نادره ترکمانی در گفتگو با هنرنیوز:

همیشه میزان خلاقیت در فیلمنامه‌های کوتاه بیشتر است

31 شهريور 1393 ساعت 9:12

داور بخش فیلمنامه نویسی جشنواره فیلم « تیژ» تربت حیدریه گفت: همیشه درجه خلاقیت در فیلمنامه های آثار کوتاه چند برابر بیشتر از آثار بلند سینمایی بوده است.


گفت و گو از مجید معافی- نادره ترکمانی کارگردان و فیلمنامه نویس سینمای ایران که در پنجاه و یکمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان «تیژ» در تربت حیدریه به عنوان داور بخش فیلمنامه نویسی حضور داشت در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد این جشنواره افزود: معمولا جشنواره های انجمن سینمای جوان همواره توانسته است انگیزه ساخت فیلم و فیلمنامه نویسی را در میان بچه هایی که در این عرصه فعالیت می کنند افزایش دهد که این امر می تواند یک امتیاز برای انجمن سینمای جوان محسوب شود.

وی افزود: بر این باورم که جشنواره منطقه ای فرصتی است که بچه های فیلمساز در شهرستانهای مختلف بتوانند رقابت استانی را تجربه کنند به گونه ای که خودشان را در قیاس با فیلمسازان دیگر استان ها به محک بگذارند.

کارگردان فیلم سینمایی « خاله سوسکه » ادامه داد: شهر تربت حیدریه اگر چه شهر بزرگی نیست و فاقد امکانات فرهنگی است اما به اندازه خودش از پتانسیل های لازم برای فعالیت های سینمایی برخوردار بود. این شهر با توجه به استقبال گسترده از جشنواره فیلم تیژ نشان داد که قدر هنرمندان را به خوبی می دانند و با فیلم و فیلمنامه نویسی غریبه نیستند. این درحالی است که هنوز در بسیاری از شهرهای دیگر ایران، ساخت فیلم های کوتاه و نگارش فیلمنامه در میان مردم جایی ندارد. اما شهر تربت حیدریه با توجه به اینکه حتی یک سینما هم نداشت و در ۱۴۰ کیلومتری شهر مشهد واقع شده بود اما از این پتانسیل قوی برخوردار بود.

داور بخش فیلمنامه نویسی جشنواره فیلم تیژ در تربت حیدریه با اشاره به برنامه های این جشنواره برای فیلمسازان جوان تصریح کرد: بی شک ، فضای گفت و شنودی که در این جشنواره بین فیلمسازان جوان و سینماگران پیشکسوت وجود داشت پُر از تجربه و آموزش بود و استقبال خوبی که از نشست های تخصصی جشنواره بعمل آمد نشان می دهد که بچه های فیلم کوتاه در شهرستانها، چنین فرصت هایی را از دست نمی دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله » با بیان اینکه باید پتانسیل هایی که در این شهرستانها وجود دارند شناسایی شوند تا بتوان هفته های فیلم را در این شهرها برگزار کرد یاد آور شد: اگر چه شهر تربت حیدریه هتل نداشت و امکانات پذیرایی آن در سطح عالی نبود اما آن شور و حرارتی که لازمه یک جشنواره بود را دارا بود.

نادره ترکمانی با اشاره به فیلمنامه های ارسالی به این جشنواره اظهار داشت: ۲۲۴ فیلمنامه به جشنواره فیلم تیژ ارسال شده بود که ۲۱ فیلمنامه آن اقتباسی و مابقی آن فیلمنامه های داستانی ، مستند و انیمیشن بودند - اغلب آنان فیلمنامه های داستانی بودند - با توجه به اینکه من خودم حدود ۲۲ سال با بچه های فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان همراه بودم می توانم به جرات بگویم که بخش خلاقه نگارش فیلمنامه در آثار کوتاه همیشه برجسته تر بوده است. چرا که در فیلمنامه های فیلم کوتاه «نگاه نو» و«خلاق» بیشتر دیده می شود. ولی از سوی دیگر، به نظر می رسد که فیلمنامه نویس ها قدری از فضای مطالعه و تحقیق و پژوهش فاصله گرفتند که البته این آسیب شامل همه فیلمنامه نویسان کشور هم می شود.

این داور بخش فیلمنامه نویسی جشنواره فیلم تیژ با بیان اینکه درجه خلاقیت در فیلمنامه های آثار کوتاه همیشه چند برابر آثار بلند سینمایی است گفت: این امر به چند دلیل است که شاید مهمترین آن این است که فعالان در این عرصه با پس زمینه های متعددی وارد فضای نگارش فیلمنامه های کوتاه می شوند.


کد خبر: 74829

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjhoea.uqex8zsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com