سینماگر،نویسنده و پژوهشگر سینما در پنجه سرطان معده؛

زاون قوکاسیان در بستر بیماری هم حاشیه ندارد

31 شهريور 1393 ساعت 13:38

زاون قوکاسیان کارگردان، فیلمساز، نویسنده، محقق و منتقد سینمای کشورمان که در اصفهان ساکن است مدتی است که در بستر بیماری با سرطان معده دست و پنجه نرم می‌کند.


زاون قوکاسیان کارگردان، فیلمساز، نویسنده، محقق و منتقد سینمای کشورمان که در اصفهان ساکن است مدتی است که در بستر بیماری با سرطان معده دست و پنجه نرم می‌کند و چندی پیش هم چشمانش آب مروارید گرفته بود که مورد جراحی قرار گرفت. وی در سال ۱۳۲۹ در اصفهان متولد شد و در زمینه‌های گوناگون در سینما به فعالیت پرداخت. قوکاسیان تدریس در حوزه های مختلف از جمله سینما را برای سنین مختلف در کارنامه کاریش به همراه داشته است. شاگردان کم سن و سالی را تربیت کرده است که وقتی با فیلمساز مورد نظر فیلم را می‌دیدند و شروع به نقد و اظهار نظر می‌کردند آن‌ها متعجب می‌ساخت.

زاون قوکاسیان با دلی سرشار از محبت تدریس می‌کرد و بیشتر از آنکه به فکر شهرت و سر و صدا در این حرفه باشد تلاش داشت کار درست انجام دهد. و در جوانی وارد دانشگاه شد و برخلاف تخصصش در سینما در رشته شیمی تحصیلکرد. قوکاسیان همیشه امکان فعالیت در دیگر کشور‌ها را داشته است اما همیشه ابراز علاقه می‌کرد که دوست دارد در ایران و در شهرش اصفهان به مردمش خدمت کند. زاوان قوکاسیان فردی است که در میان اطرافیانش اگر جست‌و‌جو کنیم متوجه خواهیم شد که همه به نیکی از او یاد می‌کنند.

قوکاسیان معلم، نویسنده، فیلم ساز و پژوهشگر با اخلاق و البته به گفته شاگردانش مهربانی است که با مادرش زندگی می‌کند همچنان در دنیای مجردی به فعالیتش ادامه داده است. بی اغراق زحمات او را باید در بازه زمانی ۳۰ ساله بررسی کرد زحماتی ارزشمند که در ‌‌نهایت افتادگی صورت گرفت و هیچ زمانی به دنبال آن ها تلاش بر خودنمایی و سرو صدا برای دیده شدن نداشت و غرق در خصوصیت‌های کاذب و البته به ظاهر جذاب سینما نشد.

امروز او در میانسالی درگیر بیماری شده است که علاقه مندانش را نگران کرده و اهالی سینما و به خصوص مردم اصفهان برای سلامتی وی دست دعا به آسمان بردارند و برای سلامتی او که عاشقانه کار می کرد دعا کنند. «همه فرزندان»، «من فصلی»، «دیگر نقش» و «خیال خاج شویان» برخی از آثار وی است


قوکاسیان در سال ۱۳۵۰ با ساخت فیلم‌های هشت میلیمتری کارش را در سینما آغاز کرد و مدتی سرپرست سینای ازاد اصفهان بود و در ادامه فیلم هایی دیگری ساخت اما از دیگر فعالیت‌های ارزشمند وی می‌توان به انتشار کتاب‌های سینمایی با موضوع سینماگران بزرگ کشور و جهان اشاره کرد. قوکاسیان در جشنواره‌های مختلفی در کشورهایی همچون ایران، اتریش، ایتالیا و ارمنستان برگزار می شد داور بود و دبیر هنری جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات هم از دیگر فعالیت‌های وی بوده است. نگارش بیش از صد مقاله و یادداشت در حوزه سینما از دیگر فعالیت‌های او است که باید در مورد هر کدام به صورت جداگانه صحبت کرد که در این مجال نمی گنجد.

علی اکبر دهبان


کد خبر: 74917

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchqwnq.23nkzdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com