی و رسانه های تلویزیونی و ابزارهای تصویری در افکار عمومی می پراکنند ولی متاسفانه، عظمت شهدای جهان وطن - شهیدان مدافع حرم- مغفول و در محاق می ماند؟

یزدان عشیری یادآور شد: چرا داعش متحجرانه ترین و کهنه ترین افکار و باورهایش را با استفاده از مدرن ترین تجهیزات و رسانه های نوین حقنه می کند ولی در مقابل ما قادر نیستیم ارزش ها، زیبایی ها و ظرفیت های گسترده شهدای مان را به تصویر بکشیم و حرکتی نکرده ایم که نه چند گام پیش، بلکه حتی، به موازات آن ها هم جلو نرفته ایم و اجازه دادیم و می دهیم تا مظلومیت و ارزش شهدای مدافع حرم و حرمت و بزرگی کارشان هم پنهان و مهجور بماند؟

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم مدافعان حرم گفت: اخیرا خبری مبنی بر نشست مشترک وزیر امور خارجه آمریکا با مدیران ارشد هالیوود در مورد راه های مبارزه با داعش از طریق سینما، در گاردین منتشر شده است. این درحالی است که «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا، جهت رایزنی برای یافتن راهی متفاوت در مبارزه با داعش، با مدیران استودیو های بزرگ هالیوود دیدار کرده است. ضمن اینکه این خبر با انتشار تصویری از «کری» در کنار مدیران شرکت های بزرگی چون سونی، فاکس و وارنر بروس در صفحه شخصی تویتر وزیر امور خارجه آمریکا هم، منتشر شده است.

وی که در کارنامه کاری خود علاوه بر مدیر روابط عمومی بسیاری از جشنواره های معتبر داخلی، درحوزه فیلمنامه نویسی نیز فعال است افزود: شنیده می شود در جریان این دیدار 90 دقیقه ای، «کری» و مدیران شرکت های مذکور، به تبادل نظر برای یافتن یک استراتژی مناسب و بررسی راه گوناگون مبارزه با این گروه تروریستی، به بحث پرداختند. هدف از این همفکری ها، یافتن راهی برای ایفای نقش مناسب فیلم و سینما در نشان دادن روایتی مناسب از داعش اعلام شده است.

عشیری ادامه داد: این کوتاهی و غفلت ناشی از چه شرایط و عواملی است که حتی، آمریکا، برای مبارزه با داعش و گروه های تروریستی دست به دامن روسای بزرگترین استودیو های سینمایی هالیوود، شده است. آمریکایی که بی گمان، نمی توان نقش پر رنگ سیاست ها و فزون خواهی هایش را در شکل گیری و تولید و توسعه و تقویت این گروه ها نادیده انگاشت و همراهی و کمک ماموران سیا یا پنتاگون را نمی توان انکار کرد.

وی ضمن با اهمیت خواندن برگزاری جشنواره فیلم مدافعان حرم در این برهه زمان گفت: تردیدی نیست که سینما می تواند نقش مهمی در هر رویارویی و نبردی ایفا نماید بویژه، در بستر چالش های نوظهور فرهنگی و اجتماعی و جنگ های نرم. چرا شهدایی که امروز در چارسوق جهان اسلام می درخشند جایی در محصولات فرهنگی و سینمایی ما ندارند و صرفا، از دریچه ژورنالیسم و گزارش های شتابزده تصویری به آن ها پرداخته می شود؟

عشیری با طرح این سوال که در کارنامه تولید سال سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چه مقدار به اصلی ترین و حیاتی ترین موضوع و ضرورت فرهنگی جهان اسلام (مدافعان حرم) توجه شده است تصریح کرد: شکی نیست دفاع از حرم امروز، تداوم و استمرار دفاع مقدس ماست. دفاع هشت ساله ای که تا قرن ها عزت، غرور و افتخار این سرزمین است و شهدای مدافع حرم هم اکنون، درخشان ترین نگین افتخار و مباهات جهان اسلام و ایران هستند و پرچم دار نسلی هستند که پای صیانت و دفاع از اماکن مقدسه در نبرد با کفر، جریانات تکفیری و داعش تا آن سوی مرزها جلو رفته و بر سر ایمان و آرمانش ایستاده است. ما برایشان چه کرده ایم؟

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم مدافعان حرم افزود: هر روز خبر می رسد که جوانان مومن و ارزشمند ایرانی، سوری، عراقی، لبنانی، افغانی و پاکستانی در سوریه شهید می شوند. مردانی که برای دفاع از ما و سرزمین مان در آن جا مبارزه کرده و جانشان را فدا می کنند. موضوعی که حتی رسانه های غربی را به حیرت واداشته است و هر انسان غیرتمندی را به تحسین وا داشته است.

وی اظهار داشت: کاش برخی مسئولان فرهنگی و سینمایی ما که پز حضور میهمانان شیک و اتوکشیده غربی را در میهمانی ها و ضیافت های باشکوه فرهنگی می دهند و با تبلیغات پرطمطراق این افتخارات واهی را به رخ می کشند کمی این سوتر، در بیخ گوش کشور عزیزمان و در قلب جهان اسلام به ستارگان فروزان شهدای مدافع حرم هم نگاهی می کردند. شهدای که از موهبت فداکاری ها و جان فشانی های آن ها امروز، امنیت خاطر همین مسئولان را برای جشن های باشکوه فراهم کرده است.

عشیری تاکید کرد: پرداختن به شهدای حرم تنها یک رسالت سینمایی نیست، بلکه تکلیف دینی و ملی است، سینمای کشورمان موظف است در این حوزه فیلمسازی کند، پس در درجه اول مسئولان سینمایی موظف هستند امکاناتی فراهم آورند تا فیلمسازانی که علاقه‌مند به کار در این حوزه هستند بتواند اثر خود را تولید کنند. در حال حاضر، مدافعان حرم نقش الگوتری برای جامعه دارند، آنان مسیر حرکت و نقطه هدف را به همه نشان می دهند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران جشنواره فیلم مدافعان حرم و به امید ادامه یافتن این جشنواره در سالهای آتی در پایان خاطر نشان کرد: امروز معلمان واقعی، مدافعان حرم هستند که با غلبه بر ترس و ترک تعلقات دنیا، با الگوگیری از علمدار کربلا، به حضرت سیدالشهدا علیه السلام اقتدا کرده و با شناختن وظیفه خود، به تکلیف خود برای دفاع از حرم به مثابه نشانه ای از عزت و هویت دینی و انسانی ما دفاع می کنند.

گفتنی است؛ آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره فیلم مدافعان حرم به دبیری حمید یادروج در دو بخش مستند و نماهنگ به همت خبرگزاری فارس و با همکاری موسسه فرهنگی هنری کتیبه نوای فاطمی دهم خردادماه برگزار می‌شود.


کد خبر: 91647

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgu39y.ak9qt4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com