نگاهی به کتاب شهرها و سینما؛

شهرها ژانر دارند

14 بهمن 1394 ساعت 10:26

هدف این کتاب از بررسی فیلم ها نه صرفا بازتاب و تبیین مسائل شهری که در سطحی فراتر خلق تصویر و تصوری سینمایی از شهرهاست تصویری ورای آنچه که در زندگی هر روزه مان تجربه می کنیم.


شهرها همواره بستر تحولات عظیم و تاثیرگذاری بر زندگی انسانها بوده اند. شهر همواره در فهم این مطلب که تحولات اجتماعی چگونه خود را جلوه گر می سازند بسیار مهم بوده است. تاثیرات شهر بر فرهنگِ زندگی مردم نیز از این قاعده مثتنی نیست. سینما به عنوان مدیومی که بخشی از این فرهنگ را می سازد نیز تحت تاثیر شهر ها بوده است. رابطه ی میان شهر و سینما رابطه ایست پایدار و ناگسستنی؛ رابطه ای صد و اندی ساله و به قدمت خود سینما. فیلمها در طول تاریخ، از هر ژانر و هر دوره ای هیچ گاه نسبت به مکان ها، فضاها، فعالیت ها و رفتارهای شهری بی اعتنا نبوده و همواره تصاویر و نشانگانی از آنها را در خود گنجانیده اند.



کتاب «شهرها و سینما» شیوه های مختلفی را به بحث می‌گذارد که از طریق آنها شهرها و سینماها به هم پیوند می خورند این کتاب برای نیل بدین امر از منابع و روش های مطرح در مطالعات سینمایی و مطالعات شهری به شکلی توام بهره می برد. البته در این جا تاکید بیشتر بر مطالعات سینمایی است تا از این طریق بر اهمیت سینما در فهم و درک چگونگی تصویر و تصور شهرها صحه گذاشته شود هدف اصلی کاوش و بازکاوی این حقیقت است که چطور شهرهای سینمایی و خیالی در بستر مقولاتی همچون ملی و جهانی مدرنیته و پست مدرنیته و تولید و باز تولید قدرت در پیوند با نژاد طبقه جنسیت و مهاجرت به تصویر در می آیند. هدف این کتاب از بررسی فیلم ها نه صرفا بازتاب و تبیین مسائل شهری که در سطحی فراتر خلق تصویر و تصوری سینمایی از شهرهاست تصویری ورای آنچه که در زندگی هر روزه مان تجربه می کنیم.

باربارا منل که دکترای مطالعات آلمانی خود را از دانشگاه کورنل در 1998 دریافت کرده و کتاب شهرها و سینما را تحت نظر انتشارات راتلج منتشر است. او در این کتاب کوشیده به رجوع به آرا نظریه پردازان شهری فیلم ها و تصاویرشان را در پیوند با تحولات و پیچیدگی های شهر معاصر بازخوانی کند از این رو مطالعه کتاب هم برای دانشجویان و علاقه مندان سینما هم برای محققان و دانشجویان معماری شهرسازی جامعه شناسی و... میتواند بسیار روشنگر باشد.

کتاب سه یخش دارد و بخش نخست سه فصل و که عناوین آن به ترتیب عبارتند از «مدرنیته و فیلم شهری:‌برلین»، «شهر تاریک و فیلم نوآر: لس آنجلس» و «شهر عشق: پاریس». بخش دوم نیز شامل سه فصل با این عناوین است: «صنعت فیلم شهری: هنگ کنگ»، «شهر ویران شده، شهر دوپاره: برلین، بلفاست و بیروت» و «یوتوپیا و دیستوپیا: شهرهای فانتزی و مجازی». بخش سوم نیز دو فصل با این عناوین دارد:«گتوها و محله‌های فقیر نشین» و «شهر جهانی و شهرها در فرآیند جهانی شدن.»


در بخشی از کتاب می خوانیم: «سینمای نوآر همچنین، شهر را با فقدان عاطفه و احساس پیوند می زند، این امر تاثیر خود را بر شیوه بازیگری نیز می گذارد؛ بدین معنا که بازیگران دیالوگهای خود را صرفا با تکان دادن لب هایشان ادا می کنند. پیوند میان شهر و مقولاتی همچون از خود بیگانگی و بی تفاوتی عاطفی به نوعی ادامه دهنده نظریه گئورگ زیمل پیرامون ویژگی های منحصر به فرد کلان شهر است؛ ویژگی هایی که خود از تشدید انگیزشهای روانی ناشی می شوند. شخصیت نمونه ای فیلم نوآر بازتاب دهنده‌ی توصیف زیمل از مفهوم دل زدگی است، دل زدگی به عنوان پدیده ای روانی که به گونه ای محتوم در کلان شهر جاری و ساری است.»

«شهرها و سینما» نوشته باربارا مِنِل و با ترجمه مشترک نوید پورمحمدرضا و نیما عیسی پور با شمارگان هزار و 100 نسخه در 304 صفحه و قیمت 25 هزار تومان از سوی نشر بیدگل منتشر شده است.


کد خبر: 88319

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdci3pav.t1avz2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com