گزارش هنرنیوز از آیین گشایش سیزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت؛

روشنگری یکی از وظایف سنگین هنرمندان است

31 شهريور 1393 ساعت 10:51

در آیین گشایش سیزدهمین جشنوره بین المللی مقاومت بسیاری از مقامات کشوری همچون دکتر لاریجانی رئیش مجلش شورای اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، مدیر عال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و... در تالار وحدت حضور داشتند.


مراسم ابتدا با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و مجری برنامه محمدرحمان نظام‌اسلامی به روی صحنه آمد و با دکلمه‌هایی شاعرانه برنامه را آغاز کرد سپس بعد از آن چند قطعه موسیقی متناسب با مقاومت و دفاع مقدس توسط گروه ارکستر تیزر نواخته شد. در ادامه شاهد بودیم تیزر‌هایی که از جشنواره و روند کاری آن ساخته شده بود به نمایش درآمد.

در ادامه دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی مقاومت به روی صحنه آمد و نامه‌ای را که گویا یکی از هم وطنان ساعاتی قبل به او داده است را خواند سپس بعد از خواند نامه مراسم بزرگداشت انجام شد که در این مراسم دکتر لاریجانی، سردار نقدی و محمد خزاعی به روی صحنه آمدند و از مرتضی شعبانی «همکار شهید آوینی» و ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما تقدیر شد. 

ابوالقلسم طالبی بعد از دریافت تندیس و لوح تقدیر گفت: بزرگداشتی که از من به عمل آمده است به دلیل نوری است که در فیلم‌های من وجود دارد و آن هم به دلیل حضور شهیدان در فیلم‌های من است هر کسی این نور را قبول نداشته باشد از ما نیست.

بعد از برگزاری اولین مرحله بزرگداشت‌ها دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: مدتی است که از فضای فرهنگ و هنر به دور افتاده‌ام اما گویا در این مراسم این فاصله پر شده است و به سال‌های قبل بازگشتم. برای نسل امروز ممکن است سوال‌های گوناگونی پیش بیاید که مثلاً چرا باید از گذشته گان یاد کنیم و یاد افرادی را که برای ما رشادت به خرج داده‌اند زنده نگه می داریم که به این سوال‌ها باید پاسخ داده شود. انقلاب اسلامی این ظرفیت را دارد و می‌تواند پشتوانه خوبی برای ما فرزندان ما باشد.

وی در ادامه گفت: دفاع مقدس و جنگ تحمیلی برای ما یک امر مهم در منطقه به حساب می‌آید درست است که جنگ همراه با سختی است اما اگر در دل آن ایمان وجود داشته باشد نوری را خواهیم دید که نشان از حیات مجدد است. در دفاع مقدس لایه‌های مختلفی وجود دارد که باید آن‌ها را شناخت و هیچ راهی جز هنر برای شناخت این لایه‌ها وجود ندارد.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره‌ای به خیانت بنی صدر داشت و در ارتباط با خیانت وی صحبت‌هایی کرد و همچنین از دشمنی آمریکا و متعهدانش صحبت کرد و اشاره داشت که مقاومت لبنان بعد از پایان جنگ تحمیلی شکل گرفت و گفت: باید به سمتی رفت که روشنگری کرد و این وظیفه سنگین بر دوش هنرمندان متعهد این سرزمین است.

بعد از اتمام سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی رایزن فرهنگی سوریه متن بشاراسد رئیس جمهور سوریه را قرائت کرد و بعد از آن مراسم برگزیدگان جلوه‌گاه نور در ۵ بخش مستند کوتاه داستانی فیلمنامه انیمیشن و بصیرت صورت گرفت.

در ادامه رئیس سازمان سینمایی به روی صحنه آمد و گفت: در جایی که نام معزز شهدا وجود دارد و جشنواره‌ای که متعلق به آن‌ها است برای حرف زدن فرصتی باقی نمی‌ماند. اگر امروز ما آرامش داریم و در ثبات به سر می‌بریم به دلیل وجود جان فشانی شهدا است. دفاع مقدس شروع خودباوری ما بود. در آن زمان متوجه شدیم که قله قافی در کار نیست و سیمرغ هم خود ما هستیم. همه هنر‌ها در دفاع مقدس زنده شد و سینمایی نو در جریان دفاع مقدس متولد شد که سینمای ایران به آن مدیون است.

وی در ادامه گفت: در دنیا بیشترین فروش فیلم‌ها مربوط به هالیوود است و تنها در کل اروپا ۱۰ درصد از فروش فیلم‌ها مربوط به اروپاییان است و سینمای ایران تنها سینمایی است که در مقابل این استکبار جهانی ایستاده است. از بزرگان زیادی شنیده‌ام که با سینمای ایران در مقابل سینمای آمریکا ایستاده‌اند. دفاع مقدس همانند بهشتی بود که خداوند آن را بر روی زمین آفریده است. اگر ما سینمای دفاع مقس را می‌خواهیم باید پای آن بایستیم و همه مسئولین نظام تمام قد در کنار آن بایستند و حرف‌‌هایمان را به جهان خسته از مدرنیته بزنیم.

در پایان نیز از جهان بخش سلطانی و محمد تقی فهیم با اهدای تنیس و لوح تقدیر تجلیل شد.

بنابراین گزارش در بخش پایانی این مراسم، از محمد تقی فهیم و جهانبخش سلطانی با اهدای تندیس و لوح تقدیر تجلیل شد و افراد سرشناس دیگری مانند احمد می‌رعلایی، کامران ملکی، سیمون سیمونیان، محمدرسول صادقی، محمدتقی فهیم، لوریس چکناواریان، مسعود فروتن، مسعود اطیابی، سعید ابوطالب، حسین فرح‌بخش، حبیب‌الله کاسه ساز، منوچهر محمدی، ابوالقاسم طالبی، یداله صمدی، هادی مقدم دوست، جواد اردکانی، نرگس آبیار، انسیه شاه حسینی، محمدرضا شریفی‌نیا، جهانبخش سلطانی، فرامرز روشنایی، محمدرضا شرف‌الدین مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس، حسین هاتفی رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما که کارگردانی مراسم را نیز بر عهده داشت، در این مراسم حضور داشتند.


کد خبر: 74900

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjyhea.uqexyzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com