«کلیات سعدی» ثبت جهانی یونسکو شد

18 مهر 1394 ساعت 14:14

«کلیات سعدی» در دوازدهمین اجلاس شورای مشورتی بین‌المللی برنامه حافظه جهانی، در حافظه‌ی جهانی یونسکو به ثبت رسید.


به گزارش هنرنیوز؛ فرهاد اعتمادی، مدیر گروه ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو  با اعلام این خبر گفت: با توجه به این نکته که هر دو سال یک‌بار می‌توانیم دو اثر را برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو معرفی می‌کنیم، برای سال‌های ۲۰۱۴ -۲۰۱۵ «کلیات سعدی» و «مسالک‌الممالک» اصطخری برای ثبت معرفی شده بودند که در بررسی‌های انجام شده در چهارم تا ششم اکتبر ۲۰۱۵ در ابوظبی امارات، این دو اثر جدید در فهرست جهانی میراث مستند برنامه‌ حافظه‌ جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

بر اساس گفت و گوی منتشر شده در ایسنا؛ او با اشاره به وجود دو نسخه از «کلیات سعدی» در کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: معمولا اگر نسخه‌ای از یک اثر کامل نباشد یا درباره اصالت آن کوچکترین تردیدی وجود داشته باشد‌، طبیعتا قدیمی‌ترین و کامل‌ترین اثر را برای ثبت انتخاب و معرفی می‌کنیم. با توجه به اینکه درباره‌ نسخه‌ «کلیات سعدی» در کتابخانه ملی هیچ تردیدی وجود نداشت، آن را معرفی کردیم؛ البته نسخه کلیات سعدی در آستان قدس رضوی نیز ۶۰ سال پس از وفات سعدی نگاشته شده است.

اعتمادی همچنین درباره‌ ثبت کتاب «مسالک‌الممالک» در کمیته ملی حافظه‌ مستند جهانی یونسکو اظهار کرد: این کتاب توسط «ابو اسحاق ابراهیم بن محمد فارسی اصطخری» که در سال ۹۵۷ میلادی فوت کرد، بیش از هزار سال پیش به نگارش درآمده است.

او موضوع این کتاب را کلیاتی جامع درباره‌ی شناخت جغرافیا و فرهنگ برخی از نقاط مختلف ایران بیان کرد و گفت: نسخه فارسی کتاب «مسالک‌الممالک» در کتابخانه موزه ملی ایران‌ قرار دارد و نسخه عربی آن در کتابخانه گوته در آلمان است. پس از بررسی هر دو کتاب، یونسکو سوالاتی درباره قدمت و مقدم‌تر بودن کتاب‌ها عنوان کرد، به همین دلیل برای از بین بردن این نوع سوالات در بررسی‌هایی که با آلمان داشتیم، ترجیح دادیم هر دو نسخه را به صورت مشترک در کمیته ملی مستند حافظه جهانی به ثبت برسانیم.

وی تاکید کرد: ایران سه اثر پیشنهادی برای ثبت در فهرست کمیته‌ی میراث مستند در حافظه‌ی جهانی یونسکو داشت که این دو اثر به ثبت رسیدند و در نهایت تعداد آثار ثبت شده‌ی ایران به ۹ اثر افزایش یافت.

اعتمادی همچنین با بیان اینکه برای ثبت هر کدام از این آثار در کمیته حافظه جهانی باید دو سال قبل آثار معرفی و به یونسکو ارائه شوند، بیان کرد: برای سال ۲۰۱۷ ما فرصت داریم تا ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ آثار پیشنهادی خود را ارائه کنیم.

به هنرنیوز؛ در حال حاضر یکی از کاندیداهای این فهرست برای دو سال آینده «آلبوم‌خانه» کاخ گلستان است.


کد خبر: 83487

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjaxeo.uqetozsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com