گپ و گفتی با بهنام تشکر؛

تکلیف آدمها در اروپا مشخص است

2 فروردين 1394 ساعت 16:10

سمت زیبا کنار واقعاً زیباست، بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر کسی برای مسافرت می‌خواهد سفری به شمال کشور داشته باشد حتماً به این منطقه سری بزند.


مریم اطیابی- سروان نفوذی مجموعه «دزد و پلیس » شاید مصداق آن آدمهایی باشد که می‌گویند رهرو آن نيست كه گه تند و گهی خسته رود/ رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود. چرا که پیشینه پر بار و تئاتری «بهنام تشکر» در کنار صدای گرمش به او کمک کرد تا در ۳-۲ سال اخیر در سینما و تلویزیون حضور موفق و قابل تأملی داشته باشد. با دکتر نیما در مجموعه « ساختمان پزشکان» درباره سفر و گردشگری به گفت و گو نشستیم.

در سفر به مناطق مختلف کشور کدام یک از شهرها و استان‌ها برای شما جذاب‌تر هستند؟
شیراز، اصفهان، تبریز و اردبیل.

آیا در سفرهایتان روستای خاصی را هم به یاد دارید که خاطره‌انگیز باشد ؟
نه، اما همین امسال داور جشنواره بودم و سفری به خراسان جنوبی داشتم. در شهرستان قائن بازدید از آرامگاه بوذرجمهر برایم بسیار جذاب بود.
در ۵ کیلومتری جنوب قائن بر دامنهٔ کوه بزرگمهر، مقبره‌ای قرار دارد که متعلق به یکی از عرفای نامدار، سیاست‌مدار و شاعر قرن چهارم و پنجم هجری قمری به نام قسیم بن ابراهیم بن منصور معروف بزرگمهر قائنی است. آرامگاه بزرگمهر قائنی به شکل چلیپایی با معماری زیبا بقعه‌ای چهار ایوانی دارد که گنبدی بر فراز این ایوانها استوار شده است. نوادگان بزرگمهر، خانواده «نوری ابوذری» هستند که هم اکنون اکثرا ساکن همین شهر هستند. پسوند خانوادگی «ابوذری» متعلق به این خانواده و برگرفته از نام بوذرجمهر است.

اصالتاً اهل کجا هستید؟ دیار شما چه جاهای دیدنی دارد؟
اهل بندر انزلی هستم و به نظرم همه جای آن دیدنی است. از مردابش تا اسکله و دریا و سواحلش. این شهر بزرگترین و اولین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر است. بندر انزلی از گذشته عنوان پر باران‌ترین شهر ایران را داشته‌ است.
مرداب بین‌المللی انزلی، زیباترین و بزرگترین مرداب دنیا است. تالاب انزلی سواحلی پوشیده از نیزار و گل‌های دریایی رنگارنگ و نیلوفر دارد و قایقرانی و اسکی، شکار، ماهیگیری و گردش با قایق از تفریحات رایج در آن است. در زمستان‌ها هزاران پرنده دریایی بخصوص قوهای زیبا به این محل مهاجرت می‌کنند. به علت فراوانی گل‌های نیلوفر، مرداب به جزیره گل‌ها نیز معروف است. انواع ماهیان و گیاهان در مرداب وجود دارند. اما متأسفانه این روزها حال مرداب انزلی اصلاً خوب نیست.
برج ساعت انزلی واقع در محوطه پشتی بازار سپه (میدان انزلی) که قدمت آن به دوره ناصر الدین شاه می‌رسد ۲۸ متر ارتفاع دارد و به منزله فانوس دریایی بوده که در ساحل انزلی و در دل دریا مشاهده می‌شود. این فانوس توسط خسروخان گرجی حاکم وقت ساخته شده و با روغن چراغ روشن می‌شده و برای راهنمایی دریانوردان به کار می‌رفته ‌است.

سوغاتی‌های بندر انزلی چه چیزهایی هستند؟

ماهی مهمترین سوغاتی بندرانزلی است اما انواع سبزیجات محلی، زیتون، سیر و ترشیجات محلی نیز برای عرضه به مسافران وجود دارد. بندر انزلی مرکز تولید بسیاری از صنایع دستی چوبی و همچنین صنایع مرواربافی است. بازار ماهی و بازار محلی شنبه بازار فرصتی برای خرید سوغات و یا تهیه خوراکی‌های محلی برای ایام اقامت در این شهر ساحلی است. از شیرینی‌های مشهورش هم می‌توان به حلوا عسلی، کاکا، نباتی و... اشاره کرد.

جای بکری در زادگاهتان هست که به آن سر بزنید یا بخواهید به دیگران پیشنهاد بدهید؟

سمت زیبا کنار واقعاً زیباست، بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر کسی برای مسافرت می‌خواهد سفری به شمال کشور داشته باشد حتماً به این منطقه سری بزند.

اگر قرار باشد به جاهای دیگر ایران سفر کنید الویت شما کدام شهر است؟
شیراز به خاطر پیشینه‌ی تاریخی و مردم مهمانواز و خونگرمش. به شیراز یکبار سفر کردم. برای کاری دعوت شده بودم و فقط یکشب در این شهر زیبا ماندم. بنابراین الویتم این است اگر بخواهم سفری بروم حتما سری به شیراز بزنم.

سعدی را بیشتر دوست دارید یا حافظ؟
من هر دو را دوست دارم. سعدی یک جور دوست داشتنی است و حافظ هم جایگاهش آنچنان والا است که دیوانش بعد از کتاب قرآنی که داریم در همه خانه‌ها یافت می‌شود. حافظ دلی‌تر از سعدی است و یک جور دیگر با ایرانیان ارتباط برقرار می‌کند.

بیت خاصی از حافظ به یاد دارید؟
الا یا ایها الساقی ادر کاسا و ناولها / که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها

کویر را بیشتر دوست دارید یا جنگل ؟
من هر دو را خیلی دوست دارم اما شاید به دلیل زندگی در شمال جنگل و دریا را بیشتر از کویر دوست داشته باشم. جنگل‌های کلاردشت، جنگل‌های تالش سمت گیلان واقعاً دیدنی هستند.

یکی از جاذبه‌های گردشگری هر شهری غذای آن است. از غذاهای شهرتان کدام را بیشتر دوست دارید و به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
میرزا قاسمی غذای مورد علاقه من و فکر می‌کنم خیلی‌های دیگر باشد حتا اگر شمالی یا گیلکی هم نباشند. باقالا قاتوق، کباب ترش و جوجه ترش غذاهایی هستند که نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها گذشت.

تا کنون به کدام کشورها سفر کردید؟
آمریکا، انگلیس، فرانسه، لبنان، ترکیه، قطر، هند و تایلند.

با توجه به سفرهایتان به کشورهای مختلف و سهم چشمگیر درآمد کشورهای ذکر شده از گردشگری در یک قیاس وضعیت گردشگری ایران را چگونه می‌بینید؟

ما به لحاظ گردشگری با این کشورها قابل مقایسه نیستیم. به هر حال به لحاظ شرایط ویژه‌ای که کشور ما دارد می‌توانست سهم بیشتری از گردشگری و جذب توریست داشته باشد. خیلی‌ها دوست دارند ایران را ببینند، تعداد زیادی از افراد جهان نمی‌دانند ما در ایران چه امکانات گردشگری داریم. خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند این سرزمین چه تاریخی دارد. فکر می‌کنم ما واقعاً جاذبه‌های گردشگری مثال زدنی داریم. در فصل سرما جزایر جنوب پذیرای گردشگران است، فصل گرما مناطق شمال غربی و غرب کشور و دامنه‌های رشته کوه البرز و زاگرس و سواحل شمالی، بهار و پاییز تمام نقاط مرکزی ایران مثل اصفهان، شیراز، کرمان، یزد، و... دیدنی است. ما در هر فصلی می‌توانیم گردشگر داشته باشیم. ایران به واقع سرزمین چهار فصل است و چنین تنوع فصلی در هر کشوری وجود ندارد. دریا، کویر، کوه و دشت و چشمه‌های آب معدنی، تجربه سرما و گرما، باران و برف و ... اگر به لحاظ گردشگری دست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازتر بود و رفت و آمد بیشتری به ایران می‌شد ما خیلی حرفها نه تنها در خاورمیانه بلکه در دنیا برای جذب گردشگر داشتیم و این کار درآمد زیادی را هم برای اقشار مختلف جامعه به همراه داشت.

در سفرها‌یتان کدام کشور برای شما خاطر‌انگیز‌تر بود؟
اروپا شاید خیلی خاص نباشد چون تکلیف آدمها در اروپا مشخص است و همه می‌دانند با چه جاذبه‌هایی برای گردش مواجه هستند.
در آمریکا دره‌ای رنگارنگ و شیب‌دار در شمال ایالت آریزونای (Arizona) آمریکا است، که رودخانه کلورادو (Colorado) از میان آن می‌گذرد و نام آن نیز در لیست عجایب هفتگانه وجود دارد.
در وسعت عظیمی از این منطقه، پارک ملی Grand Canyon – یکی از اولین پارکهای ایالت متحده – واقع شده است. تئودور روزولت (Theodore Roosevelt) بیست و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده، یکی از بزرگترین طرفداران این منطقه بود که به دفعات برای شکار شیرهای کوهی و نیز لذت بردن از منظره از آنجا بازدید می‌کرد.
دره بزرگCanyon توسط رود کلورادو طی میلیونها سال به طول ۴۴۶ کیلومتر و عمقی بیش از یک مایل (۱,۶۰۰ متر) ایجاد شده و این فوق‌العاده است.
اما به هر حال هندوستان هم به لحاظ سابقه ادیان و تعدد فرهنگ برای من جذاب‌تر بود. معمولاً آسیا و مخصوصاً آسیای جنوب شرقی یک سری مراسم و آدابی دارد که هر لحظه شما را غافلگیر می‌کند اما اروپا آدم را سورپرایز نمی‌کند. برای خود من به شخصه سفر به هندوستان جالب بود و همچنین معابد تایلند.

اگر قرار باشد سفری برون مرزی دیگری داشته باشید کدام کشور را انتخاب می‌کنید؟
دوست دارم چین و تبت را حتماً ببینم. البته مصر را هم دوست دارم که شرایط در حال حاضر مهیا نیست. یکی از جاهایی که خیلی به دیدن آن علاقه‌مندم کشورهای آسیای میانه است. کشورهای به اصطلاح تازه استقلال یافته یا به عبارتی نوار جنوبی روسیه مثل تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان، ارمنستان.


کد خبر: 80082

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchivn6.23nv6dftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com