گزارش هنرنیوز از نشست پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ؛

محمود رضا برازش: موافقیت در مذاکرات هسته‌ای برای صنعت چاپ هم فرصت و هم تهدید است

10 شهريور 1394 ساعت 0:09

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: علاوه بر ارتقای سطح کیفی آثار چاپی، شناسایی تولیدکنندگان برتر آثار چاپی و معرفی آنان به صنایع مختلف کشور از جمله اهداف برگزاری مسابقات این جشنواره خواهد بود.


به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نشست خبری پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور با حضور محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن فکری، دبیر جشنواره و محمدحسین رحیمی، مسئول بخش مسابقات جشنواره در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب برگزار شد.

محمود رضا برازش مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به پانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ کشور، گفت: امسال این جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته سامان یافت به طوری که تعداد استان‌های شرکت‌کننده در این جشنواره از ۱۰ استان به ۱۶ استان ارتقا یافت. همچنین بازه زمانی شرکت در این جشنواره از ۱۱ شهریور ما آخر شهریورماه تعیین شد. این در حالی است که سال گذشته بازه زمانی باز بود و محدودیتی برای آن مشخص نشده بود.

وی اظهار کرد: در این دوره می‌کوشیم از بزرگان و پیشکسوتان صنعت چاپ قدردانی کنیم؛ در تهران به عنوان پایلوت، با همکاری فیلمبرداران و هنرمندان مطرح کشور فیلمی از زندگینامه ۵۰ نفر از پیشکسوتان صنعت چاپ تهیه کرده‌ایم. در نظر داشتیم در این فیلم حضور آقای متین‌رضا را نیز شاهد باشیم اما متأسفانه ایشان مریض شدند و سپس دار فانی را وداع گفت. در نظر داریم در روز ویژه تهران در این جشنواره، بزرگداشتی برای او برگزار کنیم.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین در این جشنواره از تلاش‌های ۳۲ ساله علی طارمی، مدیرعامل شرکت افست که سه دهه مدیریت بزرگ‌ترین چاپخانه‌های دنیا به‌ویژه در حوزه تأمین کتاب‌های آموزشی را داشت، تجلیل خواهیم کرد. قدردانی از افرادی که بیشترین سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را در حوزه چاپ داشتند، از دیگر برنامه‌های پانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ کشور به شمار می‌آید. در این میان از ۳۲ استان کشور، ۲۲ استان اسامی کاندیدهای خود را برای ما ارسال کرده‌اند که هفته آینده با حضور برخی پیشکسوتان و نمایندگان صنوف، جلسه نهایی داوری‌ها برگزار می‌شوند.

برازش تصریح کرد: در این دوره از جشنواره صنعت چاپ در هر استان مراسم ویژه‌ای برگزار خواهد شد؛ می‌کوشیم حتماً یک نماینده از مجموعه اداره چاپ وزارت ارشاد در این مراسم حضور داشته باشند.

وی از مسابقات آثار چاپی برتر به عنوان بخش دیگر پانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ کشور یاد کرد و گفت: خوشبختانه امسال بستری فراهم شده که در همان ایام برگزاری جشنواره شاهد برگزاری بخش مسابقات آثار چاپی برتر باشیم. امسال با توجه به این‌که فاصله شش ماهه میان برگزاری بخش مسابقات آثار چاپی برتر چهاردهمین دوره جشنواره و بخش مسابقات آثار چاپی برتر پانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ کشور وجود داشت، به نظر می‌آمد در این دوره آثار کمتری نسبت به دوره گذشته به دبیرخانه ارسال شود. اما امیدواریم از سال آینده این فرایند به روال عادی خود بازگردد.

برازش درباره اهداف برگزاری بخش مسابقات آثار چاپی برتر جشنواره، گفت: علاوه بر ارتقای سطح کیفی آثار چاپی، شناسایی تولیدکنندگان برتر آثار چاپی و معرفی آنان به صنایع مختلف کشور از جمله اهداف برگزاری مسابقات این جشنواره به شمار می‌آید.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ما در گذشته یک کاری در اداره چاپ وزارت ارشاد انجام دادیم و آن هم این بود که آثار برتر چاپی را در این اداره به نمایش گذاشتیم از طرفی اقلام وارداتی را نیز نشان دادیم. اما از برنامه‌های امسال ما در جشنواره این است که این نمایشگاه را با همکاری ادارات ارشاد استان‌ها و صنوف این نمایشگاه را در ۱۰ استان به صورت دائمی برپا کنیم. به یاری خداوند در این ایام نخستین نمایشگاه چاپ استانی در استان یزد افتتاح خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به ارتباطات گسترده‌ای که با سایر کشورهای همسایه در نتیجه مذاکرات هسته‌ای پیدا کرده‌ایم بتوانیم توانمندی‌های صنعت چاپ را نیز در کشورهای همسایه در قالب نمایشگاه عرضه کنیم؛ امیدوارم در مهرماه سال جاری این اتفاق عملیاتی شود.

وی درباره وضعیت آموزش در صنعت چاپ کشور، گفت: اکنون به درخواست استان‌ها، دوره‌های آموزشی مهارتی صنعت چاپ راه‌اندازی شده است؛ هفته گذشته این دوره در استان اردبیل برپا شد. همچنین با تفاهمی که با دانشگاه صورت گرفت اگر کسی از صنف بخواهد در رشته‌های صنعت چاپ ادامه تحصیل دهد، اداره چاپ وزارت ارشاد ۵۰درصد از هزینه‌های ثبت‌نامشان را پرداخت می‌کند.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: در راستای ارتقای سطح دانش در صنعت چاپ چندین طرح پژوهشی با همکاری دانشگاه در حال انجام داریم همچنین می‌کوشیم از طرح‌های پژوهشی در این حوزه حمایت کنیم.

وی اظهار کرد: در حال مذاکره با چندین دانشگاه معتبر کشور برای راه‌اندازی دوره یکساله و نیمه کسب و کار در حوزه چاپ و نشر هستیم؛ اکنون این طرح مراحل مقدماتی خود را به سر می‌برد که امیدواریم تا آخر سال شاهد راه‌اندازی این دوره باشیم.

برازش با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نهایی برسند، تاثیرش بر بخش‌های مختلف کشور از جمله چاپ و بسته‌بندی بسیار خواهد بود؛ هم می‌تواند فرصت باشد هم می‌تواند تهدیدی برای کشور محسوب شود.

وی تصریح کرد: اگر در نتیجه مذاکرات هسته‌ای، محصولات چاپی به راحتی وارد کشور شوند، یک تهدید است و وابستگی ما را بیشتر می‌کند اما اگر از رفع تحریم‌ها در جهت ارتقای علمی و توسعه تجهیزات استفاده کنیم، بدون تردید فرصتی نه تنها برای صنعت چاپ بلکه برای سایر صنایع نیز محسوب می‌شود چرا که کمتر صنعتی وجود دارد که به صنعت چاپ وابسته نباشد.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که بسیاری از صنایع کشورمان برای تکمیل زنجیره تولیدشان به چاپ نیاز دارند، گفت: در گذشته از صنعت چاپ چنین برداشت می‌شده که هر وقت اسمی از این صنعت بر زبان می‌آید منظور فقط کتاب و نشر است اما اکنون نیاز صنعت چاپ برای بسیاری صنایع دیگر واضح‌تر شده است پس لازم است که در توسعه کشور، توسعه صنعت چاپ نیز کاملاً دیده شود.

وی افزود: توسعه و ارتقای دانش صنعت چاپ از جمله مواردی است که باید در حوزه چاپ به آن توجه شود؛ در بخش‌های مختلف صنعت چاپ ـ از تولید مواد اولیه گرفته تا تولید محصول نهایی ـ می‌توان ارتقا دانش را مدنظر داشت.

محمدحسین رحیمی، مسئول بخش مسابقات پانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ نیز در این نشست خبری با بیان اینکه در جشنواره سال گذشته ۳ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که از آن میان، ۵۰۰ اثر به مرحله داوری راه یافتند و در نهایت ۲۴ اثر حایز دریافت سیمرغ شدند افزود: انتظار ما این است امسال نیز آثار بهتری هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی دریافت کنیم.

وی عنوان کرد: امسال تفاوتی که جشنواره نسبت به سال گذشته دارد این است که یک رشته با عنوان «لیبل‌های برچسب امنیتی» به رشته‌های مسابقات سال گذشته افزوده شده است. همچنین امسال به جای مسابقات مقالات دانشجویی، تحقیقات و پژوهش‌های علمی در میان رشته‌ها مطرح شده است به این معنا که فقط دانشجویان نیستند که می‌توانند در این بخش از مسابقه شرکت کنند بلکه تمامی علاقه‌مندان و فعالان عرصه پژوهش‌های علمی می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

حسن فکری دبیر پانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ کشور هم در این نشست خبری گفت : در این دوره ۱۶ استان در نیمه دوم شهریورماه به صورت مستقل جشنواره را به صورت استانی برگزار می‌کنند. این استان‌ها افراد برتر کارآفرین، سرمایه‌گذار و پیشکسوتان استانی خود را که دارای معیارهای کشوری نیز هستند به ما معرفی کرده‌اند؛ از استان‌ها، ۷۱ نفر پیشکسوت و ۲۹ نفر کارآفرین، همچنین از تهران ۷۸ پیشکسوت معرفی شده‌اند که یکشنبه هفته آینده مراسم داوری و انتخاب افراد برتری برای معرفی در آیین اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: از بخش‌هایی که بسیار تمایل دارم در صنعت چاپ به‌ویژه در جشنواره صنعت چاپ به آن پرداخته شود، پژوهش و آثار پژوهشی صنعت چاپ است؛ امیدوارم در هر دوره از جشنواره شاهد پُررنگ‌شدن این بخش باشیم.

فکری ادامه داد: : جشنواره صنعت چاپ رویه‌ای است که شور و نشاطی در بخش چاپ کشور به وجود می‌آورد. همچنین تلنگری است که می‌تواند به بهتر شدن فعالیت اهالی صنعت چاپ کمک کند. جشنواره صنعت چاپ فقط فرصتی برای ارائه توانمندی‌های اهالی این صنعت است؛ این توانمندی‌ها می‌توانند به ما کمک کنند تا در بازارهای منطقه حضور پیدا کنیم.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ کشور خاطر نشان کرد : حضور در بازارهای منطقه‌ای نیاز به آمار و ارقام دارد؛ تاکنون این آمار و ارقام به صورت منسجم وجود نداشته بنابراین برای رسیدن به آمار و ارقام جدیدتر و منسجم‌تر حدود دو سالی است که به بهانه جشنواره صنعت چاپ سامانه جامع صنعت چاپ در راستای دولت الکترونیک راه‌اندازی و به سرانجام رسیده است؛ این سامانه فرصتی فراهم می‌کند تا به اطلاعات و آمار و ارقام موثق و جامع صنعت چاپ دسترسی پیدا کنیم.

یاد آوری می شود که در این نشست از پوستر جشنواره که توسط بیژن جناب طراحی شده بود رونمایی شد.


کد خبر: 82622

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcj8meo.uqe88zsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com