با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه عمومی کشور ؛

نمایندگان 10 روستای برگزیده دوستدار کتاب تجلیل شدند

27 تير 1396 ساعت 6:57

دبیرکل نهاد کتابخانه عمومی کشور معتقد است باید فضیلت کتابخوانی به گونه ای به جامعه یادآوری شود که اگر مردم کتاب نخوانند احساس کنند حتما چیزی در زندگی کم دارند.


به گزارش خبرنگار هنرنیوز، عصر دیروز با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه عمومی کشور، محمد اللهیاری، معاون توسعه کتابخوانی نهاد و علی‌اصغر سیدآبادی و درآیین تجلیل از روستاهای برگزیده سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از نمایندگان 10 روستای برگزیده این جشنواره در مجموعه باغ زیبا تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم، نمایندگان 10 روستای برگزیده سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ازجمله روستای «فهلیان» استان فارس ، نیاسر اصفهان، «سردوش» استان کردستان، «گَزیر» از استان هرمزگان، نی‌یزاز استان فارس ،«رئیس‌آباد» از ابرکوه استان یزد، «درازی» از دشتی استان بوشهر، «طبر» از جاجرم استان خراسان شمالی، «قُباق تپه» از کبودرآهنگ استان همدان و «فرّخ‌آباد» از فردیس استان البرزبه ارایه طرح‌ها و فعالیت‌های خود در این جشنواره پرداختند و مشکلات و انتظارات خود را از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کردند.

در ادامه این مراسم ،علی‌اصغر سیدآبادی، دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب افزود: امسال در 82 شهر باشگاه‌های کتابخوانی شامل حدود 15 تا 20 کارگاه‌ ترویج کتابخوانی اجرا شد. برخی روستاها نیز خواستار برگزاری این کارگاه‌ها بودند که خوشبختانه برگزار شد.

وی با بیان اینکه امیدوارم هر روز روستاها مستقل‌تر از گذشته و بی‌نیاز از دولت‌ها فعالیت کنند از نمایندگان روستاها خواست به فعالیت های مستمر خود ادامه داده و طرح‌هایشان را به سایر روستاها تأمین دهند.

سیدآبادی با اشاره به ایده این جشنواره خبر داد احیا و هم افزایی ظرفیت‌های بومی روستاها در حوزه کتاب از جمله ایده این جشنواره بوده است.

در پایان و قبل از اهدای جوایزو کمک هزینه ها به نمایندگان روستاها ، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه عمومی کشور گفت: 61هزار روستا در کشور وجود دارد که از آن میان 54هزار روستا فاقد کتابخانه هستند. در تلاش هستیم در این دولت با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مکان‌هایی که بلااستفاده در روستاها هستند برای ایجاد کتابخانه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای گسترش کتابخوانی در کشور برنامه‌های مختلفی مانند پایتخت کتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار کتاب و نشست کتابخوانی برگزار شده است که این برنامه‌ها اثر خود را گذاشته و خواهند گذاشت. یکی از علت‌های کتاب‌نخوانی ما ایرانیان این است که کتابخوانی دیگر فضیلت و ارزش نیست. ما تا زمانی نتوانیم فضیلت کتابخوانی را دوباره برگردانیم و مردم احساس کنند اگر اهل کتاب خواندن نباشند، حتما چیزی کم دارند، مشکل کتابخوانی ما حل نمی‌شود.

مختار پور با بیان اینکه امروز کسی نمی‌تواند بگوید که مردم کتاب نمی‌خوانند چون وقت ندارند یادآورشد: طبق اعلام مرکز بازی‌های دیجیتال 27 میلیون نفر از مردم ایران روزانه به طور متوسط 72 دقیقه به بازی‌های مجازی اشتغال دارند!

دبیرکل نهاد کتابخانه عمومی کشور با رد نبود کتاب خوب از سوی برخی از مردم تاکید کرد : نبود کتاب خوب در کشور تنها یک بهانه است. سال گذشته 85هزار عنوان کتاب چاپ شد و کسی که بخواهد کتاب بخواند آیا از بین این 85هزار عنوان کتاب نمی تواند 365 کتاب در طول سال خود برگزیند؟

وی با اشاره به حضور نویسندگان و عالمان در سطح روستاهای کشور خواستار شناسایی این ظرفیت ها شد.


گزارش و عکس از : مجید معافی


کد خبر: 94791

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjvaeh.uqexhzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com