نگاهی به کتاب سرگذشت شهید رجایی

روایت مردی که از میان مردم آمده بود/ تصویری از مخالف راستین اختلاف طبقاتی

خبرگزاری فارس , 11 شهريور 1394 ساعت 11:04



تصویر کتاب «ماه هزار تکه» می‌تواند مقیاسی برای مخاطبان این کتاب باشد تا قهرمان راستین حامی مظلومین و مخالف واقعی نظام اختلاف طبقاتی و سرمایه‌داری یعنی شهید محمدعلی رجائی را بشناسند. 

چندی پیش اولین کتاب از مجموعه شب شکنان با عنوان «ماه هزار تکه» اثر پروین نخعی مقدم که با رویکردی صریح، تاریخی و تحلیلی به زندگی شهید محمدعلی رجایی از طریق یک روایت داستانی می‌پردازد، توسط دفتر پژوهش‌های کیهان منتشر شد.

این کتاب زندگی و شخصیت محمدعلی رجایی دومین رئیس جمهوری اسلامی ایران را از زمان تولد تا شهادت روایت می‌کند و با ارایه تمامی جزئیات زندگی او تلاش می‌کند تا تصویر کاملی از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و... رجایی ارائه دهد. این تصویر می‌تواند مقیاسی برای مخاطبان این کتاب باشد تا قهرمان راستین حامی مظلومین و مخالف واقعی نظام اختلاف طبقاتی و سرمایه‌داری را بشناسند.

با گذشت نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بازنگری ابعاد مختلف این انقلاب جهانی و نقش عوامل درگیر در آن می‌تواند حاوی نکات جدید و تاثیرگذاری باشد به عبارتی دیگر باید از قهرمانان این دوران غبارروبی شده تا زمینه آشنایی نسل‌های جدید با آنها فراهم شود. متاسفانه اغلب افرادی که در دسته‌بندی نسل‌های جدید قرار می‌گیرند با تاریخ‌سازان انقلاب آشنا نیستند و تنها نام برخی را می‌شناسند که بر روی خیابان‌ها، میادین و یا کوچه‌ها ثبت شده است.

او در جریان انقلاب مبارزی فعال است و پس از دستگیری در مقابل احدی سر تعظیم فرود نمی‌آورد که این روحیه در دوران نخست وزیری و ریاست جمهوری او نیز ادامه پیدا می‌کند.

رجایی از میان مردم آمده و اغلب مردم او را انتخاب کرده و به او رای داده‌اند. اهل مدارا و مماشات نیست از نظر او ظالمان باید رسوا شوند حتی در سازمان ملل. او به جهانیان مظلومیت مردم ایران را نشان می‌دهد و خود نماد این مظلومیت می‌شود در مقابل رژیم پهلوی، ساواک و گروهک منافقین.

این کتاب در ۱۵ فصل با ضمائم تصاویری و اسنادی مربوط به زندگی شهید رجایی چاپ شده است و از مقطع تولد وی آغاز و با معرفی پدر و مادرش و از خودگذشتگی‌های آنها برای پرورش فرزندان ادامه یافته است.

نکته شاخص دیگری که در این مجموعه کتاب‌ها استنباط می‌شود این است که هیچ نظام و هیچ کشوری بیش از انقلاب اسلامی ایران از تروریسم لطمه نخورده است و شهادت محمدعلی رجایی رئیس جمهور و محمدعلی باهنر نخست وزیر او در این کتاب مصداقی برای این مظلومیت است.

متاسفانه در طول سی و چند سالی که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد آنچنان که باید در خصوص این جنایت‌های بشری اوایل انقلاب، اطلاع رسانی و جریان سازی نشده و هیچ بهره‌ای از جنبه‌های ایدئولوژیک اسلامی، انسانی و حتی تبلیغاتی آن برای ارایه تصویری واقعی از مظلومیت انقلاب و نظام صورت نگرفته است. اما به نظر می‌رسد دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان با انتشار مجموعه کتاب‌های شبشکنان که به قهرمانان و شخصیت‌های درگیر در انقلاب می‌پردازد قصد دارد در حد توان خود این خلأ اطلاعاتی موجود را پوشش دهد.

«شب از راه رسید. عکس ماه افتاده بود توی حوض، ماه هزار تکه بود، شام غریبان بود، انگار هنوز کسی جرات نداشت سوال کند بر سر رجایی چه آمده؟ ترس از جوابی تلخ، باز اگر نمی‌دانستند باریکه امیدی بود که می‌شد به آن دلخوش بود، می‌شد همیشه چشم به راه ماند، حتی اگر هیچ وقت نیاید. شب کند و طولانی گذشت، مقابل بیمارستان جمعیت جا به جا روی زمین انتظار می‌کشیدند، انظتاری طولانی، صبحی که گویا هرگز طلوع نخواهد کرد، صبح شد، شهر بیدار بود، با دلواپسی و بعد خبر رسید ...»

این کتاب در ۲۴۰ صفحه با قیمت ۱۱ هزار تومان از سوی دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان راهی بازار کتاب شده است.


کد خبر: 82639

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchw-n6.23nixdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com