گذری بر یک نمایش در سالن باران؛

«آخرین نامه»، ابتکار در مضمون تئاتر جنگ

14 فروردين 1394 ساعت 14:35


سالن تازه تأسیس باران، این روز‌ها را به نمایش «آخرین نامه» اختصاص داده است. نمایشی کمدی با مضمون جنگ که داستان سه دیده‌بان (هژار، اسماعیل و رحمان) در منطقه‌ی مرزی مهران را روایت می‌کند. این سه شخصیت، در فواصل مختلف نمایش، قسمت‌هایی از زندگی خصوصی خود را بازگو می‌کنند.

تعلیق داستان نمایش، تا هنگام ورود رحمان- شخصیت گیلک- و جریان پایان خدمتش، روندی پویا و پیوسته دارد؛ اما از دقیقه سی، زمانی که هژار – کاراک‌تر کُرد- اصرار به آگاهی از اسرار نامهٔ نسبتاً عاشقانه رحمان می‌کند و می‌کوشد برای اطمینان یافتن از نوع روابط رحمان و گیرنده نامه، خود نامه‌ای دیگر برای نامزد رحمان بنویسد، تمام محور نمایش در کشاکش نوشتن نامه‌ای عاشقانه باقی می‌ماند.

نویسنده، در واپسین دقایق با به نمایش گذاشتن حمله سربازان عراقی، داوطلبی اسماعیل، شهادت وی و رسیدن نامه‌ای از طرف خواهرش (لیلا) با شگرد خاص داستان‌های لطیفه‌وار، نمایش تک ساحتی خود را به پایان می‌برد. البته ناگفته پیداست که مهرداد کوروش‌نیا با هوشمندی و بازیگران با بازی‌های مناسب موجب شده‌اند اوج و فرودهای نمایشنامه به خوبی پوشیده شود تا نمایش از ریتم نیفتد.

بازی‌های قابل قبول و روان، یکی از عوامل مهم نمایش حاضر است. نوید محمدزاده در نقش هژار، پوریا رحیمی سام در نقش رحمان و میثم نوروزی در نقش اسماعیل با استادی تمام سعی در به تصویر کشیدن پرسوناژهای اثر حاضر کرده‌اند و مخاطب را برای دیدن ادامه اجرا سر شوق می‌آورند. همچنین طراحی صحنه، یکی از شاخصه‌هایی است که باعث شده تا نمایش رنگ و بویی نوین و دور از کلیشه‌های معمول به خود بگیرد.

آروند دشت آرای، با طراحی صحنه خلاقانه خود توانسته تا نقش موثری در نمایش حاضر ایفا کند. هشتاد استامبولی فلزی روی صحنه با کارکردی متفاوت موجب شده تا صحنه آرایی نمایش آخرین نامه، بدیع و به دور از زرق و برق‌ باشد. استامبولی‌هایی که گهگاه نمایشگر مین‌های جنگی، تپه‌ها و کوه‌های نقطه مرزی مهران، کوله بار، نامه، برج دیده‌بانی و حتی احساسات فردی کاراکترهاست در صحنه‌های مختلف نمایش به اقتضای نوع میزانسن مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نمایش آخرین نامه، هر چند از نظر متن به نمایشنامه‌های تک صدایی کلاسیک پهلو می‌زند و هیچکدام از پیچیدگی‌های آثار نوین را دارا نیست، ‌ با بازی‌های ماهرانه و طراحی صحنه مبتکرانه توانسته است تا یکی از بهترین نمایش‌های سال گذشته محسوب گردد. اجرای این نمایش تا چهاردهم فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

مروارید نیک‌بین
کار‌شناس ادبیات داستانی


کد خبر: 80083

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcipuav.t1auv2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com