طرح حمایت از استادکاران صنایع دستی در انتظار تصویب نهایی مجلس

29 ارديبهشت 1395 ساعت 11:06

طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی فرصتی ارزشمند برای حمایت حقوقی از صنایع دستی و فعالان این عرصه است که با طرح و تصویب آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گامی مهم در راستای توسعه این عرصه صورت خواهد گرفت.


به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ فریدون میرزالو مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی کشور دررابطه با طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی گفت: این طرح شامل ۱۶ ماده است که در قالب آنها مشکلات و موانعی که فعالان و تولیدکنندگان صنایع دستی برای فعالیت موثر با آن مواجه هستند در نظر گرفته شده و با تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی و اجرایی شدن آن این مشکلات برطرف خواهد شد.

وی افزود: این طرح با حمایت کامل نمایندگان در کمیسیون های مختلف مجلس بررسی شده و در نهایت در کمیسیون صنایع و معادن نیز به تصویب اعضای این کمیسیون رسید و در روزهای آینده نیز برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس می رود.

میرزالو در خصوص ماده های این طرح نیز ادامه داد: برای مثال در این طرح بحث مجوزهای قانونی حوزه صنایع به طور کامل مورد توجه قرار گرفته و با تصویب آن اختیارات حقوقی و قانونی به این حوزه واگذار می شود. همچنین در بحث بیمه، این طرح شرایطی را فراهم می آورد تا سهم هنرمندان صنایع دستی از بیمه قالیبافان مشخص شود و به توان از آن با سهم برابر برای فعالان صنایع دستی استفاده کرد.

وی با اشاره بر بحث مالیات بر ارزش افزوده صنایع دستی نیز گفت: در این طرح همچنین موضوع مالیات بر ارزش افزوده نیز مورد توجه قرار گرفته و نرخ این مالیات بر ارزش افزوده کلیه تولیدات صنایع دستی داخلی با مبنای صفردرصد محاسبه می شود و این اتفاق بزرگ و ارزشمندی برای اقتصاد صنایع دستی به شمار می رود.

مدیرکل حمایت از تولید کشور یادآور شد: در این طرح پیش بینی شده به منظور حمایت، توسعه و ترویج صنایع دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع دستی، صندوق توسعه صنایع دستی ایران زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل می شود.

وی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه با حمایت نمایندگان محترم مجلس در صحن علنی این طرح به تصویب برسد، گفت: این طرح پس از جلسات متعدد در کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی و بحث و تبادل نظر فراوان به مرحله نهایی رسیده است که امیدواریم با حمایت قاطع نمایندگان شریف مردم در مجلس و تبدیل آن به قانونی محکم، قدمی در حمایت از فعالان و استادکاران صنایع دستی کشورمان برداشته شود.


کد خبر: 91594

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchkmnw.23nzwdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com