سیمین جم در گفتگو با هنرنیوز :

هدف از نمایشگاه « ایران در تهران» نمایش فرهنگ اصیل عشایر و اقوام ایرانی است

11 شهريور 1394 ساعت 14:42

مدیر روابط عمومی فرهنگسرای تهران از برگزاری نخستین نمایشگاه و جشنواره فرهنگی هنری «ایران در تهران» با هدف نمایش جلوه‌های اصیل فرهنگ و آیین عشایر و اقوام ایران زمین به شهروندان تهرانی خبر داد.


سیمین جم مدیر روابط عمومی فرهنگسرای تهران در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد برگزاری نخستین نمایشگاه و جشنواره فرهنگی هنری «ایران در تهران» که از ۱۳ تا ۲۷ شهریور در فرهنگسرای تهران برگزار خواهد شد گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این نمایشگاه نمایش جلوه های اصیل بومی فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین است و به همین منظور از ۲۳ استان برای معرفی فرهنگ و مراسم های محلی و آیینی خود برای حضور در این نمایشاگاه دعوت کردیم تا این اقوام بتوانند برای شهروندان تهرانی ، فرهنگ ایرانی – اسلامی خود را به نمایش بگذارند لذا هدفمان از برپایی این نمایشگاه ، تنها ارائه محصولات اقوام نبوده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره با رویکرد بهره مندی از ظرفیت‌های بومی کشور و تامین بهینه اوقات فراغت شهروندان به مدت ۲ هفته در فضایی ۵ هزار متری و در قالب برپایی بیش از ۶۰ غرفه و چادر عشایری میزبان عموم شهروندان در بوستان جوانمردان ایران خواهد بود ادامه داد: اقوام حاضر در نمایشگاه که شامل گروه‌های هنری اقوام کُرد، بلوچ، لُر، قشقایی، کُرمانج، ترکمن، آذری، گیلک، خراسانی و جنوب کشور خواهند بود در کنار غرفه های خود علاوه بر اینکه به ارائه صنایع دستی، هنرهای سنتی، سوغات و غذاهای محلی خود می پردازند ، فرهنگ اصیل و مراسم ها و آیین های خودشان را نیز برای بازدید کنندگان به نمایش می گذارند که برخی از این این فرهنگ ها، برای جذب بیشتر بازدیدکنندگان در قالب بازیهای متعدد محلی برگزار خواهد شد.

مدیر روابط عمومی فرهنگسرای تهران با اشاره به نمایش مراسم « ازدواج ایلات» در این جشنواره یاد آور شد: در این نمایشگاه بازدیدکنندگان به صورت نمادین شاهد مراسم ازدواج ایلات هستند و در چادری که به این کار اختصاص داده شده این برنامه اجرا خواهد شد تا شهروندان تهرانی آشنایی بیشتری با فرهنگ ازدواج سنتی کشورمان پیدا کنند و پی ببرند که چرا در میان ایلات، موضوعی مثل طلاق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این مراسم پیش از این در فرهنگسرای اشراق برگزار شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است تصریح کرد: در نظرسنجی هایی که از بازدید کنندگان بدست آمده اکثر بازدیدکنندگان برپایی این نوع برنامه ها را بسیار تاثیرگذار اعلام کردند.

جم اظهار داشت: با وجودی که بوستان جوانمردان ایران سال گذشته افتتاح شد اما ما تاکنون در این بوستان برنامه های متعددی را برگزار کردیم و مردم این منطقه نیز ، همواره پیگیر اجرای برنامه های ما بوده و هستند.

به گفته وی، بیشتر حمایت های فرهنگسرای تهران از نمایشگاه و جشنواره «ایران در تهران» از بُعد تبلیغاتی بوده است تا شهروندان تهرانی آشنایی بیشتری با مراسم های اقوام مختلف ایرانی پیدا کنند.

مدیر روابط عمومی فرهنگسرای تهران گفت: معمولا برنامه هایی که در فرهنگسراها اجرا می شود حالت زنجیره وار دارد و یکی از سیاست های رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این است که برخی از برنامه هایی که امکان پذیر است به صورت زنجیره وار در دیگر فرهنگسراهای تهران نیز برگزار گردد.

به گفته سیمین جم ، فرهنگسرای تهران این جشنواره را با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران، موسسه کوچ ایل قشقایی و شهرداری منطقه ۲۲ برگزار می‌کند و شهروندان در این ایام می‌توانند هر روزه از ساعت ۱۷ الی۲۳ از بخش نمایشگاهی و برنامه‌های زنده این جشنواره بازدید کنند.

لازم به ذکر است که علاقه مندان به این نماشگاه می توانند به بوستان جوانمردان ایران به نشانی بزرگراه همت، بلوار دهکده المپیک، ضلع شمالی بوستان جوانمردان مراجعه نمایند.


کد خبر: 82668

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjomeo.uqe8mzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com