عضو هیأت مدیره ایکوموس ایران خبرداد:

ایران در ارائه مقاله رتبه دوم را در اجلاس جهانی ایکوموس از آن خود کرد

29 آذر 1393 ساعت 10:13

عضو هیأت مدیره ایکوموس ایران گفت: در کشورهای صاحب‌نام در حوزه میراث فرهنگی به حضور یک مدیریت شهری واقف به امور میراث فرهنگی و تاریخی اهمیت داده می‌شود.


به گزارش هنرنیوز،هجدهمین اجلاس ایکوموس جهانی در تاریخ ۹ الی ۱۴ نوامبر ، ۱۸ تا ۲۳ آبان ماه در فلورانس ایتالیا برگزار شد. از اعضای هیأت مدیره ایکوموس ایران دو نفر- آرش بوستانی و مهناز اشرفی- به نمایندگی در این اجلاس حضور داشتند. 
فرصتی دست داد تا در هفته پژوهش با  مهناز اشرفی – عضو هیأت مدیره ایکوموس ایران-، رییس پژوهشکده ابنیه ‌و بافت‌های تاریخی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مدیر پایگاه روستای تاریخی میمند در این باره به گفت و گو بنشینیم.

هنرنیوز: در مورد اجلاس جهانی ایکوموس توضیح دهید؟

این اجلاس هر سه سال یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود که در واقع یکی از وظایف اصلی‌اش آن است که گزارش هیأت اجرایی ایکوموس را بشنود و رأی گیری و انتخابات انجام ‌شود. رئیس ایکوموس جهانی و نائب رئیسان آن با رأی اعضا انتخاب می‌شوند و چون ایکوموس ایران دارای ۱۸ عضو هیأت مدیره است، می‌توانست در صورت شرکت؛ ۱۸ رأی داشته باشد. در قانون ایکوموس جهانی هر شخص می‌تواند غیر از خودش به وکالت از ۵ نفر دیگر از اعضا کشورش در جلسه حضور یابد . بنابراین با توجه به این که از ایران دو نفر در این اجلاس شرکت کرده بودند، ۱۲ حق رأی نصیب ایران شد. و این برای ما بسیار مهم بود که ایکوموس ایران در آن جلسه حضور پررنگ داشته و در انتخابات تأثیرگذار باشد. در این دوره همچنین گوستاو آرائوز «Gustavo Araoz» برای دومین بار پیاپی به سمت ریاست ایکوموس جهانی انتخاب شد.

هنرنیوز: در مورد سمپوزیوم برگزار شده در این اجلاس هم توضیح دهید؟

از سویی هجدهمین اجلاس ایکوموس جهانی همراه با بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تدوین منشور ونیز هم بود که جلساتی  در این زمینه و با حضور صاحبنظران این حوزه از نقاط مختلف جهان و همچنین دانشگاه ونیز برگزار شد. البته در کنار این اجلاس سمپوزیومی علمی با موضوع « میراث و منظر به مثابه ارزش‌های انسانی»هم برگزار شد که فراخوان آن از مدتها پیش انجام شده بود و در این سمپوزیوم حدوداً۱۲۹۶ خلاصه مقاله از ۹۲ کشور ارسال شده بود و نکته حائز اهمیت آن که ایتالیا (کشور میزبان) با ۱۸۲، ایران و فرانسه هرکدام با ۷۲ و چین با ۷۱ مقاله ارسالی در جایگاه اول تا سوم به لحاظ حضور فعال در سمپزیوم قرار گرفتند.

هنرنیوز: حضور ایران با این تعداد مقاله به چه معناست؟

تعداد زیاد مقالات ایتالیا به دلیل میزبانی این کشور بود، فرانسه هم که مقر ایکوموس جهانی است، ارسال ۷۱ مقاله از چین هم با جمعیتی بیش از ۱.۵ میلیارد نفر چندان دور از ذهن نبود اما ایران در میان این گروه درخشید و از همه اقشار دانشگاهی، تخصصی، سازمانی، خصوصی و NGOها و... از این سمپوزیوم تخصصی ایکوموس جهانی استقبال و برای آن مقاله ارسال کردند.این بیانگر آن است که مسأله میراث فرهنگی در بین مردم و متخصصان ریشه دوانده است. 

هنرنیوز: این سمپوزیوم چند بخش داشت؟

این سمپوزیوم در ۵ محور، «تبادل تجربیات جوامع در راستای گردشگری»، « منظر به عنوان زیستگاه فرهنگی»، « پایداری در راستای دانش سنتی»، « مشارکت اجتماعی در جهت حفاظت و توانمند‌سازی محلی»، « ابزارهای جدید جهت حفاظت‌های کاربردی » با ۱۷۰ سخنرانی و ارائه ۱۲۹۶ مقاله در ۵ سالن به طور همزمان برگزار شد.

در این اجلاس سه سالانه،حدود ۵۴ درصد از ۱۲۰۰ شرکت کنندگان عضو ایکوموس  و مابقی متخصص و دوستدار میراث فرهنگی بودند.

هنرنیوز: آنچه بیش از همه در این اجلاس توجه شما را به خود جلب کرد، چه بود؟ 

در مراسم افتتاحیه مسئولان مختلف شهری فلورانس مانند  شهردار و فرماندار فلورانس و رییس ایکوموس آن منطقه سخنرانی کردند. اما «داریو ناردلا» - شهردار فلورانس- که عضو ایکوموس هم هستند به نکات خیلی مهمی درباره اهمیت میراث فرهنگی و نقش آن در زندگی اشاره و بر توسعه پایدار مبتنی بر احترام و حفاظت از محله‌ها و شهرهای تاریخی در زندگی امروزی تأکید کرد.
 او از همه مسئولان و شهروندان خواست که ضمن استفاده از تکنولوژی روز کاملاً به کالبد و روح جاری در فضاهای تاریخی احترام گذاشته شود. آن هم برای در درجه اول خدمت به ساکنین و سپس بازدیدکنندگان.
 مهمترین جمله او این بود که استفاده از شهرهای تاریخی باید متناسب با ظرفیت آنها باشد و نباید آنها را فدای درآمدزایی کوتاه مدت کرد. نگاه شهردار فلورانس به میراث فرهنگی به قدری جامع و عمیق بود که حتا رییس ایکوموس جهانی نیز بارها به سخنان ایشان استناد کرد و این نشان می‌دهد که چقدر در کشورهای صاحب‌نام در حوزه میراث فرهنگی به حضور یک مدیریت شهری واقف به امور میراث فرهنگی و تاریخی اهمیت داده می‌شود. و این به ما می‌آموزد که چگونه مدیران فرهنگی- تاریخی و شهری خود را انتخاب کنیم. 

به نظرم این خیلی مهم است که شهردار عضو ایکوموس بود . دوم آنکه به مسایل میراث فرهنگی خیلی خوب و در حد علمی اشراف داشت و مشکلات و چالشهای شهری را بر همین اساس تحلیل می‌کرد.


کد خبر: 77573

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcipway.t1ayy2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com