ساختمان جدید فیلمخانه ملی همچنان بلاتکلیف است

خبرگزاری مهر , 27 مرداد 1395 ساعت 15:45



در حالی که مدت‌هاست مساله ساخت و ساز ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران به نتیجه نرسیده است مدیر فیلمخانه می‌گوید در انتظار مشخص شدن اعتبارات در شهریورماه هستند.

لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران با اشاره به آخرین وضیعت ساخت و تحویل ساختمان جدید که مدت‌هاست به سرانجام نرسیده است، گفت: در حال حاضر منتظر هستیم تا شهریور ماه وضعیت اعتبارها مشخص شود تا بتوانیم درباره وضعیت ساختمان فیلمخانه تصمیم بگیریم. با توجه به اینکه هنوز اعتبارات اعلام نشده است نمی توانیم برنامه ریزی دقیقی برای این مساله ارائه کنیم.

وی تاکید کرد: تنها ۱۰ درصد از تکمیل ساختمان فیلمخانه باقی مانده است که امیدوارم هرچه سریعتر اعتبارها مشخص شود و ما بتوانیم این ساختمان را به بهره برداری رسانیم.

طاهری با اشاره به دیگر فعالیت های فیلمخانه ملی توضیح داد: در حال حاضر تعدادی از فیلم های تاریخ سینمای ایران برای ترمیم به کارشناسان این امر سپرده شده است که امیدوارم هرچه سریعتر کار ترمیم این آثار به پایان رسد.

مدیر فیلمخانه ملی با اشاره به وضعیت فیلم های سینمای ایران که در حال حاضر به صورت نگاتیو نگهداری می شود، تاکید کرد: تعداد زیادی از نگاتیو فیلم ها متعلق به اداره فرهنگ و هنر بوده است و در سال های قبل در آرشیو فیلمخانه ملی و در شرایط مناسب نگهداری شده است اما در این میان بسیاری از فیلم های قدیمی وجود دارد که که در استودیوها و لابراتوآرهای مختلف قرار داشته و یا در دست اشخاص بوده که بعدا در اختیار فیلمخانه قرار گرفته است. این فیلم ها با توجه به اینکه در شرایط خوبی نگهداری نشده است، وضعیت خوبی ندارند و باید برای آنها فکری کرد.

وی با تاکید بر اینکه فیلم های قدیمی تر که از ابتدا در آرشیو فیلمخانه قرار داشته‌اند در شرایط مناسبی قرار دارند، بیان کرد: بسیاری از فیلم های قدیمی در شرایط بسیار بدی قرار داشته اند به عنوان مثال برخی از فیلم ها در حیاط خانه ها نگه داشته می شد.

طاهری در پایان با اشاره به فیلم مستند «باد صبا» که توسط فیلمخانه ترمیم شد و نسخه قابل نمایش آن در حال حاضر موجود است، گفت: بعد از ترمیم این مستند قدیمی، نسخه خوب و با کیفیتی در اختیار داریم که امیدوارم بتوانیم آن را در کشورهای دیگر به نمایش گذاریم؛ همان طور که فیلم سینمایی «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی بعد از ترمیم در خارج از ایران به نمایش گذاشته شد.

کلنگ احداث محل جدید ساختمان «فیلمخانه ملی ایران» بیش از ۱۵ سال قبل در باغ فردوس و در مجاورت موزه سینمای ایران به زمین زده شد و در تمام این سال‌ها ظاهرا مشکلات اعتباری و تغییرات مدیریتی باعث شده تا این ساختمان تکمیل نشود.


کد خبر: 92457

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgut9y.ak9xn4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com