«سایه‌های سپید» در گالری ثالث روی دیوار رفت

100 شاعر و نویسنده معاصر ایران در قاب سیاه و سفید

25 آذر 1396 ساعت 18:36

نمایشگاه «سایه‌های سپید» از روز گذشته گشایش یافته و تا 29 آذر در گالری ثالث خیابان کریمخان بین ایرانشهر و ماهشهر شماره 148 پذیرای علاقمندان است.




 
در جهان واقع؛ سخت است که 100 شاعر و نویسنده را در کنار هم جمع کرد؛ 100 نفر با سلیقه‌های مختلف ادبی؛ گرایش‌های متفاوت و نگاه‌های غیر مشترک به جهانِ پیرامون؛ اما در جهان هنر همه چیز به گونۀ دیگری رقم می‌خورد؛ حمیدرضا فرامرزی عکاس و مستندساز در تازه‌ترین فعالیت هنری‌اش این کار را کرده است؛ او دست به مستندنگاری از شاعران و نویسندگان معاصر ایران زده و بر اساس نگاه فردی‌اش در مدت حدود 18 سال؛ با دوربین آنانوگ و به صورت سیاه و سفید از شاعران و نویسندگان عکاسی کرده که محصولش روز گذشته بر دیوار گالری ثالث گشایش یافته است. 
البته خودش تاکید می‌کند که این 18 سال فقط بر روی این پروژه فعالیت نکرده و کارهای دیگری هم داشته؛ اما از زمانی که این فکر به ذهنش آمده و شروع به عکاسی کرده؛ تا زمانی که این عکس‌ها روی دیوار قرار گرفته قریب به 18 سال طول کشیده است. 
البته که ملاک انتخاب در چنین پروژه‌هایی بسیار مهم است؛ فرامرزی ادعا نمی‌کند که توانسته به سراغ همه برود؛ اما می‌گوید تلاشم این بوده که در بخش جوان‌ترها چهره‌هایی را عکاسی کنم که به نظرم موقعیت‌شان تثبیت شده است؛ در مورد پیشکسوت‌ها هم طبیعی است آن‌هایی عکاسی شده‌اند که «آنی» داشته‌اند؛ کسانی که بر ادبیات این سرزمین در حوزه شعر و نثر تاثیرگذار بوده‌اند. 
او یک افسوس آشکار هم دارد و آن برمی‌گردد به عکاسی از بانو سیمین دانشور؛ او می‌گوید که چند بار قرار گذاشته بوده اما به دلایل بیماری بانو سیمین این قرارها به عکاسی نیانجامیده؛ و شعف دیگری هم دارد در مورد اینکه می‌گوید تلاش دارم دکتر شفیعی کدکنی (که ظاهرا هم استانی یا همشهری اوست) برای ادامۀ این پروژه راضی به عکاسی کنم. 
فرامرزی تاکید می‌کند که از حدود 40 یا 50 نفر دیگر برای تکمیل این پروژه در حال وقت‌گرفتن و هماهنگی هستم. 
او در ادامه لیست نام نویسندگان و شاعران را اینگونه عنوان می‌کند: فریبا وفی، بلقيس سلیمانی، هادی خورشاهیان، علی عبداللهی، پرویز جاهد، رسول یونان، حسن میرعابدینی، پوريا عالمی، لیلا کردبچه، حسن امین، مسعود مهرابی، ضيا موحد، يدالله مفتون امینی، علیرضا محمودی ايرانمهر، علی محمد افغانی، گلی امامی، واهه آرمن، احمد پوری، گروس عبدالملکیان، مهدی یزدانی خرم، شهلا زرلکی، قمر اریان، منوچهر احترامی، محمدعلی اسلامی ندوشن، ایرج افشار، حسن انوری، محمد ابراهیم باستانی پاریزی، سیمین بهبهانی، محمد حقوقی، جلال خالقی مطلق، بهاالدین خرمشاهی، نجف دریابندری، ع پاشایی، جلال سرفراز، صفدر تقی زاده، مديا کاشیگر، میهن بهرامی، شهاب مقربین، مهدی غبرایی، شیوا ارسطویی، تورج رهنما، حسین سناپور، سیامک گلشیری، محمد علی بهمنی، ابراهیم رها، منوچهر ستوده، فریدون مشيري، حسن خوشکام، مژده دقیقی، احمد محمود، اسدالله امرایی، محمود طیاری، ناهید طباطبایی، توفیق سبحانی، محمود دولت آبادی، علی دهباشی، اکبر رادی، مصطفی رحماندوست، منيرو روانی پور، محمد علی سپانلو، جلال ستاری، رضا سیدحسینی، شمس لنگرودی، سيدعلي صالحی، عزت الله فولادوند، جواد مجابی، محمد علی موحد، پرویز نوری، انور خامه ای، نوشابه امیری، تورج دریایی، لیلا صادقی، خشايار دیهیمی، محمد گلبن، میترا الیاتی، کاوه میر عباسی، پونه ندایی، محمد نبوی، امیربانو فیروزکوهی، فرخنده حاجی زاده، آبتين گلکار، جابر عناصری، احمد رضا احمدی، محمدرضا عبدالملکیان، شیوا مقانلو، مسعود خیام، حافظ موسوی، منوچهر آتشی، محمد محمد علی، هوشنگ مرادی کرمانی، مظاهر مصفا، جمال میرصادقی، پرویز ورجاوند، ابراهیم یونسی،منصور ضابطیان، بیژن ترقی، حسن گوهرپور.
این هنرمند عکاس مجموعه‌های دیگری نیز در حوزه‌های هنری کار کرده که یکی دیگر از آن‌ها؛ «نقاشان» ایران نام دارد که شامل عکاسی از هنرمندان هنرهای تجسمی است.
حمیدرضا فرامرزی پیش از این در 7 نمایشگاه گروهی و 4 نمایشگاه فردی حضور داشته است. 
از این هنرمند کتاب عکس «سایه‌های سپید» از سوی انتشارات نیکا با موضوع عکاسی از هنرمندان برجسته کشور در حوزه‌های مختلف در سال 1390 و «کلاغ‌ها عاشق نمی‌شوند» مجموعه عکس و شعر توسط نشر مشکی به تازگی منتشر شده است.
همچنین مستند «درنگ آبی» درباره ابراهیم حقیقی و «پادشاه فصل‌ها» درباره اخوان ثالث از ساخته‌های مستند حمید فرامرزی است؛ وی همکنون مستند «مشکی اما سفید» درباره ساعد مشکی را در مرحله تولید دارد. فرامرزی تجربه‌هایی هم در عکاسی مطبوعات دارد.
 
نمایشگاه «سایه‌های سپید» از روز گذشته گشایش یافته و تا 29 آذر  در گالری ثالث خیابان کریمخان بین ایرانشهر و ماهشهر شماره 148 پذیرای علاقمندان است. 



کد خبر: 95817

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjaoeh.uqeivzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com