دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور:

«خانه معلم» را به گردونه هتل‌ها وارد کنیم/ ظرفیت سنجی سایت ها برای ورود دانش‌آموزان ضروری است

5 آذر 1393 ساعت 16:09

دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور به دو فصل پیک سفر در سال تحصیلی اشاره کرد و گفت: وقتی گردشگر خارجی به سایت‌ها می‌آید با تعداد زیادی دانش‌آموز مواجه می‌شود که همه آنها علاقه‌مندند hello how are you)) بگویند یا از سر شیطنت و عدم آگاهی او را اذیت کنند.



مهسا مطهر در گفت و گو با هنرنیوز ضمن اشاره به این که ۱۳ میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد، بر ضرورت تعریف مقاصد جدید گردشگری برای دانش آموزان تأکید کردو افزود:. ۱۳ میلیون دانش‌آموز یعنی ۱۳ میلیون خانواده و بردن دانش‌آموزان به مقاصد جدید گردشگری منجر به بازاریابی غیر مستقیم برای ورود خانواده‌های آنها به همین مقاصد می‌شود.

به اعتقاد این فعال گردشگری بحث توسعه پایدار گردشگری را به خوبی می‌توان با دانش‌آموزان آغاز کرد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور گفت: حضرت اميرالمومنين علی(ع) حدیثی با این مضمون دارد: العلم فی صغر كالنقش فی حجر ( علم در كودكي مانند نقش بر روی سنگ می‌ماند كه هر گز پاك نمی‌شود.) پس می‌توان از بحث گردشگری برای آشنایی کودکان با شیوه معیشت و زندگی در مناطق مختلف بهره برد و آنها را با مباحثی چون آثار باستانی، آداب و رسوم، هویت ملی، سرمایه‌های فرهنگی ملی، مفاخر و مشاهیر، شیوه‌های زندگی قومیت و ادیان مختلف ایران و در یک کلام حفظ داشته‌های تمدنی، تاریخی، فرهنگی به طور ملموس آشنا کرد.

هدایت نشده اما خوب

مطهر همچنین با اشاره به وجود ۷۵۰ هزار بازنشسته و ۱ میلیون نفر کارمند در این وزارتخانه توضیح داد: برای این بخش مبحثی چون گردشگری اجتماعی مطرح می‌شود. در این نوع گردشگری ارگان مذکور یک سوبسیدی را به کارکنان دولت و بازنشستگان ارائه می‌دهند که اتفاقاً آموزش و پرورش در این زمینه موفق عمل کرده است. در اختیار گردشگران قرار دادن مدارس یا خانه معلم در ایام نوروز، یا استفاده از سفر کارت فرهنگیان، در شکل خاص خود به گردشگری اجتماعی کمک می‌کند اما این یاری هدایت شده نبوده است.

خانه معلم را به گردونه هتل وارد کنیم

وی ادامه داد: به همین دلیل ما می‌توانیم با هدایت گردشگری اجتماعی به کمک آموزش و پرورش به عنوان یک بازو و نه صرفاً مشتری منجر به گسترش گردشگری اجتماعی شویم. این امر با ورود « خانه معلم» به گردونه هتل‌ها نیز میسر می‌شود.

او با اشاره به این که رستوران‌های فرهنگیان با ارائه خدمات مناسب یکی از گزینه‌های شایسته برای بهره‌مندی گردشگران است، افزود: من به عنوان یک تورلیدر هر وقت در یک شهر کوچک با رستوران‌های نامناسب مواجه می‌شوم به سراغ باشگاه‌های فرهنگیان می‌روم. علاوه بر صرفه‌جویی در قیمت تور از یک کیفیت خدمات نسبی برخوردار می‌شویم چرا که در این باشگاه‌ها معمولاً عروسی برگزار می‌شود و پرسنل آن از یک آموزش مناسبی برای برخورد با مهمان بهره‌مندند.

مطهر همچنین تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش بخواهد از ظرفیت خانه معلم‌ها و باشگاه فرهنگیان استفاده کند، می‌تواند از متخصصان و تحصیل‌کردگان حوزه گردشگری بهره بگیرد. تعداد زیادی تحصیل‌کرده مدیریت جهانگردی و هتلداری وجود دارد که بی‌کارند. بنابراین سازمان گردشگری می‌تواند طی تفام‌نامه‌ای با آموزش و پرورش از این گروه استفاده کند که علاوه بر ارتقا کیفیت خدمات برای فرهنگیان، اشتغال‌زایی تحصیل‌کردگان گردشگری نیز تا حدودی تسهیل می‌شود.

گردشگرم را نجات دادم !

وی همچنین به دو فصل پیک سفر در سال تحصیلی اشاره کرد و گفت: وقتی گردشگر خارجی به سایت‌ها می‌آید با تعداد زیادی دانش‌آموز مواجه می‌شود که همه آنها علاقه‌مندند کهhello how are you)) بگویند یا از سر شیطنت و عدم آگاهی او را اذیت کنند. از سویی این حجم سر و صدای گردشگر کودک و نوجوان فقط به سایت‌ها آسیب می‌زند. در باقی کشورها به همراه دانش‌آموزان گردشگر یک راهنما وجود دارد. من سری قبل گردشگرم را از وسط دانش‌آموزان نجات دادم! به دلیل آنکه پسر بچه‌ها او را دوره کرده بودند و مدام سلام می‌کردند و عکس می‌انداختند و او را مسخره می‌کردند! چرا؟ چون آموزش ندیده بودند. واقعاً اگر می‌دانستند نوع برخورد چه تأثیر بسزایی در افکار یک گردشگر دارد، این کارها را انجام نمی‌دادند.

وی اظهار کرد: اگر در تفاهم نامه سازمان گردشگری با آموزش و پرورش این موضوع گنجانده شود که چه بهتر وگرنه وای به روزی که گردشگری در مدارس بدون آموزش مد شود.

تور راهیان نور موفق عمل کرده است

این فعال گردشگری با اشاره به این که تورهای راهیان نور یکی از بهترین تورهای دانش آموزی است، افزود: این تورها علی رغم تصویر عمومی مبنی بر کشته شدن برنامه ریزی‌های درستی دارد، وقت در آن بسیار حائز اهمیت است و پرتی وجود ندارد. همچنین به دلیل بار ارزشی آن دانش‌آموز فرضاً به تنهایی شلمچه نمی‌رود یک حرکت گروهی است. از سویی سایت‌های جنگی همگی آمایش شده‌ هستند، هدف یعنی آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس مشخص است، سطح مشارکت در آن بالا است. همچنین به شکل ملموس فرضاً می‌توانند از نزدیک با توپ و تانک و... عکس یادگاری بگیرند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور خاطر نشان کرد: این اتفاق هم باید در سایر سایت‌های گردشگری بیفتد. همچنین باید برای بچه‌ها و وقت آنها برنامه‌ریزی کرد. ۱۳ میلیون دانش‌آموز اگر بخواهند بدون توجه به ظرفیت سایت‌ها وارد آن شوند، فقط تخریب می‌کنند. باید ظرفیت پذیرش هر سایت برآورد شود، از سویی ظرفیت پذیرش دانش‌آموزان باید به گونه‌ای محاسبه شود که تعداد کمتری دانش‌آموز نسبت به سایر گروه‌ها به یک سایت بروند چرا که فی‌ذاته با یک گروه سنی فعال رو به رو هستیم که حس کنجکاوی، شیطنت و انرژی زیاد آنها در صورت عدم هدایت تخریب زیادی به سایت‌های گردشگری می‌زند. ما نمی‌توانیم به آنها بگوییم نرو بالا! نشکن! نپر! و...

به جای بهره‌گیری از الفاظ بازدارنده

او ادامه داد: بنابراین به جای بهره‌گیری از الفاظ بازدارنده باید پیش از ورود به یک سایت سطح آگاهی آنها را بالا برد. چه کسی و چگونه باید این کار را انجام دهد . نخست آنکه درس میراث فرهنی، صنایع دستی و گردشگری باید در دروس بچه‌ها گنجانده شود، و در ادامه فیلم‌ها و کارتون‌هایی ساخته شود که به زبان آنها سایت‌های گردشگری و ضرورت حفظ آنها را برای بچه‌ها توضیح دهد. باید از متخصصان گردشگری برای این آموزش در سطح مدارس استفاده کرد، بیشتر از ۳۰۰۰ آژانس در سراسر کشور وجود دارد که ۲۰۰۰ دفتر، در تهران است و ۶۰۰۰ راهنما در سراسر کشور می‌توانند تدریس این درس را برعهده بگیرند.

دانش آموزان و مفهوم گردشگری

وی تصریح کرد: فرضاً نمی‌توان مستند دو ساعته تخت جمشید را با یک صدای دوبلور خشک برای بچه‌ها تهیه کرد. باید یک مستند جمع و جور ظرف حداکثر نیم ساعت کلیه اطلاعات مورد نیاز را به بهترین شکل به بچه‌ها بدهد. همچنین معلمان پرورشی که هدف اصلی‌شان بالا بردن سطح فرهنگی دانش‌آموزان است باید نزد دست اندرکاران گردشگری آموزش ببینند. برای هر دانش‌آموز نمی‌توان در یک تور یک معلم یا یک مربی پرورشی گمارد پس همچنان آموزش پیش از سفر بهترین گزینه برای هدایت دانش‌آموزان است. نباید بگذاریم دانش‌آموزان با مفهوم گردشگری غریبه باشند.

مطهر بار دیگر تأکید کرد: اگر قرار است توری دانش‌آموزی برگزار شود حتماً باید یک راهنما در هر گروه وجود داشته باشد. باید ساعت ورود گردشگر مشخص باشد. این کار در سایر دنیا هم انجام می‌شود، برای دیدن موزه لورو هم ۲۰۰ گردشگر وارد نمی‌شوند. ۳۰ تا ۵۰ نفر به همراه یک راهنما تور دانش آموزان را به بهره‌برداری مناسب می‌رساند.



کد خبر: 76853

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcipvay.t1aqw2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com