در نشست رسانه‌ای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی مطرح شد:

تخصیص ردیف بودجه به پایگاه‌های ملی/ ساخت یک طبقه اضافه برج‌های آرامش رامسر تخلف است

29 فروردين 1394 ساعت 13:23

در نشست رسانه‌ای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی با اعلام این موضوع که تا یکماه آینده موزه دوران اسلامی افتتاح می‌شود از تعیین ردیف بودجه برای پایگاه‌های ملی همچنین تخلف مالکان برج‌های آرامش رامسر سخن به میان آمد.


فرهاد نظری – مدير كل دفتر ثبت آثار تاريخی و حفظ و احيای ميراث معنوی و طبيعی- در نشست رسانه‌ای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی درباره ساخت یک طبقه اضافه بر روی برج‌های ارامش رامسر به خبرنگار هنرنیوز گفت: ساخت یک طبقه اضافه تخلف است و ما اظهار نظر رسمی خود را در این باره انجام دادیم و هر کس که راه را برای تخلف باز گذاشته باید پاسخگو باشد. 

صراحتاً تخلف است 

وی درباره شخصی که مجوز را صادر کرده توضیح داد: این مشخص است میراث فرهنگی استان مازندران مجوز را در دوره معاونت میراث فرهنگی آقای مسعود علویان صدر و مدیریت خانم آتوسا مومنی بر دفتر ثبت آثار تاریخی صادر کردند. که ما مجوز را لغو کردیم. دوباره مجوز صادر کردند و دوباره لغو کردیم. اکنون هم صراحتاً اعلام می‌کنم این تخلف است و باید بدان رسیدگی شود. 

او درباره این که چه کسی باید جلوی این کار را بگیرد، عنوان کرد: واضح است میراث فرهنگی استان باید با این موضوع برخورد کند. در حال حاضر چند مسأله با هم ادغام شده است. تخلف فردی بر تخلف استانی غلبه پیدا کرده است. اکنون در دستور کار قرار دارد و در صورت ضرورت طبقه ساخت شده ممی‌تواند خلع شود.

افتتاح موزه دوران اسلامی تا یکماه آینده 

همچنین محمدرضا کارگر، مدیر کل اداره موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، درباره وضعیت طبقه بالای موزه ملی و احداث موزه پژوهش محور باستان‌جانورشناسی، پارینه سنگی و آغاز دوران نوسنگی که قرار بود با توجه به لرزش‌های طبقه بالا با مخاطب خاص‌تر و کم‌تر احداث شود، به خبرنگار هنرنیوز گفت: متأسفانه در طول ۸ سال گذشته موزه ملی از خدمات دولت کم بهره بود و موزه دوران اسلامی که صرفاً قرار بود به دلیل سیستم برق و گرمایشی و سرمایشی اقداماتی در آن صورت بگیرد به سمتی رفت که با دخل و تصرفات زیاد به مدت طولانی بسته بود. امیدواریم تا یکماه آینده شاهد افتتاح موزه دوره اسلامی باشیم.

وی با اشاره به دو برنامه بلند مدت ( مرمت اساسی موزه ملی ) همچنین استفاده بهینه کوتاه مدت از موزه و فضاهای آن اظهار کرد: تا زمانی که اعتبار و فرصت لازم برای بازسازی موزه ملی بوجود نیامده فعلاً از طبقه دوم ایران باستان استفاده کنیم چون که طبقه دوم نباید خیلی سنگین شود و این امر مرسومی هست. باید این فضا بیشتر به معرفی آثار پیش از تاریخ اختصاص خواهد یافت که عموما از حجم و وزن کمتری از آثار تاریخی ما برخوردار است. لذا زمینه اولیه برای این استفاده آماده شده است.

کارگر درباره این که چرا این بخش به صورت پژوهش محور و با آثار باستان جانورشناسی یا پارینه سنگی آغاز به کار نخواهد کرد، گفت: ما موزه‌‌ی غیر پژوهش محور نداریم و کاربد این واژه برای موزه‌ها صحیح نیست چرا که تمام موزه‌ها پژوهش محورند و موزه‌ای مگر به غیر از نیت پژوهش احداث می‌شود. 

او ادامه داد: بحث این بخش موزه معرفی آثار پیش از تاریخ ا دوران پارینه سنگی تا تاریخی است. برخی موزه‌ها برای معرفی از روشهاای مختلف استفاده می‌کنند مانند ماکت‌سازی ، بخش الکترنیک و... بهره می‌گیرند.بنابراین از هر روشی که بتوان بهتر فعالیت های موزه را معرفی کرد، استقبال می‌شود.

لرزش طبقه دوم موزه ملی طبیعی است

وی با اشاره به اینکه لرزش در طبقات ایران باستان از گذشته دور وجود داشته و امری طبیعی است، افزود: این اتفاق در سایر آثار تاریخی مانند منار جنبان هم قابل رویت است. ما نمی‌توانیم مانع لرزش شویم اما در دراز مدت در صورت داشتن اعتبار می‌توانیم این بنا را مرمت کنیم.

مشخص شدن ردیف بودجه پایگاه ها در سال ۹۴

همچنین فرهاد عزیزی- مدیرکل پایگاه‌های میراث فرهنگی کل کشور- درباره ردیف اعتبارات پایگاه‌های ملی و استانی تصریح کرد: مشکل ردیف اعتبار نداریم. مشکل قبلی این بود که ردیف بودجه اختصاصی وجود نداشت. در مورد پایگاه‌های جهانی این مشکل نبود اما کمبود این اعتبار و عدم مدیریت صیحیح معضلات زیادی مانند به تعویق افتادن حقوق کارگران و کارکنان پایگاه ها را به همراه داشت. این مشکلات برای سال ۹۲ بود و ما تلاش کردیم این مشکلات در سال ۹۳ حل شود و حداکثر اعتبار تخصیص پیدا کند.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ هم با همکاری سازمان مدیریت تلاش کردیم تا یک ردیف بودجه برای پایگاه تخت جمشید و پاسارگاد تعیین شود. و عدم وجود ردیف بودجه پایگاه‌های ملی حل شود. و امیدواریم مشکلات پایگاه‌های ملی مانند صدور احکام از سوی استان را حل کرد.

عزیزی با اعلام این موضوع که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد پایگاه‌های ملی احیا شده‌اند ، افزود: وقتی ردیف اعتبار مجزا بگیرند، مشکلات حل می‌شود البته در تلاشیم معضلات ردیف بودجه جاری آنها هم حل شود.


کد خبر: 80245

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdciwrav.t1au52bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com