مدیر بنیاد رودکی در گفتگو با هنرنیوز؛

تغییر نگرش مدیریتی مهمترین اقدام من بوده است

28 آبان 1393 ساعت 14:34

مدیر بنیاد رودکی از کارهایی چون گرفتن مجوز برای اجرا، راه اندازی حوزه بازاریابی برای جذب مخاطب، افزایش تعداد اجرا و... در این بنیاد خبر داد.


بهرام جمالی در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز درباره نگاه خصوصی سازی در بنیاد رودکی گفت: کلان‌ترین کاری که در بنیاد رودکی انجام داده‌ایم، تغییر نگرش مدیریتی در سیستم بوده؛ به این معنی که بنیاد رودکی یک نهاد عمومی غیر دولتی است و باید فاصله‌اش با ادبیات دولتی را کاملا حفظ کند؛ اینکه فقط حرف بزنیم نمی‌شود. در سیستم خصوصی سازی، شکل کنش گرا در حوزه مدیریت برای ما بسیار مهم است. به این معنی که قبلا گروه‌های هنری به بنیاد مراجعه می‌کردند، قرارداد می‌بستند و جایی را برای اجرا اجاره می‌کردند؛ اما کار مجوز، تبلیغات، نگرانی‌های اقتصادی و... بر عهده خود گروه بود. بعد گفته می‌شد که بنیاد کمک کرده و سالن را فراهم کرده که این نگاه کاملا دولتی است. 

مدیر بنیاد رودکی درباره روند کنونی اجراهای هنری در این بنیاد توضیح داد: الان درحال دعوت از گروه‌های هنری هستیم تا بدانیم آنها خواهان انجام چه کاری هستند و ما چه کمکی می‌توانیم بکنیم. ما یک نهاد خصوصی هستیم و به سوددهی فکر می‌کنیم، بنابراین باید کمک کنیم تا تعداد اجرا‌ها زیاد شود.
 
او اضافه کرد: اکنون سالانه و در تقویم‌های مشخص، قرارداد می‌بندیم و مجوز را هم خودمان می‌گیریم تا گروه هنری به دنبال مجوز نرود. همچنین درحال راه اندازی حوزه‌ای به نام بازاریابی و مدیریت بازار برای مخاطب سازی هستیم تا گروه‌های هنری دیگر نگران مخاطب و فروش بلیت نباشند؛ این یعنی خصوصی سازی. 

جمالی درخصوص اجراهای هنری در شهرستان‌ها گفت: ما در خصوصی سازی چند مورد را در نظر داریم؛ اول سود تضمین شده گروه؛ بطوریکه قرارداد بسته و هم ما و هم گروه متعهد می‌شویم. بنیاد فقط در حیطه تهران وظیفه ندارد بلکه ما نهادی برای کل کشور هستیم؛ بنابراین یک شبکه ماتریسی را طراحی کردیم که دوستان هنری بتوانند تئاتر‌ها و کنسرت‌هایی را در شهرستان‌ها نیز برگزار کنند.
 
وی با اشاره به این که سود در تعداد اجرا و مدیریت تولید بوده و این دقیقا یک نگاه خصوصی سازی است، تصریح کرد: دولت به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانون گذار شاید چندان نتواند در جریان اقتصادی وارد شود. اما بنیاد رودکی به دلیل شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی خود می‌تواند وارد این تعاملات شده و با مشارکت نهادهای خصوصی، اقتصادی و فرهنگی سهم حداکثری در این تولیدات داشته باشد. شاید اینکار را گروه‌ها نتوانند به تنهایی انجام دهند اما بنیاد این مسئولیت را پذیرفته است. 

او ادامه داد: هر هفته با گروه‌هایی که تا آخر سال، سالن‌ها را رزرو کرده‌اند تماس گرفته و وارد مذاکره می‌شویم. مشکلات را بررسی کرده و اگر کاری از لحاظ اقتصادی توجیه اقتصادی نداشته باشد، باید تصحیح و یا حذف شود. در واقع ما در بنیاد رودکی می‌خواهیم خلا مدیریت هنری را پر کرده و نقش یک مشاور را برای گروه هنری بازی می‌کنیم. 

مدیر بنیاد رودکی درباره تعامل با مرکز موسیقی توضیح داد: ما با مرکز موسیقی ارتباط خوبی داریم و به عنوان یک نهاد اجرایی با آقای مرادخانی به یک توافق کلی رسیده‌ایم که بخش‌های اجرایی معاونت را کاملا به بنیاد بسپارند تا دوستان ما در حوزه هدف گذاری، تدوین استراتژی‌ها، نظارت‌ها و مدیریت کلان وارد شوند. ما آمادگی داریم به بخش‌های اجرایی کمک کنیم تا کار دوستان سبک‌تر شود. از این جهت ارتباط و تعامل خوبی با آقای مرادخانی و مدیریت‌های تحت پوشش ایشان داریم. 

جمالی در پایان صحبت‌هایش به مشارکت مردم در اقتصاد هنر اشاره کرده و گفت: من سال‌ها درگیر مدیریت و تولید هنری بوده، با مسائل و مشکلات این بخش آشنا هستم. اما یک نهادی باید بتواند شرایط را کمی تسهیل کند؛ خصوصا در مسائل اقتصاد هنر. بسیاری از نهاد‌ها نمی‌توانند به اشخاص حقیقی اعتماد کنند اما به بنیاد رودکی اعتماد و با ما مشارکت می‌کنند؛ ما هم از افزایش سطح مشارکت و مدیریت تعاملی خودمان حداکثر استفاده را می‌کنیم. 

او اظهار کرد: مگر می‌توان بدون نظریه اقتصاد هنر را پیش برد؟ همه این نظریات را باید تدوین کرد. منطقه جغرافیای هدف اقتصاد هنر، توده مردم است؛ مردم باید احساس کنند در ساماندهی اقتصاد هنر سهم دارند. باید انگیزه برای مردم وجود داشته باشد تا فرهنگ سازی‌ها بتواند به ثمر بنشیند.


کد خبر: 76590

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgzn9u.ak93y4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com