الماسی:

تفکرات روشنفکرمآبانه و سرمایه داری باید از جشنواره فجر برچیده شود/ مدیران درگیر ظاهرسازی و سطحی نگری شده اند

18 دی 1395 ساعت 10:30


جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران و نشأت گرفته از آرمان های نظام انقلاب اسلامی است و از این رو تفکرات روشنفکرمآبانه و سرمایه داری باید از جشنواره فجر دور شود و جای خود را به تفکرات و اندیشه های اسلامی دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» افزود: جشنواره فیلم فجر باید ترویج دهنده نگاه و اندیشه انقلابی در نقد شرایط جامعه و انقلابی باشد. این جشنواره همانطور که از عنوان «فجر» پیدا است باید تمام توان خود را به کار بندد تا آرمان های یک ملت را که در مقابل ظلم و استکبار به پا خواستند و چه در انقلاب و چه در دوران ۸ سال دفاع مقدس خون های زیادی در این راه دادند را به تمامی جهانیان عرضه کند و به طور جدی از رواج دادن فرهنگ غربی توأم با دیدگاه های روشنفکرانه بپرهیزد.

وی ادامه داد: مردم، نیروهای انقلابی و مسئولان عالی رتبه کشور به هنرمندان این مرز و بوم اعتماد کرده اند و از این رو هنرمندان همگی وظیفه دارند در تولید آثار خود آرمان ها و اهداف ایرانی و اسلامی را ترویج دهند و از هرگونه اقدامی که در جهت منافع دشمنان این مرز و بوم و آب و خاک است به طور جدی پرهیز نمایند.

الماسی خاطرنشان کرد: ما باید در آستانه نزدیک شدن به هزاره پانزدهم پس از هجرت هویت واقعی اسلام را که اینک در سراسر دنیا بسیاری درصدد هستند آن را مخدوش سازند به جهانیان بشناسانیم و از این رو نباید راه هایی را که اروپایی ها در گذشته رفتند و اینک به بن بست رسیده اند را تقلید کرده و بخواهیم که جا پای آن ها بگذاریم تا عده ای روشنفکرمآب ما را مورد تقدیر قرار دهند!

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» سپس با بیان اینکه سینمای جمهوری اسلامی ایران باید همواره در حال طراحی موضوعات سیاسی و استراتژیک باشد اظهار داشت: تمامی هنرمندان موظفند تا وظایف تاریخی و اجتماعی خود را در مقابل اسلام، انقلاب و مردم به درستی انجام دهند و به دور از نگاه های سطحی نگر، سینمای ایران به رشد و تعالی برسانند.

این هنرمند تأکید کرد: مدیران درگیر ظاهرسازی و سطحی نگری شده اند؛ در حالی که سینما با ظاهرسازی به آنچه که لیاقتش را دارد دست پیدا نخواهد کرد و جایگاه حقیقی خود را از دست خواهد داد. سینمای ایران امروزه به محتوای غنی نیاز دارد و این مسأله ای است که ما از آن به صورت جدی وامانده ایم.

بازیگر نمایش «وقتی که سربازها حمله می‌کنند» تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از مدیران و دست اندرکاران امروز سینمای کشور هرگونه تبلیغات معرفتی و سیاسی را به نوعی گناه قلمداد می کنند و سینما را تنها محلی برای کاسب کاری و کسب پول و سرمایه می دانند؛ این نوع تفکرات سرمایه داری به سینمای کشور ما لطمات زیادی را وارد ساخته و هرچه سریعتر باید با اتحاد نیروهای انقلابی جلوی آن ها را بگیرند.

الماسی افزود: یکی از مهمترین اتفاقات این است که ما درگیر اجرائیات شده ایم و از محتوا دور مانده ایم؛ ما در عالم هنر از زمان حکومت پهلوی به این سمت رفتیم تا از محتوا دور شده و تنها به سمت شکل و فرم گرایش پیدا کنیم. در آن دوران اگر یک اثر هنری با توجه و اتکا به محتوا تولید می شد چنان آن را بی هویت جلوه می دادند که دیگر هیچ هنرمندی رغبت به تولید آثار با محتوا نکند.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: متأسفانه طی سال های اخیر نگاه های سلیقه ای مدیران ضربات زیادی را به بدنه سینمای کشور وارد ساخته است که یکی از همین ضربات تولید فیلم هایی است که در آن بخش اعظمی از جامعه دیده نمی شوند؛ سینمای ایران باید همواره خود را از معرض تصمیمات ناگهانی و دیدگاه سلیقه ای و الگوبرداری شده از سینمای غرب دور نگه دارد و به اهداف استراتژیک کشور توجه داشته باشد و من امیدوارم در جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور شاهد این اتفاق شایسته باشیم.


کد خبر: 93826

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdch-6nw.23nxidftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com